Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την αισιοδοξία τους για την πορεία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου εξέφρασαν στη «Ν» υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων στο περιθώριο του 8ου Annual Greek Shipping Forum, που οργάνωσε η Capital Link.
Όπως αναφέρθηκε στη «Ν», η οποία ήταν χορηγός επικοινωνίας του forum, η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου θα κινηθεί ικανοποιητικά καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017 και προς το τέλος του έτους, όπως εκτίμησε ανώτατο στέλεχος μεγάλου ναυτιλιακού ομίλου ελληνικών συμφερόντων, τα capes θα έχουν ναύλους διπλάσιους από τους σημερινούς και θα κυμαίνονται στα 15.000 δολάρια την ημέρα από 7.109 δολάρια που ήταν χθες ο μέσος ημερήσιος ναύλος, σύμφωνα με το Baltic Exchange.
Προϋπόθεση, βέβαια, για τη βελτίωση των ναυλαγορών είναι να μην υπάρχουν απροσδόκητες εξελίξεις και επίσης να μην επικρατήσουν τάσεις προστατευτισμού στη διεθνή οικονομία, όπως αναφέρθηκε στο πάνελ του forum με αντικείμενο τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις γεωπολιτικές εξελίξεις και πώς αυτές επηρεάζουν τη ναυτιλία.
Στο πάνελ που συντόνισε ο Γιώργος Παλαιοκρασσάς (Partner – Watson Farley Williams) συμμετείχαν οι Clay Maitland (Managing Partner της International Registries, ιδρυτής και πρόεδρος της NAMEPA, πρόεδρος της NYMAR), Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος (President Designate της BIMCO, πρόεδρος της Common Progress Company), Γιάννης Πλατσιδάκης (πρόεδρος της INTERCARGO, Managing Director της Anangel Maritime Services Inc) και Νίκος Τσάκος (πρόεδρος της INTERTANKO, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation). Όπως τονίστηκε από τους ομιλητές, ο προστατευτισμός δημιουργεί προσκόμματα στην ανάπτυξη του ελεύθερου εμπορίου και της ναυτιλίας, ενώ σε ό,τι αφορά τις γεωπολιτικές εξελίξεις μπορεί να έχουν αμφίπλευρες επιπτώσεις.
Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του κ. Τσάκου στη διώρυγα του Σουέζ που, όπως ανέφερε, εάν κλείσει για ένα μεγάλο διάστημα θα υποχρεώσει τα πλοία να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, γεγονός βραχυπρόθεσμα θετικό για τη ναυτιλία, καθώς αυξάνονται οι αποστάσεις και οι χρόνοι για τη μεταφορά φορτίων. Ο κ. Maitland εκτίμησε ότι το Brexit θα έχει θετικό αντίκτυπο στη ναυτιλία, σε θεσμικό τουλάχιστον επίπεδο, καθώς μία «ανεξάρτητη» Βρετανία στον ΙΜΟ θα έχει πιο φιλικές παρεμβάσεις προς τη ναυτιλία, καθώς τώρα ως μέλος της Ε.Ε. δεσμεύεται, όπως και οι υπόλοιπες χώρες της Ένωσης, από την «κοινή γραμμή» που χαράσσεται κάθε φορά στις Βρυξέλλες σαν προϊόν συμβιβασμού και συναινετικών διαδικασιών.
Σε ό,τι αφορά τις νομοθετικές ρυθμίσεις, ο κ. Πλατσιδάκης σημείωσε ότι η ναυτιλία είναι μια «υπερ-ρυθμισμένη» βιομηχανία, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύει ο κόσμος, καθώς υπάρχουν οι έλεγχοι από τις αρχές λιμένων, τους νηογνώμονες, τα κράτη κ.λπ. Από την πλευρά του ο κ. Παπαγιαννόπουλος τόνισε ότι συχνά η ναυτιλία «υποφέρει» από αναποτελεσματικές περιφερειακές ρυθμίσεις και υπογράμμισε τον θετικό ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού στη νομοθέτηση διατάξεων που την αφορούν.
Ο κ. Τσάκος ανέφερε ότι πολλές φορές ζητούνται αλλαγές ακόμη και για τα πλοία που βρίσκονται στη μέση του κύκλου της ζωής τους. Ο κ. Πλατσιδάκης τόνισε ακόμη ότι οι ρυθμίσεις προκαλούν κόστος το οποίο εν κατακλείδι «πληρώνουν» οι καταναλωτές, ενώ ο κ. Τσάκος συμπλήρωσε ότι τα τελευταία 40 χρόνια ο μέσος ναύλος στα δεξαμενόπλοια αποτυπώνεται σαν μία ευθεία γραμμή, παρέμεινε δηλαδή κατά μέσο όρο στα ίδια επίπεδα, ενώ το λειτουργικό κόστος των πλοίων, λόγω των νέων κανονισμών, τουλάχιστον διπλασιάστηκε.
Κύριος ομιλητής στο forum ήταν ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου της Σαγκάης Zhang Ye, ο οποίος παρουσίασε τις δυνατότητες της κινεζικής οικονομίας και του χρηματιστηρίου. Μεταξύ άλλων τόνισε ότι το 2015 δόθηκαν στον ναυτιλιακό κλάδο παγκοσμίως δάνεια ύψους 65,46 δισ. δολαρίων, ενώ στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2016 οι κινεζικές τράπεζες διέθεσαν ναυτιλιακά δάνεια αξίας 11,5 δισ. δολαρίων. Παράλληλα, ο πρόεδρος του χρηματιστηρίου της Σαγκάης έδωσε και μια εικόνα για τον λιμενικό τομέα της Κίνας που συγκροτείται σε πέντε μεγάλες περιφέρειες.
Κατόπιν τον λόγο πήρε ο Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή του DNV GL, ο οποίος αναφέρθηκε στη στρατηγική One Belt, One Road της Κίνας και τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση για πρώτες ύλες για την κατασκευή υποδομών στις διάφορες χώρες που συνδέονται με το project. Ευκαιρίες ανάπτυξης διαμορφώνονται και για τα containerships, καθώς στις χώρες που αφορά η στρατηγική αυτή θα προσελκύσουν επενδύσεις, τα οφέλη των οποίων θα διαχυθούν στις κοινωνίες και την κατανάλωση με συνέπεια την αύξηση της ζήτησης για καταναλωτικά προϊόντα.
Στο 8ο Annual Greek Shipping Forum που οργάνωσε η Capital Link συζητήθηκαν ακόμη θέματα χρηματοδότησης της ναυτιλίας και ιδιαίτερα οι εναλλακτικές λύσεις που προσφέρουν τα Private Equity Funds, οι διάφοροι χρηματοδοτικοί οργανισμοί και οι κεφαλαιαγορές, ενώ εξετάστηκαν και τεχνικά ζητήματα.
Επίσης, στη διάρκεια του forum η Capital Link τίμησε για την προσφορά τους στη ναυτιλία τον καθηγητή Κώστα Γραμμένο, πρόεδρο του «Costas Grammenos Centre for Shipping, Trade & Finance» του Cass Business School, City, University of London. Τον κ. Γραμμένο παρουσίασαν οι Νίκος Τσάκος, πρόεδρος της ΤΕΝ, και Αντώνης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.
Κινεζική κυριαρχία
Τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο το 2016 με βάση τη διακίνηση κοντέινερ βρίσκονται όλα στην Ασία και τα επτά από αυτά είναι κινεζικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο Forum της Capital Link ο πρόεδρος του κινεζικού χρηματιστηρίου. Ειδικότερα, με μονάδα μέτρησης το 1 εκατ. teu, την πρώτη θέση στον κόσμο καταλαμβάνει το λιμάνι της Σαγκάης με 37,133 εκατ. teu, τη δεύτερη η Σιγκαπούρη με 30,903 εκατ. teu και την τρίτη το λιμάνι Σεντζέν της Κίνας με 23,979 εκατ. teu. Τις υπόλοιπες θέσεις καταλαμβάνουν κινεζικά λιμάνια, εκτός της έκτης, την οποία καταλαμβάνει το λιμάνι Pusan της Κορέας με 19,381 εκατ. teu και της ένατης, στην οποία βρίσκεται το Ντουμπάι.