Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Συγκριτικό πλεονέκτημα διαθέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές στα containerships, σε μια αγορά που βρίσκεται υπό πίεση εδώ και μια πενταετία. Την εκτίμηση αυτή έκανε χθες η κα Camille Egfloff Γκίκα (φωτογραφία), επικεφαλής του κλάδου της ναυτιλίας για την Boston Consulting Group παρουσιάζοντας τη μελέτη του ομίλου για τις προοπτικές του κλάδου μέχρι το 2020.
Σε μια αγορά που είναι υπό πίεση, ανέφερε, οι μεγάλοι liners θέλουν να συνεργαστούν και να ναυλώσουν πλοία από ναυτιλιακές εταιρείες που θα τους προσφέρουν τις καλύτερες υπηρεσίες σε ανταγωνιστική τιμή. Και σε αυτό το περιβάλλον, συνέχισε, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν το στρατηγικό πλεονέκτημα, όπως δείχνουν και οι στατιστικές.
Όσον αφορά γενικότερα το μέλλον του κλάδου, η ίδια εκτίμησε ότι αν οι μεγάλες ναυπηγικές χώρες, Κίνα, Ν. Κορέα και Ιαπωνία, δεν αποφασίσουν να μειώσουν την παραγωγή τους, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Σχολιάζοντας, ύστερα από ερώτηση, το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών και την επικράτηση του Ντόναλντ Τραμπ, επισήμανε ότι ανεξάρτητα από οποιαδήποτε πολιτική εξέλιξη οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν μπροστά τους υπαρκτά προβλήματα και στοιχεία και με βάση αυτά θα λάβουν αποφάσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2015, για πρώτη φορά ο ρυθμός ανάπτυξης του θαλάσσιου εμπορίου ήταν μικρότερος από την ανάπτυξη του παγκόσμιου ΑΕΠ (το πηλίκο ήταν στο 0,8%), ενώ και σε ό,τι αφορά το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, η προσφορά θα ξεπεράσει τη ζήτηση από 8,2% μέχρι 13,8% το 2020. Η ετήσια αύξηση της ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων δεν θα ξεπεράσει το 2,2% έως 8,2%.
Προκειμένου να αντέξουν οι εταιρείες την πίεση, η Boston προτείνει να προβούν σε οικονομίες κλίμακας είτε από μόνες τους είτε από μέσω παγκόσμιων συγχωνεύσεων είτε μέσω μικρότερης κλίμακας εξαγορών. «Αυτές οι κινήσεις θα τους βοηθήσουν να μειώσουν τα κόστη τους, δημιουργώντας συνέργειες στην καλύτερη κατανομή του στόλου τους, στις κατάλληλες εμπορικές ζώνες, μέσω του ορθολογισμού αφενός του δικτύου τους και αφετέρου του δικτύου των πρακτόρων τους στην ενδοχώρα». Σύμφωνα με τη μελέτη, η παραπάνω ενίσχυση των συμμαχιών θα μπορούσε να αυξήσει 3% τα κέρδη προ φόρων και τόκων.
Όσον αφορά τη βελτιστοποίηση της βασικής δραστηριότητας μιας εταιρείας, επίσης θα μπορούσε να αυξήσει τα κέρδη προ τόκων και φόρων από 5% έως 7%. Τέλος, η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε τομείς όπως η αποτελεσματικότητα του δυναμικού πωλήσεων και η χάραξη στρατηγικής μπορούν να επιφέρουν περαιτέρω βελτίωση από 3% μέχρι 5%.