Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων εισέρχονται σε μία περίοδο ευτυχίας, το βιβλίο παραγγελιών είναι σχετικά μικρό, τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων αυξάνονται και μια νέα κατάσταση φέρνει στην αγορά το «ΙΜΟ 2020» που σημαίνει ουσιαστικά μείωση της προσφοράς για ένα διάστημα.
Την κατάσταση στην οποία θα εισέλθει ο κλάδος την απέδωσε πολύ παραστατικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN) Νίκος Τσάκος, μιλώντας σε συνέδριο της Nordea Bank. «Μερικές φορές η αγορά μοιάζει με τον γάμο, που έχει σύντομες περιόδους ευτυχίας και πολλή μιζέρια. Εμείς είμαστε τώρα στην περίοδο της ευδαιμονίας εάν δουλέψουμε σκληρά» ανέφερε ο κ. Τσάκος.
Επισημαίνεται ότι σχεδόν δύο μήνες πριν, οι ναύλοι στα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια είχαν ξεπεράσει τα 100.000 δολ. την ημέρα λόγω των γεγονότων στον Κόλπο, αλλά και της ένταξης των δεξαμενόπλοιων της Cosco στη μαύρη λίστα από την πλευρά του προέδρου Τραμπ. Στη συνέχεια βέβαια η αγορά ηρέμησε και πάλι και οι ναύλοι υποχωρήσανε στα επίπεδα των 60.000 δολ. την ημέρα, ωστόσο από τα μέσα Νοεμβρίου άρχισε και πάλι μια ανοδική κίνησή τους, για να φτάσουν σε κάποιες γραμμές (MEG-JAPAN) κοντά στα 100.000 δολ. στη σποτ αγορά.
Πάντως να σημειωθεί ότι στις ναυλώσεις περιόδου (Time charter) η αγορά είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα (πάνω από τα 45.000 δολ. την ημέρα ο ναύλος), αλλά σταθερή το τελευταίο διάστημα.
Προσφορά – ζήτηση
Η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης είναι πολύ υγιής και αυτό είναι το κλειδί δήλωσε μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της Hafnia κ. Mikael Skov. Πολλοί πλοιοκτήτες επισημαίνει το Tradewinds εκτιμούν ότι ο χαμηλός ρυθμός παραδόσεων νεότευκτων πλοίων στηρίζει τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων, καθώς οι εφοπλιστές αποφεύγουν τις παραγγελίες λόγω της αβεβαιότητας που επιφέρουν οι ρυθμιστικοί κανόνες, αλλά και η εικόνα της διεθνούς οικονομίας.
Σύμφωνα με τους Clarksons, η τρέχουσα υπό παραγγελία μεταφορική ικανότητα στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού είναι μόλις στο 8,6% του εν λειτουργία στόλου, ενώ στα πλοία μεταφοράς προϊόντων αργού (product tankers) το αντίστοιχο ποσοστό πέφτει στο 6%.
Η μειωμένη δραστηριότητα σε νέες ναυπηγήσεις οφείλεται όπως προαναφέρθηκε και στην αβεβαιότητα που γεννά το ρυθμιστικό πλαίσιο. Πολλή συζήτηση γίνεται για τη λήψη μέτρων από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου το 2030 και 2050. Έτσι πολλοί πλοιοκτήτες περιμένουν να δουν τι θα γίνει με τα νέα καύσιμα. Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά σχετικά με το τι θα προμηθεύονται τα πλοία μας τα επόμενα 10 ή 20 χρόνια, σημείωσε ο Τσάκος. «Έτσι», συνέχισε, «πολύ λίγοι από εμάς θα λάβουν πραγματικά αποφάσεις για νέες ναυπηγήσεις, συνεπώς χωρίς νέες κατασκευές, η αγορά διατηρεί μια καλή δυναμική».
Εμπορικός πόλεμος
Το άλλο μέτωπο που προβληματίζει είναι η συνεχιζόμενη εμπορική διαμάχη ΗΠΑ – Κίνας, η οποία επηρεάζει αρνητικά την παγκόσμια οικονομία. Ο Craig Stevenson, διευθύνων σύμβουλος της Diamond S Shipping, δήλωσε ότι οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ θα επιδεινώσουν την κατάσταση. Όταν τα πράγματα είναι απρόβλεπτα, τα μετρητά παραμένουν στο συρτάρι, επομένως δεν κατασκευάζονται πλοία, συμπλήρωσε. Αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος της Euronav, Hugo De Stoop, συμφώνησε ότι είναι απίθανο οι εφοπλιστές να ξεκινήσουν μαζικές παραγγελίες.
Οι νέοι κανόνες
Ένα άλλο θέμα που επηρεάζει τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων είναι ο νέος κανονισμός «ΙΜΟ 2020» που τίθεται σε εφαρμογή από τις αρχές του επόμενου έτους. Ο ΙΜΟ αποφάσισε ότι τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητάς σε θείο, εκτός εάν έχουν εγκαταστήσει scrubbers, γεγονός που προκαλεί σημαντική διόγκωση της αγοράς πετρελαίου.
Η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα των διυλιστηρίων μπορεί να αυξηθεί κατά 400.000 βαρέλια ημερησίως (bpd), σύμφωνα με τον κ. De Stoop, ο οποίος πρόσθεσε ότι θα προστεθούν νέοι εμπορικοί δρόμοι οι οποίοι θα επηρεάσουν τόσο τα πλοία μεταφοράς αργού όσο και προϊόντων πετρελαίου. Σύμφωνα με τον Svein Moxnes Harfjeld, συν-διευθύνοντα σύμβουλο της DHT, η στήριξη στην αγορά θα προκύψει επίσης από τη μείωση του αριθμού των πλοίων λόγω των μετασκευών για την εγκατάσταση scrubbers.
Οι εξαγωγές των ΗΠΑ
Τέλος, θετικά αναμένεται να επηρεαστεί η αγορά δεξαμενόπλοιων και από την άνοδο των εξαγωγών από τις ΗΠΑ οι οποίες θα καλύψουν το κενό της μείωσης της παραγωγής από τις χώρες του ΟΠΕΚ. Η αύξηση των εξαγωγών αργού από τη λεκάνη του Ατλαντικού -κυρίως λόγω της παραγωγής σχιστολιθικών πετρωμάτων- αναμένεται να ενισχύσει το εμπόριο δεξαμενόπλοιων μεγάλων αποστάσεων, εκτιμούν οι ειδικοί. Οι εξαγωγές αργού από τις ΗΠΑ θα αυξηθούν κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα το 2020 και άλλα 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2021 ξεπερνώντας στο σύνολο τα 5 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε δύο χρόνια.