Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τη μερίδα του λέοντος είχαν και το 2017 στις αγοραπωλησίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές, καθώς επένδυσαν πάνω από 4,47 δισ. δολάρια για αγορές πλοίων. Ουσιαστικά, πραγματοποίησαν το 23% των συνολικών επενδύσεων που έγιναν σε αγορές second hand πλοίων στη διεθνή ναυτιλία.
Τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα απέκτησαν συνολικά 280 πλοία, με την προτίμησή τους στα bulkers να είναι εμφανής, καθώς αγόρασαν 170 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 79 δεξαμενόπλοια, 34 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τρία «γκαζάδικα», σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking που αφορούν μέχρι και τις 8 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά στις αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι επενδύθηκαν 19,47 δισ. δολάρια και άλλαξαν χέρια 1.541 πλοία.
Μετά τους Έλληνες, ιδιαίτερη κινητικότητα έδειξαν οι Κινέζοι εφοπλιστές, αποκτώντας 205 πλοία και επενδύοντας 2,25 δισ. δολάρια, ενώ και αυτοί εστίασαν στα bulkers, καθώς αγόρασαν 124 πλοία.
Στην τρίτη θέση βρέθηκαν οι Νορβηγοί με 98 πλοία, εκ των οποίων 38 ήταν bulkers, 27 δεξαμενόπλοια, εννέα containerships και δύο gas carriers.
O ναυλομεσιτικός οίκος αναφέρεται και στις πωλήσεις πλοίων, όπου και εκεί οι Έλληνες είναι φυσικό να κατέχουν την πρώτη θέση ως πωλητές, καθώς έχουν και τον μεγαλύτερο στόλο. Το 2017 προχώρησαν στην πώληση 179 πλοίων αντί 2,30 δισ. δολαρίων. Αξίζει ωστόσο εδώ να σημειωθεί ότι στη δεύτερη θέση από την πλευρά των πωλητών βρέθηκαν οι Γερμανοί με 173 πλοία, εκ των οποίων 103 ήταν containerships και τα υπόλοιπα bulkers (32), δεξαμενόπλοια (15) κ.λπ. Οι Γερμανοί την ίδια χρόνια αγόρασαν 87 πλοία και βρέθηκαν στη τέταρτη θέση της κατάταξης των αγοραστών, επενδύοντας περίπου 720 εκατ. δολάρια. Απέκτησαν μεταξύ άλλων 53 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 19 μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τρία δεξαμενόπλοια.
Την αντίστοιχη περίοδο του 2016 είχαν αλλάξει χέρια 1.206 πλοία και επενδύθηκαν τότε 14,83 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες εφοπλιστές και τότε είχαν πάλι των πρωτιά, επενδύοντας 3,46 δισ. δολάρια για την αγορά 269 πλοίων, εκ των οποίων τα 202 ήταν bulkers, τα 42 δεξαμενόπλοια και τα 15 containerships. Πέρυσι, οι Έλληνες είχαν πραγματοποιήσει πάλι το ίδιο ποσοστό των συνολικών επενδύσεων (23,3%), γεγονός που σημαίνει ότι αξιοποίησαν κατάλληλα το περιβάλλον που χαρακτηριζόταν από χαμηλά ναύλα (το 2016 κυρίως στο ξηρό φορτίο) και χαμηλές από τα ιστορικά υψηλά αξίες των πλοίων. Οι τιμές των πλοίων κέρδισαν πάνω από 15% στη διάρκεια του 2017, λόγω κυρίως και της ανόδου της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που πριν από λίγες ημέρες άγγιξε το υψηλό των τριών τελευταίων ετών.
Ενδιαφέρον για τάνκερ
Στο μεταξύ, τις τελευταίες ημέρες του 2017 παρατηρείται μία έξαρση ενδιαφέροντος για νέες παραγγελίες κυρίως δεξαμενοπλοίων από την πλευρά ορισμένων Ελλήνων εφοπλιστών. Έτσι μεταξύ άλλων σε παραγγελίες δεξαμενοπλοίων προχώρησε η Aeolos Management της οικογένειας Εμπειρίκου, η οποία συμφώνησε με τα ναυπηγεία DSME για τη ναυπήγηση ενός VLCC 318.000 dwt με ορίζοντα παράδοσης το 2020 στα 80 εκατ. δολάρια.
Επίσης, παραγγελία για δύο δεξαμενόπλοια, 114.700 dwt το ένα, τοποθέτησε και η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση, με παράδοση το 2018.
Mία ακόμη ναυτιλιακή εταιρεία που προχώρησε στην παραγγελία ενός VLCC ήταν η Enesel, του NS Lemos Group, η οποία εξάσκησε μια οψιόν για ένα τέταρτο VLCC, καθώς τα άλλα τρία τα είχε παραγγείλει νωρίτερα αυτό το έτος στη Hyundai Heavy Industries.
Να σημειωθεί εδώ ότι πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι τοποθέτηση παραγγελίας για ένα VLCC έκανε και η Olympic Shipping του Ιδρύματος Ωνάση.