Skip to main content

Βάζουν φωτιά στις ασφαλιστικές οι ζημιές από εννέα containerships

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Επιστροφή του εφιάλτη των μεγάλων ζημιών για την ασφαλιστική αγορά βλέπει για το 2019 η Διεθνής Ένωση Θαλάσσιων Ασφαλίσεων (IUMI), σύμφωνα με την ετήσια έκθεσή της που δημοσιοποίησε πρόσφατα. 

Η έκθεση του IUMI αναφέρει ότι εντός του 2019 καταγράφηκαν εννέα μεγάλες πυρκαγιές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και γενικού φορτίου, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα απώλειες ζωών, τραυματισμούς και περιβαλλοντικές ζημίες. Αυτές οι πυρκαγιές είχαν ισχυρό οικονομικό αντίκτυπο, προκαλώντας υψηλό κόστος τόσο στους τομείς του hull όσο και του φορτίου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι φωτιές που ξέσπασαν στα πλοία Yantian Express, APL Vancouver, Grande America, E.R. Kobe και KMTC Hong Kong.

Μείωση στην τριετία

Η διεθνής ένωση των ναυτασφαλιστών κατέγραφε τα προηγούμενα χρόνια τάση μείωσης των μεγάλων ζημιών με τη συχνότητα των περιπτώσεων που χαρακτηρίστηκαν total loss στον παγκόσμιο στόλο να σταθεροποιείται στο 0,13% με βάση τον αριθμό των πλοίων (0,05% με βάση το τονάζ).  Επίσης η συχνότητα στην εμφάνιση πυρκαγιών στα containerships κυμαινόταν από το 2009 μέχρι και το 2018 στα επίπεδα ο 0,60%-0,75%, ενώ το 2019 εκτινάχθηκε πάνω από 1%.

Από το τέλος του 2018 και στο πρώτο τρίμηνο του 2019 ο κλάδος έχει έρθει αντιμέτωπος με έναν σημαντικό αριθμό μεγάλων ζημιών οι οποίες θα επηρεάσουν τα τεχνικά αποτελέσματα του 2019, σημειώνει ο IUMI. Επίσης αρνητικά επηρεάζει και η τάση της συνεχούς αύξησης των μεγεθών των πλοίων. 

Ο IUMI προσθέτει ακόμη ότι οι total loss hull & Machinery ήταν ασυνήθιστα λίγες κατά την περίοδο 2016-2018, αλλά το πρώτο τρίμηνο του 2019 χαρακτηρίστηκε από τη σημαντική άνοδο του αριθμού μεγάλων ζημιών και τον ιδιαίτερα υψηλό αριθμό πυρκαγιών στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ανησυχία για τα νέα καύσιμα

Μια ακόμη πηγή ανησυχίας για τους ασφαλιστές είναι ο νέος κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα καύσιμα μειωμένου θείου που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τις αρχές Ιανουαρίου. Εκτιμάται ότι στην αρχική φάση μπορεί να σημειωθούν ζημιές σε πλοία από τη χρήση συμμορφούμενων καυσίμων.

Στην έκθεση παρουσιάζονται και τα στοιχεία της συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων η οποία το 2018 ανήλθε στα επίπεδα των 28,9 δισ. δολ. και ήταν αυξημένη κατά 1% περίπου σε σύγκριση με το 2017.

Για το 2019 πάντως οι εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου είναι πιο θετικές, καθώς αναμένουν μια μικρή ανάκαμψη της παραγωγής ασφαλίστρων αφού η σύγκριση γίνεται με πολύ χαμηλά επίπεδα. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η στασιμότητα έβγαλε εκτός αγοράς τουλάχιστον 20 επιχειρήσεις, καθώς θεώρησαν την παρουσία τους στον κλάδο ζημιογόνα.

Η παραγωγή ασφαλίστρων

Η παραγωγή ασφαλίστρων στον κλάδο φορτίου αυξήθηκε κατά 2,5%, και ανήλθε στα 16,6 δισ. δολ. Η μέτρια αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεχιζόμενη αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου σε συνδυασμό με τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, οι οποίες τείνουν να επηρεάσουν τα ασφάλιστρα φορτίου πιο έντονα από άλλους τομείς.

Στον κλάδο Hull and Machinery η παραγωγή ασφαλίστρων το 2018 παρέμεινε σταθερή στα 7 δισ. δολ., όση περίπου και το 2017. Η εικόνα στασιμότητας προκαλεί μια ανησυχία, καθώς στο μεταξύ ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε μεταφερόμενη ικανότητα που σημαίνει μεγαλύτερα πλοία.

Ανά περιοχή

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων των 28,9 δισ. δολ. ήταν κατανεμημένη το 2018 μεταξύ αυτών των γεωγραφικών περιοχών ως εξής: Ευρώπη 46,4%, Ασία / Ειρηνικός 30,7%, Λατινική Αμερική 10,4%, Βόρεια Αμερική 6,2%, Άλλη 6,3%. Το 2018 το μερίδιο της Ευρώπης μειώθηκε από 49,2% (2017) σε 46,4% και το μερίδιο της Ασίας αυξήθηκε από 29,2% (2017) σε 30,7%. Επίσης το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής ανήκει στον κλάδο του cargo (57,4%) και ακολουθούν το Hull (24,4%), η υπεράκτια ενέργεια (11,4%) και η αστική ευθύνη στο marine (εξαιρουμένων των IGP & I) 6,7%.