Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σημαντικές ζημιές και τιμές μετοχών στα χαμηλότερα επίπεδα από την ημέρα εισαγωγής τους στα χρηματιστήρια είναι η εικόνα που παρουσιάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, σαν αποτέλεσμα της κατάρρευσης των ναύλων και του βασικού δείκτη της ναυλαγοράς, του Baltic Dry Index, ο οποίος χθες για πρώτη φορά στην ιστορία του έσπασε και το φράγμα των 500 μονάδων, κλείνοντας στις 498 μονάδες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όλες οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες διαχείρισης πλοίων ξηρού χύδην φορτίου που ανακοίνωσαν αποτέλεσμα για το τρίτο τρίμηνο του 2015 εμφάνισαν ζημιές ιδιαίτερα αυξημένες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Επίσης ορισμένες από τις εταιρείες, μεταξύ των οποίων και δύο ελληνικών συμφερόντων, η Dryships και η Ρaragon Shipping, υπέστησαν «έξωση» από τις κύριες αγορές του Nada σε άλλες μικρότερες αγορές.
Ενδεικτικά, η Star Bulk Carriers ανακοίνωσε ζημιές ύψους 147,1 εκατ. δολαρίων στο εννεάμηνο έναντι ζημιών ύψους 3,6 εκατ. δολαρίων πέρυσι και ζημιών 41,9 εκατ. δολ. έναντι κερδών 0,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η τιμή της μετοχής προσγειώθηκε προχθές Πέμπτη στο 1 δολ., στο χαμηλότερο σημείο από την εισαγωγή της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, ενώ ενδοσυνεδριακά έφθασε και στο 0,81 δολάριο.
Η Scorpio Bulkers ανακοίνωσε για το εννεάμηνο ζημίες ύψους 208,7 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 44,5 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2014, ενώ για το τρίτο τρίμηνο του 2015 οι ζημίες ανήλθαν στα 18 εκατ. δολ. έναντι 18,9 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν.
Η τιμή της μετοχής διαπραγματεύεται στο 0,8354 δολ. στο χαμηλότερο επίπεδο από την εισαγωγή της στο NYSE.
Η μετοχή της Navios Μaritime Holdings βρέθηκε προχθές Πέμπτη στο 1,70 δολ., το χαμηλότερο των τελευταίων πέντε ετών, ενώ χθες στην αρχή της συνεδρίασης έχανε περισσότερο από 7%. Η εταιρεία αναμένεται να ανακοινώσει αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου.
Στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, στα 5 δολ., διαπραγματεύεται και η μετοχή της Diana Shipping. Η εταιρεία που χαρακτηρίζεται από τον οίκο αναλύσεων Webber ως το καλύτερο «σπίτι» στον κλάδο του ξηρού χύδην φορτίου ανακοίνωσε για το τρίτο τρίμηνο του 2015 ζημιές ύψους 17,4 εκατ. δολ. έναντι κερδών ύψους 7,7 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν. Στο εννεάμηνο οι ζημιές της έφθασαν τα 42,2 εκατ. δολ. έναντι μόλις 4 εκατ. δολ. το πρώτο εννεάμηνο του 2014.
Νέο χαμηλό τελευταίας 5ετίας κατέγραψε και η μετοχή της Safe Bulkers στο 1,38 δολ. η οποία στο τρίτο τρίμηνο του 2015 ανακοίνωσε ζημίες ύψους 7,5 εκατ. δολ. έναντι κερδών ύψους 1,5 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν.
Στο εννεάμηνο οι ζημιές ήταν στα 18 εκατ. δολ έναντι κερδών 14,8 εκατ. δολ. το εννεάμηνο του 2014.
«Η τρέχουσα κατάσταση είναι πρόκληση για τον καθένα» δήλωσε χθες μετά το νέο αρνητικό ρεκόρ του BDI ο Jens Ismar, διευθύνων σύμβουλος της Western Bulk, ενώ εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει κάποια σημαντική αλλαγή στο πρώτο εξάμηνο του νέου έτους και διατυπώνει κάποιες ελπίδες για κάτι καλύτερο από το δεύτερο εξάμηνο του 2016.
«Η αγορά έχει “μαλακώσει” σε όλες τις μεγάλες διαδρομές λόγω της έλλειψης ζήτησης» τονίζει ο αναλυτής του Drewry κ. Rahul Sharan. «Στην Κίνα οι εισαγωγές άνθρακα συνεχίζουν να υποχωρούν» πρόσθεσε, «ενώ οι κακές καιρικές συνθήκες στα βόρεια της χώρας παρεμποδίζουν κάθε μετακίνηση του φορτίου».
Τέλος, ο Ralph Leszczynski, αναλυτής της Banchero Costa, εκτίμησε ότι τα πράγματα θα μπορεί να γίνουν ακόμη χειρότερα σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς, όπως λέει, φήμες φέρουν μία μεγάλη κινεζική χαλυβουργία, η οποία έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα της τάξεως των 5 εκατομμυρίων τόνων, να σταματά τη λειτουργία της.