Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr
Την τελευταία «Φ(α)ΠΑ» στη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα σχεδιάζει να δώσει η ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά, η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα του προϋπολογισμού σκέφτεται να επιβάλει ΦΠΑ στην κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, και στα καύσιμα, των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων.
Ωστόσο, με τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας (Σκαραμαγκάς – Ελευσίνα) ουσιαστικά ανενεργά, η επιβατηγός ναυτιλία αποτελεί σχεδόν τη μοναδική διέξοδο για τον κλάδο, τόσο σε επίπεδο επισκευών πλοίων που γίνεται σε ετήσια βάση για την ακτοπλοΐα όσο και κατασκευής ή επισκευής μικρότερων επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων μήκους μέχρι 100 μέτρων (παντόφλες).
Το παρασκήνιο
Τον τελευταίο χρόνο, τα μικρά ναυπηγεία του Περάματος αλλά και του Βόλου βρήκαν διέξοδο στην κατασκευή επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων μήκους 100 μέτρων με διπλό καταπέλτη. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πλοία αυτά έχουν εντυπωσιάσει αρκετές αγορές στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα ήδη να έχουν γίνει κάποιες μεταπωλήσεις. Η εξήγηση είναι ότι η ποιότητα κατασκευής των πλοίων, αλλά και ο σχεδιασμός τους είναι μοναδικά.
Μάλιστα, η πρώτη σειρά πλοίων κατασκευάστηκε με βάση τις απαλλαγές ΦΠΑ που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής για τις εργασίες που κάνουν στα πλοία αυτού του τύπου.
Η δεύτερη σειρά εργασιών, όμως, βρήκε σε… ύφαλο. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», οι αρμόδιες εφορίες δεν έδωσαν απαλλακτικά, πληροφορώντας τους ενδιαφερόμενους ότι είναι πιθανή η επιβολή ΦΠΑ στις συγκεκριμένες εργασίες.
Εφόσον όμως επιβληθεί ΦΠΑ, το κόστος επισκευής αυξάνεται υπερβολικά, με αποτέλεσμα, όπως επισημαίνουν στη «Ν» άνθρωποι που μετέχουν στο project, «να συμφέρει να ρίξουμε τα πλοία στη θάλασσα και με ρυμουλκά να τα περάσουμε απέναντι στη Τουρκία για να ολοκληρώσουμε τις εργασίες».
Εκτός από τις «παντόφλες», ο ΦΠΑ ενδεχομένως να «χτυπήσει» και τα μεγάλα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία, αφού οι εξαιρέσεις αυτές προβλέπονται για όλα τα πλοία της κατηγορίας στο άρθρο 27, παρ. 1 α’ και δ’ του Ν. 2589/2000, («Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»).
Πιο συγκεκριμένα, οι εξαιρέσεις ΦΠΑ αναφέρονται στην «κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, καύσιμα κ.λπ. των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων».
Η επιστολή του ΒΕΠ
Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά με επιστολή του προς όλους τους αρμόδιους υπουργούς κάνει λόγο για «καταστροφικές συνέπειες που θα έχει για τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις το ενδεχόμενο της επιβολής ΦΠΑ».
Εκφράζει την αντίθεσή του σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και ζητά να υπάρξει μέριμνα και να ληφθεί απόφαση να διατηρηθούν οι προβλεπόμενες από το άρθρο 27, παρ. 1 α’ και δ’ του Ν. 2589/2000 («Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας») εξαιρέσεις.
«Το Επιμελητήριό μας επανέρχεται, για ακόμη μία φορά, μετά από συνάντησή μας με τον γεν. γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Αθανάσιο Χριστόπουλο, όπου, δυστυχώς, θέμα συζήτησης υπήρξε μία πιθανή επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, καύσιμα, λιπαντικά κ.λπ. των επιβατηγών, επιβατηγών-οχηματαγωγών και γενικά εμπορικών πλοίων, παρεμποδίζοντας τις, επιτέλους, ανατεθείσες σε μικρές ναυπηγικές μονάδες στη Σαλαμίνα και στο Πέραμα, εργασίες κατασκευής επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, μήκους περίπου 100 μέτρων» σημειώνει το ΒΕΠ και προσθέτει: «Η πιθανή επιβολή ΦΠΑ στις αναφερόμενες εργασίες, συνέπεια θα είχε τη μη ανανέωση του γερασμένου υφιστάμενου στόλου λόγω της αύξησης του κόστους κατασκευής, επισκευής, κ.λπ., τη μετακύλιση του κόστους στο επιβατικό κοινό, τον κίνδυνο να μην αποπερατωθούν οι εργασίες που άρχισαν και, βέβαια, να μη συνεχίσουν με νέες παραγγελίες οι πλοιοκτήτες, οι οποίοι θα στραφούν στη γείτονα ή σε άλλες χώρες για την κατασκευή των πλοίων τους. Κύρια, όμως, θα είχε ως συνέπεια να δοθεί καίριο χτύπημα στις επιχειρήσεις του κλάδου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανεργία που καλπάζει στη Ν/Ζ Περάματος. Θα προστεθούν επιχειρήσεις στις, ήδη, κλειστές και άνεργοι στη σωρεία των ανέργων».