Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καργεώργου
[email protected]
Σκληρή μάχη μέχρι την τελευταία στιγμή αναμένεται να διεξαχθεί στους διπλωματικούς διαδρόμους στον ΟΗΕ αναφορικά με το εάν και πώς θα συμπεριληφθεί στο τελικό κείμενο των συζητήσεων στη διεθνή σύνοδο για το κλίμα στο Παρίσι τον Δεκέμβριο, τη γνωστή COP 21, αναφορά στον ρόλο της ναυτιλίας στη μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακος.
Στη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας το θέμα τέθηκε και πάλι στις προπαρασκευαστικές συζητήσεις των αντιπροσωπειών της συνθήκης United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) στη Βόνη όπου προετοιμάζονταν το κείμενο που θα τεθεί υπ’ όψιν των ηγετών των κρατών που θα συμμετάσχουν στην τελική διαπραγμάτευση τον Δεκέμβριο στο Παρίσι.
Από ό,τι φαίνεται, σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί στο πρόσφατο παρελθόν όπου οι σχετικές αναφορές για τη ναυτιλία είχαν αποσυρθεί, τελικά στο σχέδιο που εγκρίθηκε υπάρχει ειδικό κεφάλαιο με τίτλο «εκπομπές διεθνών μεταφορών», όπου συμπεριελήφθη θέση που επισημαίνει την ανάγκη ελέγχου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την αεροπορική βιομηχανία και τη ναυτιλία.
Η αναφορά στο σχέδιο κειμένου της UNFCC υπογραμμίζει ότι τα μέρη θα πρέπει να επιδιώξουν τον περιορισμό ή τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα καύσιμα της διεθνούς αεροπορικής βιομηχανίας και της ναυτιλίας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αντίστοιχα, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας σε συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών για την ενσωμάτωση των εκπομπών από τις διεθνείς αερομεταφορές και των καυσίμων ναυσιπλοΐας στις αναπτυξιακές στρατηγικές χαμηλών εκπομπών.
Πάντως, είναι θετικό το γεγονός ότι από το σχέδιο κειμένου προκρίνεται η αντιμετώπιση του όλου θέματος στο πλαίσιο του ΙΜΟ για τη ναυτιλία και του ICAO για τις αερομεταφορές, ενώ δεν τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι, αλλά μία αναφορά να γίνει προσπάθεια για συγκεκριμενοποίηση των μέτρων.
Σημειώνεται ότι οι δύο αυτοί τομείς δεν περιλαμβάνονται στους παγκόσμιους στόχους μείωσης των εκπομπών που έχουν τεθεί από το Πρωτόκολλο του Κιότο και την UNFCCC.
Ωστόσο, η ναυτιλία εθελοντικά στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) έχει λάβει μέτρα μείωσης των εκπομπών CO2 από τα πλοία, ενώ επίσης πάντα στο πλαίσιο του ΙΜΟ έχει θέσει στόχο για μείωση των εκπομπών κατά 50% μέχρι το 2050.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι αδικεί τη ναυτιλία η συμπερίληψή της με την αεροπορία, με το σκεπτικό ότι είναι οι μόνοι που έχουν εξαιρεθεί μέχρι τώρα από τους διεθνείς στόχους, καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος ενώ εξυπηρετεί το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, συνεισφέρει μόλις το 2,2% των παγκόσμιων ρύπων CO2. Από την άλλη πλευρά οι αεροπορικές μεταφορές συνεισφέρουν το 5,5% περίπου. Η ναυτιλία είναι μέρος της λύσης του προβλήματος των αυξημένων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος τόνισε πρόσφατα σε μία παρέμβασή του το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).
Σε ειδική έκδοση αναφέρει τι έχει κάνει μέχρι τώρα η ναυτιλία για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος από τα πλοία, ποιους στόχους έχει καθορίσει μέχρι το 2050 και τι μέτρα έχει λάβει για την επίτευξη του στόχου αυτού και υπογραμμίζει ότι οποιοδήποτε μέτρο μείωσης εκπομπών αερίων μπορεί να είναι αποτελεσματικό μόνο εάν υιοθετηθεί στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Ο ΙΜΟ απέδειξε την αποτελεσματικότητά του, καθώς η ναυτιλία έχει μειώσει σε πέντε χρόνια τους συνολικούς ρύπους CO2 κατά 20%, τονίζει το ICS.
Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία προσφέρει πραγματική μείωση των εκπομπών CO2 επισημαίνει το ICS στην έκδοση με τίτλο: «Delivering CO2 Emission Reductions- International Shipping is Part of the Solution».
Ηδη η διεθνής ναυτιλία έχει μειώσει τις συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος από τα πλοία κατά 10% το διάστημα 2007 μέχρι και 2012, παρά το γεγονός ότι την ίδια περίοδο έχει αυξηθεί σημαντικά το μεταφορικό έργο.
Επίσης, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει θέσει ως στόχο την περαιτέρω μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος κατά 20% μέχρι το 2020.
Παράλληλα με την κατασκευή μεγαλύτερων πλοίων, αποτελεσματικότερων κινητήρων και πιο έξυπνη διαχείριση της λειτουργίας του πλοίου και της ταχύτητάς του, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι σίγουρη ότι θα επιτύχει τον στόχο για μείωση κατά 50% των εκπομπών CO2 μέχρι το 2050, περίοδο κατά την οποία ο παγκόσμιος στόλος θα περιλαμβάνει πλοία που θα χρησιμοποιούν καθαρότερα καύσιμα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Τέλος, στην περίπτωση που η διεθνής κοινότητα επιμείνει να συμμετάσχει και η ναυτιλία στο σχέδιο μείωσης των εκπομπών CO2 με μέτρα που θα βασίζονται στην αγορά, το ICS προτείνει την υιοθέτηση μιας εισφοράς επί των ναυτιλιακών καυσίμων.