Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Άνοδο κατά 2,4% αναμένεται να σημειώσει το κόστος λειτουργίας των πλοίων κατά το 2018, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα OpCost του οίκου λογιστικής και αναλύσεων Moore Stephens.
To OpCost είναι ένα εργαλείο benchmarking που δημιούργησε η Moore Stephens από τον Οκτώβριο του 2000 και περιλαμβάνει δείκτες κόστους αναφορικά με τους μισθούς πληρωμάτων, τις προμήθειες, τα λιπαντικά, τα ανταλλακτικά, τα κόστη επισκευών και συντήρησης, την ασφάλιση P&I, τη ναυτασφάλιση (H&M), τα κόστη εγγραφής σε νηολόγια και τα τέλη διαχείρισης. Επίσης, στην έρευνα περιλαμβάνονται 26 τύποι πλοίων, μεταξύ των οποίων τέσσερα τύποι bulker, 12 tanker και 4 containerships. Στην έρευνα συμμετέχουν πλοιοκτήτες, ναυλωτές, διαχειριστές, μεσίτες και άλλοι εμπλεκόμενοι με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Αναλυτική παρουσίαση της έρευνας πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στον Πειραιά, σε εκδήλωση στον ναυτικό Όμιλο που οργάνωσε το Propeller Club. Tα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο κ. Richard Greiner του Ομίλου Moore Stephens. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Greiner, το OpCost από τον Οκτώβριο το 2000 μέχρι και το 20017 εμφάνισε σε ετήσια βάση μία αύξηση κατά 3,1% στα bulker, κατά 3,6% στα tanker και κατά 3,3 στα containerships.
Για το 2018 οι ερωτώμενοι εκτιμούν όπως προαναφέρθηκε άνοδο του κόστους κατά 2,4% και ειδικότερα οι μισθοί αναμένεται να αυξηθούν 1,7%, τα λιπαντικά 1,6%, οι ασφαλίσεις 1,1% κ.λπ.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από το 2011 και μέχρι το 2016 το κόστος λειτουργίας των πλοίων κινούνταν αρνητικά, παρά τις περί αντιθέτου εκτιμήσεις κάθε φορά των συμμετεχόντων στην έρευνα.
Η εξέλιξη αυτή ήταν θετική για τη ναυτιλία, γιατί ουσιαστικά όλη αυτή την περίοδο κυρίως η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου κινούνταν επίσης σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 2016 βρέθηκε και στα χαμηλότερα ιστορικά επίπεδα στις 290 μονάδες.
Πάντως για το 2017 οι προβλέψεις έκαναν και πάλι λόγο για άνοδο του κόστους, ενώ η πραγματικότητα δείχνει κάτι διαφορετικό.
Ειδικότερα, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για άνοδο του κόστους κατά 2,1% και τα στοιχεία της Moore Stephens δείχνουν μείωση στα bulker -1,9%, στα tanker -1,7% και στα containership -0,6%. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εκτιμούσαν ότι οι μισθοί του πληρώματος αναμένεται να αυξηθούν 1,7%, τα λιπαντικά κατά 1,6%, τα ανταλλακτικά κατά 2,%, το κόστος ασφάλισης (H&M) κατά 0,5% κ.λπ.
Στην εκδήλωση έγινε επίσης παρουσίαση του κόστους ορισμένων άλλων δραστηριοτήτων των ναυτιλιακών εταιρειών, όπως π.χ. του κόστους ταξιδιών ή του κόστους επικοινωνίας και πώς αυτά μπορούν να μειωθούν είτε με την αξιοποίηση της τεχνολογίας είτε με τη σωστή τους διαχείριση με τη βοήθεια ειδικών.
Ειδικότερα ο κ. Κωνσταντίνος Οικονόμου, managing director Marine Tours Group, ανέφερε ότι η εταιρεία του, που εξειδικεύεται στη διοργάνωση ταξιδιών για ναυτιλιακές εταιρείες, μπορεί να επιτύχει μείωση του κόστους ταξιδιών κατά 7% σε ετήσια βάση.
Επίσης ο κ. Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος, ο οποίος έκανε μια παρουσίαση σύγχρονων εφαρμογών που έχουν αναπτύξει ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας -όπως η Metis στην οποία αναφέρθηκε ιδιαίτερα- που στόχο έχουν τη μείωση του κόστους επικοινωνίας μεταξύ των γραφείων της εταιρείας και του πλοίου, ενώ μίλησαν ακόμη ο Παναγιώτης Δρόσος της Tsakos Columbia Shipmanagment για το κόστος πληρωμάτων, η Μαρία Κουλιγά, managing director Trinity Marine Services και πρόεδρος του Hellenic Committee of Lloyd’s Brokers Associates για το ασφαλιστικό κόστος, ο Γιάννης Πατινιώτης, Finance manager της ναυτιλιακής Carras Hellas και πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδος, που έδωσε τη δική του διάσταση στα θέματα διαχείρισης κόστους, παρουσιάζοντας σχετική μελέτη σύγκρισης δύο πλοίων.
Συντονιστές ήταν ο πρόεδρος του Propeller Club του Πειραιά, διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης και ο Κώστας Κωνσταντίνου, διευθύνων σύμβουλος της Moore Stephens στην Ελλάδα και Governor του Propeller.