Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να αποτυπωθεί στις δεσμευτικές προσφορές των τριών εταιρειών -APM, COSCO και ICTS- που αναμένεται να διεκδικήσουν το 51% των μετοχών του ΟΛΠ (συν 16% σε δεύτερη φάση), η πρόθεση για τη χρησιμοποίηση του λιμανιού ως μοχλού ανάπτυξης της τοπικής αλλά και της εθνικής οικονομίας αναμένει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Πέραν του υπολογισμού του άμεσου αντιτίμου που θα καταθέσουν οι τρεις εταιρείες, το οποίο το Ταμείο υπολογίζει σε περίπου 400 εκατ. ευρώ (για το 67%), καταγράφεται και ένας άνεμος αισιοδοξίας για τη θετική επίδραση που θα έχουν οι επενδύσεις που πρόκειται να γίνουν στο ΑΕΠ της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι, εκτός από την κερδοφορία του ΟΛΠ η οποία αναμένεται να μεγεθυνθεί σταδιακά, οι επενδύσεις που θα γίνουν θα δώσουν ώθηση στον επιχειρηματικό στίβο της χώρας και πιο συγκεκριμένα στη διαμετακόμιση, σε συνδυασμό με το τρένο και το Θριάσιο, στη ναυπηγοεπισκευή και τις υπηρεσίες προς τη ναυτιλία, αλλά και στον τουρισμό. Σε εμπιστευτικές συζητήσεις που έχουν κάνει οι εταιρείες με στελέχη των ελληνικών κυβερνήσεων αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται ότι είναι εφικτό μόνο από την ανάπτυξη των logistics με βάση το λιμάνι του Πειραιά και σε συνδυασμό με ανάλογες επενδύσεις σε σιδηρόδρομο, οδικό δίκτυο, εμπορευματικό κέντρο αλλά και σε επιχειρήσεις ελαφράς μεταποίησης που θα αναπτύξουν στην Ελλάδα πολυεθνικοί κολοσσοί, «να μπορεί ο κλάδος να καλύπτει το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων της Ελλάδας προς το εξωτερικό».
Αλλά και η ναυπηγοεπισκευή, παρά τις αντιδράσεις μιας μερίδας επιχειρηματιών του κλάδου, πιστεύεται ότι θα αλλάξει όψη. Στις συσκέψεις που έχουν πραγματοποιηθεί για το θέμα αυτό, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, έχει γίνει αντιληπτό ότι η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει τον ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και να ξαναπάρει τα σκήπτρα στον κλάδο που σήμερα έχει απολέσει από την Τουρκία αλλά και τη Ρουμανία.
Στον ΟΛΠ αναμένεται να γίνουν επενδύσεις που θα φτάσουν τα 100 εκατ. για τη ναυπηγοεπισκευή, ενώ αν κάτω από προϋποθέσεις λυθούν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, υπάρχει καταγεγραμμένος σχεδιασμός να γίνει σοβαρή προσπάθεια προσέλκυσης των ελληνόκτητων πλοίων για επισκευές στην Ελλάδα αλλά και όλων των πλοίων που θα χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά (containerships, κρουαζιερόπλοια, car carriers και άλλα).
Κατά τη διάρκεια 10άδων συσκέψεων που έχουν πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Πειραιά, πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο να φέρουν τα πλοία τους για επισκευές στη χώρα μας, αρκεί να είναι σε ανταγωνιστικές τιμές, με καλή ποιότητα εργασιών, χωρίς τον κίνδυνο απεργιών και φυσικά να έχει επαναλειτουργήσει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Λέγεται μάλιστα ότι κατά τη διάρκεια συζητήσεων σε ανώτατο επίπεδο έχει ειπωθεί από στέλεχος ξένου ομίλου, ότι η Ελλάδα κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να ξαναγίνει το επισκευαστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Πολύ υψηλά στα σχέδια όλων των υποψήφιων επενδυτών, όμως, είναι και ο τομέας της κρουαζιέρας αλλά και του τουρισμού. Εκτός από την ανάπτυξη της α’ φάσης της νέας βάσης κρουαζιέρας που προβλέπει δύο με τρεις νέες θέσεις για mega κρουαζιερόπλοια και έχει προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 115 εκατ. ευρώ περίπου θα αποτελέσουν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, υπάρχουν σκέψεις να προχωρήσει σε δεύτερο χρόνο και η β’ φάση που προβλέπει ακόμα δύο με τρεις νέες θέσεις mega κρουαζιερόπλοιων.
Στο «παιχνίδι» αυτό εμπλέκεται και ο μεγαλύτερος όμιλος κρουαζιέρας στον κόσμο, η Carnival, που έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά.
Τουρισμός: Προσδοκίες
Υψηλές είναι οι φιλοδοξίες των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ για τη συνεισφορά του νέου μεγαλομετόχου του ΟΛΠ στον τουρισμό με την ανάπτυξη της πολιτιστικής Ακτής Πειραιά, αλλά και ξενοδοχείων – όπως και η σωστή εκμετάλλευση της έκτασης της Δραπετσώνας, εκτιμάται ότι μπορούν να αλλάξουν την αρνητική για την πόλη εικόνα.
Οσον αφορά τα Λιπάσματα, η παραχώρηση του παράκτιου μετώπου στους δήμους από μόνη της δεν μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά ούτε για τους δημότες ούτε για τους τουρίστες.