Skip to main content

ΟΛΠ και ΣΕΠ στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στοιχεία για τη διοικητική διάρθρωση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά ζητά η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς με επιστολή της, που έφτασε την περασμένη Πέμπτη στο μέγαρο του ΟΛΠ στην Ακτή Μιαούλη. 

Στην επιστολή, που χαρακτηρίζεται εμπιστευτική, ζητήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στοιχεία αναφορικά με τη θέση του εκτελούντος χρέη διευθύνοντος συμβούλου, εκτελεστικού μέλους του ΟΛΠ – Cosco, Zhang Anming, ο οποίος είναι και διευθύνων σύμβουλος της ΣΕΠ Α.Ε., εταιρεία που είναι μια άλλη θυγατρική του ομίλου Cosco και διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ. Στοιχεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ζητήθηκαν και για άλλα στελέχη της Cosco που «πατούν» και στις δύο εταιρείες.

Εκτιμήσεις ανθρώπων που παρακολουθούν τις εξελίξεις στο μεγάλο λιμάνι από κοντά αναφέρουν ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς «κατέβηκε» στο λιμάνι έπειτα από έγγραφη καταγγελία του πρώην διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Δημοσθένη Μπακόπουλου.

Μεταξύ άλλων στην καταγγελία του ο κ. Μπακόπουλος αναφέρει ότι: «Στις 31/1/2020 το διοικητικό συμβούλιο της ΣΕΠ Α.Ε. παρείχε προς τον διευθύνοντα σύμβουλο αυτής, κ. Zhang Aming, πληρεξουσιότητα για την υπογραφή σύμβασης διαχείρισης του Προβλήτα Ι με την ΟΛΠ Α.Ε. Το αντίστοιχο πρακτικό καταχωρίστηκε στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) στις 13/3/2020 με Κωδικό Αριθμό Καταχώρησης 2103280.

Στη 1/2/2020 η έκτακτη γενική συνέλευση της ΣΕΠ Α.Ε. αποφάσισε τροποποιήσεις στο καταστατικό της. Συγκεκριμένα, με τις ανωτέρω τροποποιήσεις η ΣΕΠ Α.Ε. έπαψε πλέον να είναι εταιρεία ειδικού σκοπού με αποκλειστικό σκοπό τη χρήση και εκμετάλλευση του Ν. ΣΕΜΠΟ, διότι στους καταστατικούς της σκοπούς προστέθηκε η παροχή υπηρεσιών διαχείρισης έργου (project management) και υποστήριξης (support) προς την ΟΛΠ Α.Ε., αναφορικά με τη συνολική διαχείριση του Προβλήτα Ι της ΟΛΠ Α.Ε. και την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών σχετικά με τη λειτουργία και την εκμετάλλευση λιμενικών εγκαταστάσεων. Οι ανωτέρω τροποποιήσεις καταχωρίσθηκαν στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) στις 4/3/2020 με Κωδικό Αριθμό Καταχώρισης 2095546», ενώ προσθέτει: «Στις 20/2/2020 το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ Α.Ε. φέρεται να αποφάσισε, κατ’ άρθρο 99 παρ.1 του ν.4548/2018, την παροχή άδειας αναφορικά με την κατάρτιση σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Λειτουργίας του Προβλήτα Ι μεταξύ των εταιρειών ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε.».

Τι έχει προηγηθεί
Η Cosco εμφανίστηκε στο λιμάνι του Πειραιά, όταν υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης με τον ΟΛΠ για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ενώ στον ΟΛΠ έμεινε η διαχείριση του προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ.

Στη σύμβαση που υπεγράφη επιτρεπόταν η συνεργασία των δύο προβλητών, μόνο σε επίπεδο υπερβάλλοντος φορτίου, στη μία ή στην άλλη πλευρά.

Οκτώ χρόνια αργότερα, η Cosco πήρε και το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, με αποτέλεσμα ο κινεζικός όμιλος να έχει στη διαχείρισή του και τους τρεις προβλήτες μέσω δύο διαφορετικών θυγατρικών εταιρειών.

Μάλιστα η Cosco τα τελευταία δύο χρόνια θέτει μετ’επιτάσεως το ζήτημα δημιουργίας και άλλης μιας προβλήτας στο λιμάνι του Πειραιά για την εξυπηρέτηση της ζήτησης που συνεχώς αυξάνεται, όπως υποστηρίζει. Αίτημα που πάντως έχει απορριφθεί ως ανώριμο από την Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας.

Η συμφωνία
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΠ από τον Απρίλιο του 2020:

«α) Η ΟΛΠ Α.Ε. υπέγραψε συμφωνία παροχής υπηρεσιών project management με τη ΣΕΠ Α.Ε., η οποία είχε νομίμως αναγγελθεί στις Ελληνικές Αρχές (ΓΕΜΗ 23639/27-02-2020 και 31153/18-03-2020) καθώς και στις ιστοσελίδες του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών και της εταιρείας. Η συμφωνία αυτή προτού αναγγελθεί είχε εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ Α.Ε. μετά από εισήγηση του Administration Board.

β) Τα οφέλη της ΟΛΠ Α.Ε. από αυτή τη συμφωνία θα είναι πολύ σημαντικά, διότι εξασφαλίζουν την αύξηση του φορτίου που θα εξυπηρετηθεί στον Προβλήτα Ι πάνω από 30% σε ετήσια βάση σε σχέση με το 2019, κάτι που θα αποβεί και σε όφελος των εργαζομένων. Είναι εύκολα κατανοητό ότι το ποσοστό είναι ιδιαίτερα μεγάλο, έχοντας υπόψη και την κρίση στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του Covid-19 καθώς και την πτώση στους τομείς της Κρουαζιέρας, της Ακτοπλοΐας και του RΟRΟ».