Από την έντυπη έκδοση
Επιστροφή στην «κανονικότητα» για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια των 300.000 τόνων δείχνουν τα τελευταία στοιχεία των μεγάλων ναυλομεσιτικών οίκων. Δεν έχουν περάσει παρά μόνο δύο εβδομάδες από τότε που τα λεγόμενα VLCC tankers έφτασαν να κερδίζουν ακόμα και 300.000 δολάρια την ημέρα.
Η τάση που καταγράφηκε είχε τις ρίζες της σε μια σειρά από γεγονότα που δημιούργησαν το ξέφρενο ράλι, που κράτησε όμως λίγες ημέρες. Από τη μια οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ σε ναυτιλιακές εταιρείες, από την άλλη η επίθεση με drones σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις δημιούργησαν μια τεχνητή αύξηση της ζήτησης για χωρητικότητα σε συγκεκριμένα routes.
Παραδείγματα
Σύμφωνα όμως με τις τελευταίες αναφορές, το χωρητικότητας 314.000 τόνων, με εγκατεστημένο scrubber δεξαμενόπλοιο 314.000 τόνων «C Passion» που ναυπηγήθηκε το 2013 ναυλώθηκε έναντι 37.000 δολαρίων την ημέρα, ποσό που είναι κατά 9.000 δολάρια μικρότερο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Επίσης, σύμφωνα με τους Clarksons, ένα δεξαμενόπλοιο VLCC χωρίς scrubber που βγαίνει τώρα στην αγορά για να διεκδικήσει ναύλους λαμβάνει περίπου 35.000 δολάρια την ημέρα, από 45.000 δολάρια στις 11 Οκτωβρίου 2019.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις αναφορές, η Trafigura ναύλωσε το νεότευκτο χωρητικότητας 310.100 τόνων «Duqm» για 24 μήνες έναντι 33.000 δολαρίων την ημέρα. Αντίστοιχα στα μέσα Οκτωβρίου ανάλογο πλοίο είχε ναυλωθεί επίσης για δύο χρόνια στα 44.500 δολάρια την ημέρα.
Όσον αφορά τα ναυλοσύμφωνα τριετίας έφτασαν τα 37.000 δολάρια την ημέρα, κατά 9.000 δολάρια χαμηλότερα από τον προηγούμενο μήνα.
Λιγότερες προσδοκίες
Παρά το γεγονός ότι ακόμα και τώρα η αγορά είναι κερδοφόρα, οι παίκτες της αγοράς μείωσαν τις προσδοκίες τους. Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά αναλυτές, από τη στιγμή που η ένταση των γεωπολιτικών συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή έχει καταλαγιάσει, ενώ παράλληλα και οι ΗΠΑ έβαλαν τέλος στις κυρώσεις, τουλάχιστον για την ώρα, οι ναυτιλιακές εταιρείες νιώθουν την πίεση από την αύξηση του στόλου.
Για παράδειγμα φέτος μόλις τέσσερα VLCC έχουν πουληθεί για scrap, ενώ πέρυσι σε ολόκληρη τη διάρκεια της χρονιάς είχαν πουληθεί 31 πλοία.
Όσον αφορά την επόμενη χρονιά, περισσότερα από τα μισά VLCC που είναι προγραμματισμένο να εγκαταστήσουν scrubbers, δεν το έχουν κάνει ακόμα, αφού προτίμησαν να κερδίσουν από την ισχυρή αγορά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις είναι πολύ πιθανό να γίνει κατά το πρώτο εξάμηνο το 2020. «Περισσότερα από τα μισά πλοία που είχαν προγραμματίσει να εγκαταστήσουν συστήματα καθαρισμού καυσαερίων δεν το έχουν κάνει ακόμα» σημειώνει η Braemar.
Πλωτές αποθήκες
Παράλληλα τονίζει ότι είναι πιθανό μεγάλος αριθμός VLCC να χρησιμοποιηθεί ως πλωτές αποθήκες μέχρι και το τέλος του 2020.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Fearnley Securities, τα έσοδα για τα VLCC θα διαμορφωθούν στα 68.000 δολάρια την ημέρα το τελευταίο τρίμηνο του 2019, ενώ το α’ τρίμηνο του 2020 θα πέσουν στα 51.000 δολάρια την ημέρα.
Η πρόβλεψη αυτή οφείλεται στις εισαγωγές της Κίνας, που έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά φέτος, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους. Σημειώνεται ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο.
Η Navios
Η Navios Acquisition, του ομίλου Navios, επιβεβαίωσε την πώληση ενός VLCC και παράλληλα την ανανέωση των ναυλοσυμφώνων για δύο ακόμα πλοία. Πιο συγκεκριμένα πούλησε το ναυπήγησης 2002 «Nave Electron», έναντι 23,5 εκατ. δολαρίων. Επίσης το Nave Synergy ναυπήγησης 2010 ναυλώθηκε για περίοδο 62 – 74 μηνών έναντι 48.153 δολαρίων την ημέρα. Στο συμφωνητικό περιέχονται όροι για διαμερισμό των επιπλέον κερδών, εφόσον η αγορά ανέβει. Όσον αφορά το Nave Photon, ναυπήγησης 2008, ναυλώθηκε για περίοδο από 64 μέχρι 86 μήνες έναντι του 48.153 δολαρίων την ημέρα.