Από την έντυπη έκδοση
Καθυστερούν, όπως όλα δείχνουν, οι εξελίξεις που αφορούν το πέρασμα των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, σε νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Στην περίπτωση του Σκαραμαγκά ο Δήμος Χαϊδαρίου κατέθεσε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των δύο διαγωνισμών που έτρεξαν για τα ναυπηγεία, και στους οποίους επικράτησε ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου.
Σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η διαδικασία συμφωνίας της Onex με τους πιστωτές (κυρίως το ελληνικό Δημόσιο) φαίνεται ότι «παίρνει παράταση», καθώς το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξή της, υπό κανονικές συνθήκες, θα έληγε σήμερα. Ωστόσο, λόγω πανδημίας, όρος που υπάρχει στο συμφωνητικό της Onex με τους μετόχους της εταιρείας, λένε οι πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Πληροφορίες που στην ουσία επιβεβαίωσε χθες με μια λακωνική δήλωσή του ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Ο υπουργός είχε χθες εκ νέου συνάντηση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, και δήλωσε ότι «το σχέδιο εξυγίανσης προχωράει κανονικά. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης στα αρμόδια δικαστήρια».
Στον Σκαραμαγκά
Στην προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο Δήμος Χαϊδαρίου ζητά στην ουσία την ακύρωση των δύο διαγωνισμών. Ανεξάρτητα από τις αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου, η διαδικασία ίσως να δημιουργήσει καθυστερήσεις στη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων στον όμιλο Προκοπίου. Σε περίπτωση φυσικά δικαίωσης του δήμου, τότε οι διαγωνισμοί θα ακυρωθούν.
Σημειώνεται ότι η πρώτη αίτηση ακύρωσης του δήμου στρέφεται εναντίον του διαγωνισμού της ΕΤΑΔ και επισημαίνεται ότι η πώληση της Προβλήτας 4 του Σκαραμαγκά δεν είναι νόμιμη, επειδή αποτελεί ζώνη παραλίας και αιγιαλού και πρέπει να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν.
Παράλληλα, ο δήμος κατέθεσε επίσης αίτηση ακύρωσης του διαγωνισμού που έκανε η Ειδική Διαχείριση του στρατιωτικού τμήματος των ναυπηγείων, υποστηρίζοντας ότι σε αυτόν περιλήφθηκαν τμήματα ακινήτων που ανήκουν στον Δήμο Χαϊδαρίου.
Σημειώνεται πάντως ότι η θέση του Δήμου Χαϊδαρίου είναι υπέρ της επένδυσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αφού θεωρούν ότι η αναβίωση της μονάδας θα αποφέρει οφέλη σε όλους.
Στα θετικά για τα ναυπηγεία είναι ότι οι εγκαταστάσεις hot spot που φιλοξενούσαν μετανάστες όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν αδειάσει, όπως προβλέπεται και στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ.
Ναυπηγεία Ελευσίνας
Όσον αφορά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Onex έχει καταθέσει πρόταση να αναλάβει την αποπληρωμή χρεών της εταιρείας ύψους 230 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου και να κάνει παράλληλα επενδύσεις που μπορεί να ξεπεράσουν τα 150 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τα χρέη σήμερα υπολογίζονται σε πάνω από 430 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των επενδύσεων, αναφέρουν οι πληροφορίες, θα εξαρτηθεί από το αν θα αναπτυχθεί, παράλληλα με το εμπορικό, και το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων.
«Ναυάγησαν» οι γαλλικές φρεγάτες
Όσον αφορά τις συζητήσεις των προηγούμενων μηνών και τη θέληση της κυβέρνησης να κατασκευαστούν στην Ελλάδα (Σκαραμαγκάς – Ελευσίνα) οι φρεγάτες που θα επέλεγε για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, η συμφωνία με τη Γαλλία άλλαξε τις ισορροπίες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, οι τρεις FDI φρεγάτες που θα έχουν παραδοθεί μέχρι το 2026 θα κατασκευαστούν στη Γαλλία. Αυτό που δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα και είναι ίσως θέμα των διαπραγματεύσεων που ήδη είναι σε εξέλιξη ανάμεσα στις δύο πλευρές, αφορά τη ναυπήγηση σειράς γαλλικών κορβετών, και εφόσον αυτό κλείσει, αν τελικά θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Οι κορβέτες αυτές, εφόσον κλείσει τέτοια συμφωνία, αναμένεται να κατασκευαστούν στη χώρα μας. Τέλος, όσον αφορά την ανακατασκευή των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ που διαθέτει σήμερα η χώρα μας, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει πρόθεση να ανακατασκευαστούν οι δύο, η μία να χρησιμοποιηθεί για ανταλλακτικά και η άλλη να μετατραπεί σε πλοίο εκπαίδευσης.