Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ανοίγει σιγά – σιγά «τη βεντάλια» των στρατηγικών της κινήσεων η Cosco και αποκαλύπτει στην αγορά μέρος από τον επιχειρησιακό αλλά και επενδυτικό σχεδιασμό της, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη σταδιακή μετατροπή του ΟΛΠ στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου.
Ο κινεζικός όμιλος προκειμένου να είναι πανέτοιμος να «τρέξει» το λιμάνι μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες μεταβίβασης των μετοχών έχει αρχίσει επαφές με όλους τους ενδιαφερόμενους εντός και εκτός Ελλάδας. Τόσο σε επίπεδο επενδύσεων όσο και σε επίπεδο νέων εμπορικών συμφωνιών, αλλά και εσωτερικής διαχείρισης της εταιρείας, εξετάζει όλες τις προτάσεις που έχει στα χέρια της, ενώ αναζητά να κλείσει και νέες συμφωνίες. Παράλληλα φαίνεται ότι και οι τελευταίες εκ των έσω της κυβέρνησης «αντιστάσεις» κάμπτονται ύστερα από το ερώτημα «αν θέλει η κυβέρνηση να ολοκληρωθεί η πώληση του ΟΛΠ», που σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» κατέθεσε η κινεζική πρεσβεία στο Μαξίμου.
Στο προχθεσινό υπουργικό συμβούλιο έγινε ειδική αναφορά στον ΟΛΠ, με το πρωθυπουργικό περιβάλλον να σημειώνει ότι το συγκεκριμένο μέτωπο έχει «κλείσει» και ότι σε αυτή την περίοδο δεν είναι προς το συμφέρον της χώρας να έχει ακόμα μια υπόθεση ανοικτή. Αλλωστε επειδή οι κινεζικοί όμιλοι είναι στη μεγάλη τους πλειοψηφία κρατικών συμφερόντων, αναμένεται να υπάρξει συνέχεια στον τομέα των επενδύσεων στη χώρα μας μόλις ολοκληρωθεί η πώληση του ΟΛΠ.
Το project
Το στοίχημα της Cosco είναι να καταστήσει κερδοφόρα όλα τα τμήματα του λιμανιού ή στη χειρότερη περίπτωση βιώσιμα. Για να πετύχει τον στόχο της κινείται ήδη σε όλα τα μέτωπα. Εξορθολογισμός δαπανών, επενδύσεις και νέες εμπορικές συμφωνίες. Τα σχέδια της Cosco εξαρτώνται επίσης έως έναν βαθμό και από το υπόλοιπο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, όπως είναι το Θριάσιο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ κάτω από προϋποθέσεις θα μπορούσε να υπάρξει ενδιαφέρον και για το λιμάνι της Ελευσίνας, όπως και για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ειδικότερα οι Κινέζοι, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», σκοπεύουν να υλοποιήσουν τη δέσμευσή τους να μετατρέψουν το λιμάνι στο μεγαλύτερο της Μεσογείου σε όλα τα επίπεδα. Οσον αφορά την κρουαζιέρα, ώστε να προχωρήσει το project των νέων προβλητών που θα φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς, η Cosco βρίσκεται σε επαφές τόσο με την Carnival, τη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, η οποία αναπτύσσει τη συνεργασία της με την Κίνα, αλλά και με τη Royal Caribbean, καθώς και τη MSC Cruises και τους υπόλοιπους μεγάλους ομίλους κρουαζιέρας, προκειμένου να αναπτυχθεί το home port.
Αεροπορική σύνδεση
Στο project της κρουαζιέρας φυσικά δεν λείπουν και τα προβλήματα. Ενα από αυτά είναι η έλλειψη εσωτερικής αγοράς για την κρουαζιέρα. Για να λυθεί αυτό το πρόβλημα, αφού οι 20.000 Ελληνες που κάνουν κρουαζιέρα δεν αρκούν, σχεδιάζεται ήδη η αεροπορική ένωση με την Κίνα. «Ενωση» που θα περνά από το αεροδρόμιο στο Καστέλι για το οποίο ενδιαφέρεται κινεζική εταιρεία. Εφόσον ο κινεζικός σχεδιασμός ευοδωθεί, το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης θα αποτελέσει την «εναέρια πύλη» εισόδου της Κίνας στην Ευρώπη. Θα είναι η βάση μέσω της οποίας Κινέζοι τουρίστες θα έρχονται για διακοπές στην Ευρώπη, ενώ ορισμένοι από αυτούς θα κάνουν και κρουαζιέρες από το λιμάνι του Πειραιά.
Το άλλο ζήτημα που έχει ανακύψει ακούει στο όνομα ευρωπαϊκή επιδότηση, ύψους 114 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή της νέας βάσης με επέκταση του επιβατηγού λιμανιού προς την πλευρά του Φαλήρου. Κύκλοι της αγοράς εκφράζουν την ανησυχία τους για τις πληροφορίες που έχουν κυκλοφορήσει ότι «χάσαμε το τρένο» και τα 114 εκατ. ευρώ. Στον αντίποδα πληροφορίες από τον ΟΛΠ σημειώνουν ότι σε έγγραφό της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από τα Χριστούγεννα ενημέρωνε τις ελληνικές αρχές ότι το πρόγραμμα εξελίσσεται ομαλά και ότι δεν υπάρχουν προβλήματα.
Πάντως, ακόμα και σε περίπτωση που δεν καταβληθεί η επιδότηση, η Cosco έχει δεσμευτεί να επενδύσει το ποσό αυτό από ίδια κεφάλαια.
Αναφορικά τέλος με τις ανησυχίες που έχουν εκφραστεί για την αύξηση του κυκλοφοριακού προβλήματος του Πειραιά λόγω των πούλμαν που μεταφέρουν τους επιβάτες κρουαζιέρας, ήδη εξετάζονται όλα τα πιθανά σενάρια αντιμετώπισης του ζητήματος.
Ναυπηγοεπισκευή
Στο μέτωπο της ναυπηγοεπισκευής, «όραμα» των Κινέζων είναι να δημιουργήσουν τη μεγαλύτερη επισκευαστική βάση της Μεσογείου. Σε πρώτη φάση, εκτός από τον μηχανολογικό εξοπλισμό που θα εγκαταστήσουν, θα τοποθετήσουν και μια μεγάλη πλωτή δεξαμενή. Σε δεύτερο χρόνο είναι ανοικτό το ενδεχόμενο οι πλωτές δεξαμενές να φτάσουν και τις τρεις, ενώ παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στον Σκαραμαγκά για τον οποίο, εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν.
Την επισκευαστική βάση οι Κινέζοι σκοπεύουν να την εκμεταλλευτούν με δύο τρόπους. Από τη μία θα κάνουν τις επισκευές πλοίων που βρίσκονται σε ευρωπαϊκά ύδατα και έχουν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία του ομίλου στην Κίνα. Από την άλλη σκοπεύουν να εφαρμόσουν πολιτικές μάρκετινγκ προκειμένου να προσελκύσουν Ελληνες αλλά και άλλους εφοπλιστές προκειμένου να φέρουν τα πλοία τους για επισκευές στο Πέραμα, σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής.
Το car terminal
Δυναμική αναμένεται να αποκτήσει και το car terminal, στο οποίο θα κατασκευαστούν πολυώροφοι σταθμοί αυτοκινήτων και να μετατραπεί στο μεγαλύτερο terminal της Αν. Μεσογείου με ειδίκευση στη διαμετακόμιση. Οσον αφορά τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων και τους τρεις προβλήτες που θα έχει υπό τον έλεγχό τους ο κινεζικός όμιλος, η περαιτέρω ανάπτυξή του βρίσκεται σε άμεση συσχέτιση με την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του διαγωνισμού για το Θριάσιο. Οσον αφορά τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, στο Πεκίνο εξετάζουν πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο συμμετοχής κινεζικής εταιρείας στον διαγωνισμό που είναι προγραμματισμένος για τις 26 Απριλίου.
Σε περίπτωση κινεζικής συμμετοχής είναι πολύ πιθανό στο σχήμα να συμμετέχει και η Cosco, λόγω της παρουσίας της στην Ελλάδα και της εμπειρίας που έχει αποκτήσει για την ελληνική πραγματικότητα. Τέλος, για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο στον κινεζικό όμιλο έχουν δηλώσει πως θέλουν να το διεκδικήσουν και εφόσον επικρατήσουν στον διαγωνισμό, που είναι προγραμματισμένος για το τέλος Μαΐου, να το αναπτύξουν ανάλογα με το εμπορευματικό κέντρο του «Dragοn City» που διαθέτουν στο Nτουμπάι. Στόχος η ανάπτυξη στην περιοχή μονάδων ελαφράς μεταποίησης και συναρμολόγησης κινεζικών και άλλων προϊόντων.
Διχασμένες οι απόψεις
Η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ εξακολουθεί να προκαλεί αντιδράσεις, κυρίως από τους εργαζομένους. Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος έχει προκηρύξει 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση στις 16 και 17 Φεβρουαρίου, ενώ καταγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ για «ξεπούλημα» του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Αλλά και οι κάτοικοι του Πειραιά φαίνεται ότι είναι διχασμένοι αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση. Σύμφωνα με δημοσκόπηση που έκανε η Public Issue για λογαριασμό του www.portnet.gr, οι Πειραιώτες έχουν θετική εικόνα τόσο για τον ΟΛΠ όσο και για την Cosco. Η πλειοψηφία θεωρεί επίσης ότι θα υπάρξουν θετικές συνέπειες από την ιδιωτικοποίηση σε όλους τους τομείς, εκτός από τους μισθούς και το κυκλοφοριακό της πόλης. Ωστόσο, μόλις το 37% των ερωτηθέντων συμφωνεί με την ιδιωτικοποίηση, το 46% διαφωνεί και το 17% δεν εξέφρασε άποψη.
Χύδην φορτίο μέσω του λιμανιού της Ελευσίνας
Ο κινεζικός όμιλος από τον Πειραιά «λοξοκοιτάζει» και προς την Ελευσίνα και το λιμάνι της, το οποίο διαχειρίζεται χύδην φορτίο, μια υπηρεσία που δεν προσφέρει πλέον το λιμάνι του Πειραιά. Εφόσον προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή του από το ΤΑΙΠΕΔ, η κινεζική πλευρά έχει εκφράσει την πρόθεσή της να διεκδικήσει και αυτό το επιχειρηματικό project.