Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τη δυναμική του ελληνόκτητου στόλου, με βάση την υπηρεσία που προσφέρει σε παγκόσμιο επίπεδο μεταφέροντας αγαθά και πρώτες ύλες, αναδεικνύει έρευνα του Lloyd’s List Intelligence.
Πέρα από τα περίπου 5.000 ελληνόκτητα πλοία, που κατατάσσουν τους Έλληνες εφοπλιστές στην πρώτη θέση παγκοσμίως, η μελέτη του Lloyd’s List Intelligence δείχνει πώς αυτό μεταφράζεται για την καθημερινότητα των πολιτών ανά την υφήλιο.
Τα πλοία ελληνικών συμφερόντων έκαναν 230.000 calls σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια του 2019, μεταφέροντας περισσότερους από 11,9 δισ. τόνους όλων των ειδών των φορτίων. Αριθμός αυξημένος σε σχέση με τα δεδομένα του 2018, που αριθμούσαν 221.000 calls για 11,3 δισ. τόνους φορτίων.
Το πιο σημαντικό απ’ όλα, κάτι το οποίο διαφοροποιεί τον ελληνόκτητο στόλο από άλλες μεγάλες ναυτιλιακές δυνάμεις, όπως για παράδειγμα η Κίνα, είναι ότι μόλις το 1% των προϊόντων που μεταφέρουν τα ελληνόκτητα πλοία προέρχεται από την Ελλάδα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι μόνο στην Αυστραλία πέρυσι μεταφέρθηκαν από ελληνικών συμφερόντων πλοία 633 εκατ. τόνοι προϊόντων, το 82% των οποίων αφορούσαν χύδην ξηρό φορτίο. Έναν χρόνο πριν είχαν μεταφέρει 632 εκατ. τόνους.
Κυριαρχία
Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ασίας, με τα ελληνικά πλοία να κάνουν στα ασιατικά λιμάνια το 35% των calls που έκαναν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2019. Στην Κίνα μετέφεραν 1,5 δισ. τόνους προϊόντα, ενώ και στην Ινδία έφτασαν τους 482 εκατ. τόνους. Κυρίαρχη στις θαλάσσιες μεταφορές ήταν η ελληνική ναυτιλία και στην Ευρώπη, μεταφέροντας 100 εκατ. τόνους προϊόντων περισσότερους από το 2018.
Συνολικά πέρυσι μεταφέρθηκαν περισσότερα από 2,2 δισ. τόνοι προϊόντων και πρώτων υλών σε ευρωπαϊκά λιμάνια. Τα calls στην Ευρώπη αντιπροσωπεύουν το 18,6% της δραστηριότητας του ελληνόκτητου στόλου το 2019, από 18,3% το 2018.
Η Μέση Ανατολή ήταν η μόνη μεγάλη ναυτιλιακή περιοχή που είχε λιγότερη ελληνική παρουσία το 2019 σε σχέση με το 2018. Η συνολική χωρητικότητα των ελληνικών calls στην Αμερική πέρυσι επίσης αυξήθηκε, σε σχεδόν 2,55 δισ. τόνους – κάτι που αντιστοιχεί στο 21,4% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνικού στόλου.
Η αύξηση τροφοδοτήθηκε κυρίως από τη μεγαλύτερη μετακίνηση φορτίων στη Νότια Αμερική, η οποία ξεπέρασε τη Βόρεια Αμερική σε όρους χωρητικότητας.
Όπως αναφέρεται από το report της Lloyd’s List Intelligence, κάθε 100 calls πλοίων σε λιμάνια, τα 13 είναι από πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Υποπεριφέρειες
Σε πολλές περιοχές, ωστόσο, η παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας έχει ακόμα μεγαλύτερη δυναμική. Για παράδειγμα, η ελληνική ναυτιλία αντιπροσώπευε το 20,4% της κίνησης από άποψη χωρητικότητας στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας πέρυσι.
Άλλα στοιχεία του 2019 δείχνουν ότι το 18,6% των calls σε όρους χωρητικότητας στην Ανατολική Μεσόγειο ήταν ελληνικά, καθώς το 17,9% έγινε στη Νότια Ευρώπη.
Ανά κατηγορία
Για τον ελληνικό στόλο, η Ασία παρέμεινε συντριπτικά ο πιο σημαντικός προορισμός για το ξηρό χύδην το 2019, με τις κλήσεις προς την περιοχή της Θάλασσας της Κίνας να αυξάνονται σε περίπου 1,17 δισ. τόνους μεταφορικής δυνατότητας.
Η περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας -συμπεριλαμβανομένης της Καμπότζης, της Ινδονησίας, της Μαλαισίας, των Φιλιππίνων, της Σιγκαπούρης, της Ταϊλάνδης και του Βιετνάμ- παρέμεινε ο δεύτερος πιο πολυσύχναστος προορισμός για την ελληνική χωρητικότητα, παρά το γεγονός ότι έπεσε ελαφρώς στα 573m dwt.
Στην Ινδία, όπου οι εγχώριοι ιδιοκτήτες ελέγχουν μικρότερο στόλο και μικρότερο μερίδιο αγοράς, η ελληνική χωρητικότητα αντιπροσώπευε σχεδόν το ένα τέταρτο της χωρητικότητας χύδην φορτίου στα λιμάνια της Ινδίας.
Ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές είναι στη δεύτερη θέση, όσον αφορά τη μεταφορά ξηρού χύδην φορτίου στην Κίνα, πίσω από τους Κινέζους η εικόνα αλλάζει στις θαλάσσιες μεταφορές αργού.
Ο ελληνικός στόλος φαίνεται ότι μετέφερε περισσότερο αργό πετρέλαιο στην Κίνα πέρυσι από τους Κινέζους. Ειδικότερα τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αργού με τα call που έκαναν μετέφεραν 291 εκατομμύρια τόνους αργού αντιπροσωπεύοντας το 20,7% της συνολικής κίνησης, σε σύγκριση με περίπου 264 εκατ. κινεζικών δεξαμενόπλοιων.