Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε νέα ανοδική ρότα βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου έπειτα από μία πτώση διαρκείας από τα υψηλά των 2.462 μονάδων που βρέθηκε ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index, στις αρχές Σεπτεμβρίου. Χθες έκλεισε στις 1.606 μονάδες, ενώ την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου ήταν στις 1.284 μονάδες. Η προηγούμενη εβδομάδα ήταν πολύ θετική κυρίως για τα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους τα capesize, με αποτέλεσμα o δείκτης BCI να αυξηθεί μέσα σε μία εβδομάδα κατά 25,6% και να αναρριχηθεί στις 3.131 μονάδες. Και ο ναύλος στα time charter 5ετούς διάρκειας αυξήθηκε κατά 26,1% παραμένοντας πάνω από την τιμή των 20.000 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Βαμβακά, αναλυτή του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking.
Η σημαντικότερη άνοδος σημειώθηκε στην περιοχή του Ατλαντικού (αύξηση 27,4%), υποστηριζόμενη από διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα. Όμως εκτός από τα capesize και στις άλλες κατηγορίες πλοίων καταγράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα θετική ρότα στους ναύλους, είτε αναφερόμαστε στα Panamax (+8.5% ο δείκτης BPI) είτε τα Supramax (+9,2% o ΒΣΙ) όπως και τα Handysize (+2,2%).
Το σιδηρομετάλλευμα
Η ανοδική ρότα των τελευταία ημερών είναι και αυτή μία επιβεβαίωση της μεταβλητότητας που κυριάρχησε τη φετινή χρονιά στη ναυλαγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η κατηγορία των Capesize πλοίων, που δίνουν και τον τόνο συνολικά στον κλάδο επηρεάστηκαν περισσότερο λόγω της αβεβαιότητας που κατεγράφη στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος. Τα πάνω κάτω στη ζήτηση από την Κίνα επηρέαζαν έντονα τους ναύλους που κινήθηκαν από ένα χαμηλό των 3.460 δολ. στο υψηλό των 38.014 δολ. το έτος μέχρι τώρα. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking, η βελτίωση που παρατηρήθηκε από το τρίτο τρίμηνο έχει ενισχύσει τη συνολική αντίληψη της αγοράς ως προς τις προοπτικές στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος το 2020.
Βασικός παίκτης η Κίνα
Αναμφισβήτητα αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος η Κίνα είναι ο βασικός παίκτης στο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, με τη συντριπτική πλειονότητα των φορτίων από Αυστραλία και Βραζιλία να κατευθύνονται στη γιγαντιαία αυτή χώρα.
Στο δεύτερο εξάμηνο παρατηρήθηκε άνοδος των συναλλαγών και του όγκου του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, με αποτέλεσμα τα αποθέματα στην Κίνα να φτάσουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα. Όμως, όπως υποστηρίζει η Shanghai Metals Μarket, τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος σε 35 κινεζικά λιμάνια υποχώρησαν την περασμένη εβδομάδα στους 114,17 εκατ. τόνους, λόγω λιγότερων αφίξεων στα λιμάνια. Ωστόσο οι εισαγωγές τις επόμενες εβδομάδες θα αυξηθούν και για το 2020 η ζήτηση θα κινηθεί περαιτέρω ανοδικά προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες στη δημιουργία υποδομών. Οι κινεζικές αρχές νωρίτερα αυτό το έτος ανακοίνωσαν επενδυτικά σχέδια που διπλασίασαν την αξία των υπό κατασκευή υποδομών. Η National Development and Reform Commission (NDRC) ενέκρινε 21 έργα, αξίας τουλάχιστον 764,3 δισ. γιουάν (107,8 δισ. δολ.). Τέλος, θετικά αναμένεται να λειτουργήσει και η συνήθης πρακτική των χαλυβουργείων για εκ νέου αποθεματοποίηση εν όψει των αργιών του νέου έτους, που τοποθετούνται περί τα τέλη Ιανουαρίου 2020. Παράλληλα αύξηση παραγωγής ανακοινώνουν όλα τα μεγάλα ορυχεία στη Βραζιλία και Αυστραλία.
Ωστόσο, από την πλευρά της προσφοράς για το 2020 αναμένεται να πέσουν στο νερό περίπου 120 capes ήτοι 36% περισσότερα από ό,τι το 2019. Ως εκ τούτου, επισημαίνει ο Γιάννης Βαμβακάς της Allied Shpbroking, το επίπεδο της αύξησης της ζήτησης θα είναι όλο και πιο ζωτικής σημασίας για το πώς θα κινηθεί η αγορά και θα διατηρήσει τα κέρδη της τους επόμενους 12 μήνες.