Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Διευρύνεται το μέτωπο των δυνάμεων που αντιτίθενται σε πρωτοβουλίες της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς εκτός από επιχειρηματικούς φορείς όπως το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ), το ΕΒΕΠ, τους ναυπηγοεπισκευαστές, τους εκτελωνιστές και τους εφοδιαστές, τώρα και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πειραιά εξέφρασε την έντονη διαμαρτυρία του για την πολιτική της Cosco και του ΟΛΠ που ακολουθείται αναφορικά με την επένδυση στον νέο προβλήτα κρουαζιέρας.
Μάλιστα, ο σύμβουλος της πλειοψηφίας Βαγγέλης Μαρινάκης με την τοποθέτησή του στο δημοτικό συμβούλιο έδωσε μια ευρύτερη διάσταση στην «κόντρα» δήμου και ΟΛΠ, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Καλό δεν έχουμε δει ούτε πρόκειται να δούμε από τους Κινέζους και την Cosco» και συμπλήρωσε ότι «από το 2014 ήμουν αντίθετος σε οποιαδήποτε μονοπωλιακή συμφωνία για το λιμάνι του Πειραιά και το είδαμε αυτό όσο περνούν τα χρόνια παρά τη δήλωση των Κινέζων ότι πρόκειται για την καλύτερη επένδυσή τους στην Ευρώπη. Τόσο ο Πειραιάς όσο και οι υπόλοιποι παραλιμένιοι δήμοι δεν έχουν κανένα απολύτως όφελος από τους Κινέζους».
Ο προβλήτας κρουαζιέρας και τα φερτά υλικά
Όλα ξεκίνησαν από την πρόθεση της Cosco να προχωρήσει τις εργασίες για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιέρας και την απόφασή της να μεταφέρει φερτά υλικά με φορτηγά οχήματα μέσω των δρόμων του Πειραιά. Ο δήμαρχος του Πειραιά Γιάννης Μώραλης και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ συγκάλεσε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο την προηγούμενη Παρασκευή όπου στην τοποθέτησή του αρχικά αναφέρθηκε σε επιστολή της ΟΛΠ Α.Ε. προς τους υπουργούς Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκη και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) κ. Αγγελόπουλο, η οποία επί της ουσίας καταγγέλλει μεταξύ άλλων ότι ο Δήμος Πειραιά εμποδίζει τη μεταφορά των υλικών αυτών μέσα από την πόλη και ως εκ τούτου εμποδίζει την υλοποίηση της επένδυσης, σημειώνοντας:
«Η επιστολή του ΟΛΠ μπορεί να θεωρηθεί θετική για εμένα, καθώς ξεκαθαρίζει ότι προασπίζομαι τόσο εγώ όσο και η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου τις ομόφωνες αποφάσεις μας και τα συμφέροντα της πόλης και των δημοτών. Η γραμμή που έχουμε χαράξει και η στάση μας για την επένδυση του ΟΛΠ από την πρώτη μας θητεία ως Δημοτική Αρχή είναι συνεπής και επιβεβαιώνεται μέρα με τη μέρα», είπε ο δήμαρχος και συμπλήρωσε: «ΟΛΠ και δήμος θα πρέπει να είναι σε αγαστή συνεργασία. Δεν θα πρέπει ο ΟΛΠ να απορρίπτει ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και κατά πλειοψηφία αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και να αυτενεργεί. Περίμενα και περιμένω να σεβαστεί αυτές τις αποφάσεις και να βρει μόνος του λύση, χωρίς να απευθύνεται σε υπουργούς, επιπλήττοντας τη Δημοτική Αρχή».
Επίσης ο κ. Μώραλης τόνισε ότι ο ΟΛΠ πρέπει να πραγματοποιεί με δική του πρωτοβουλία τη μεταφορά των φορτηγών εξολοκλήρου από τη θάλασσα, έστω και με αύξηση του κόστους της επένδυσης, που είναι χρηματοδοτούμενη κατά 95% από ευρωπαϊκούς πόρους.
Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν οι δημοτικοί σύμβουλοι και στο πλαίσιο αυτό ο κ. Μαρινάκης επεσήμανε, εκτός των ήδη προαναφερθέντων: «Και εγώ και ο δήμαρχος σε διάφορες εκδηλώσεις είχαμε συζητήσει μαζί τους ότι η Cosco θα πρέπει να ξοδέψει χρήματα για ορισμένα πολύ μεγάλα έργα για να έχει όφελος ο Πειραιάς από αυτή τη μονοπωλιακή σύμβαση που έχει υπογραφεί. Θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο να συνεχιστεί αυτή η συνεργασία χωρίς η πόλη μας να έχει ένα μεγάλο όφελος».
Το Δημοτικό Συμβούλιο κατέληξε σε ένα ψήφισμα στο οποίο μεταξύ άλλων καλεί άμεσα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να προχωρήσει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του σε όλες τις ενέργειες για την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Δήμου Πειραιά, εντάσσοντας στην έγκριση ΜΠΕ και τους όρους που διατυπώθηκαν από το Δ.Σ. Πειραιά και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.
Ακανθώδεις σχέσεις με επιχειρηματικούς φορείς
Πολλά είναι τα θέματα για τα οποία οι επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά εξαπολύουν βέλη κατά του ΟΛΠ και της Cosco ειδικότερα, αλλά και κυβερνητικών και κρατικών φορέων και οργανισμών, π.χ. ΑΑΔΕ, που με πρωτοβουλίες τους φέρονται να στηρίζουν τις «κινεζικές απαιτήσεις», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά. Ενδεικτικά οι επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά, με επικεφαλής το ΝΕΕ και το ΕΒΕΠ, διαφώνησαν με την πρωτοβουλία της ΣΕΠ (θυγατρικής της Cosco) για τη δημιουργία του Hellenic Port Community System (HPCS), μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας η οποία προορίζεται να μειώσει τον χρόνο διεκπεραίωσης των λιμενικών, πρακτορειακών και τελωνειακών εργασιών στο λιμάνι του Πειραιά. Τελικά η Cosco υποχώρησε και θα το αξιοποιήσει εσωτερικά, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας έχει έτοιμη νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κεντρικό «National Intergrated Port Community System» υπό δημόσιο εποπτικό έλεγχο. Σύμφωνα με όσα πληροφορείται η «Ν», η σχετική τροπολογία θα προωθηθεί από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη στο σχέδιο νόμου για τη νησιώτικη πολιτική που είναι σε δημόσια διαβούλευση.
«Στα κάγκελα» είναι και οι ναυπηγοεπισκευαστές οι οποίοι αντιδρούν στην πρόθεση της διοίκησης του ΟΛΠ να αφήνει ανοικτή την προοπτική δημιουργίας ναυπηγείου, ενώ και οι εφοδιαστές έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους σε ρύθμιση της ΑΑΔΕ που δεν επιτρέπει στις ελληνικές επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων να εφοδιάζουν τα πλοία σε πραγματικό χρόνο, χωρίς τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις των 60 ωρών που προβλέπει σχετική εγκύκλιος της ΑΑΔΕ, όπως ισχύει για την Cosco, η οποία δεν αντιμετωπίζει αυτές τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις 60 ωρών!