Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ενώ πληθαίνουν οι εκτιμήσεις για αλλαγή κλίματος επί το θετικότερο στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου τα επόμενα δυο χρόνια, ταυτόχρονα βλέπουν το φως της δημοσιότητας και τα πρώτα σημαντικά επενδυτικά σχέδια που αφορούν τον συγκεκριμένο κλάδο.
Έτσι, την ίδια στιγμή που ο μη εκτελεστικός πρόεδρος του οίκου Clarkson Research Services, Martin Stopford, μιλώντας στο Capital Link Forum στην Κύπρο σημείωνε ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να προετοιμάζονται για μία άνοδο της αγοράς ξηρού φορτίου, ο όμιλος Τσάκου συζητούσε ήδη την πιθανότητα συμμετοχής με συγκεκριμένο ποσοστό σε επενδυτικό fund που θα χρηματοδοτήσει αγορές πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αξιοποιώντας συνολικά κεφάλαια ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. δολ.
Οι πλοιοκτήτες Bulker θα πρέπει να ετοιμάζονται και να κάνουν σχεδιασμούς εν όψει μιας επικείμενης ανάκαμψης της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνει άμεσα, υπογράμμισε ο κ. Stopford. Τώρα είναι η ώρα να κάνουν σχέδια οι εφοπλιστές που αφορούν μία αγορά που θα επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα, καθώς το χαμηλότερο σημείο του κύκλου είναι παρελθόν. Όλοι πρέπει να σκέφτονται θετικά, σύμφωνα με τον κ. Stopford.
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι η αγορά προκειμένου να ανακτήσει το χαμένο έδαφος θα πρέπει να απαλλαγεί από ένα 18% του στόλου που θεωρείται ότι είναι η επιπλέον προσφερόμενη χωρητικότητα. Παράλληλα εκτίμησε ότι το 2021 η αγορά θα βρεθεί στο νέο υψηλότερο σημείο του κύκλου αυτής της περιόδου.
Στη βάση αυτών των θετικών εκτιμήσεων θα πρέπει να εξετασθούν και οι κινήσεις που καταγράφονται τελευταία και αφορούν επενδύσεις στον χώρο των bulkers. Μεταξύ αυτών που κινούνται περιλαμβάνεται και ο όμιλος Τσάκου, ο οποίος σε συνεργασία με έναν αριθμό διαχειριστών κεφαλαίων εξετάζουν επενδύσεις σε second hand πλοία τα οποία θα τα διαχειρίζεται εταιρεία του ελληνικού εφοπλιστικού ομίλου.
Σύμφωνα με τους Lloydslist, ο όμιλος Τσάκου συνεργάζεται ήδη με τη Swiss Capital Alternative Investments με στόχο τη δημιουργία ενός επενδυτικού κεφαλαίου που θα χρηματοδοτήσει αγορές πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Σύμφωνα με του Lloydslist, το fund αυτό θα διαθέσει, όπως προαναφέρθηκε, συνολικά 500 εκατ. δολ., με τον όμιλο Τσάκου να συμμετέχει με 20% στο εν λόγω fund.
Το fund στοχεύει να αγοράσει ποιοτικά secondhand bulk carriers, στο κάτω μέρος του τρέχοντος ναυτιλιακού κύκλου και ελπίζει σε μία απόδοση 68%.
Η Lloyd’s List σημειώνει ότι το επενδυτικό σχέδιο δεν αλλάζει παρά το γεγονός ότι το Swiss Capital Alternative Investment εξαγοράστηκε πρόσφατα από το StepStone, μία άλλη εταιρεία με έδρα τη νέα Υόρκη και ενεργητικό 28 δισ. δολ.
Επίσης σημειώνει ότι το fund εστιάζει στην αγορά σύγχρονων πλοίων panamax, kamsarmax, post-panamax και capesize bulk carriers τα οποία έχουν κατασκευασθεί στη Νότιο Κορέα και την Ιαπωνία.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Τσάκου έχει πολύ σημαντική παρουσία στα δεξαμενόπλοια μέσω της εισηγμένης Tsakos Energy Νavigation, με έναν στόλο μεγαλύτερο των 60 πλοίων, ωστόσο διαθέτει παρουσία και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με private εταιρείες. Ειδικά στο ξηρό φορτίο η εταιρεία ελέγχει έναν στόλο από επτά capesize και panamax.
Οι τιμές
Οι τιμές στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου είναι χαμηλότερες κατά 30%-40% σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, ενώ το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια τάση ανόδου καθώς πολλοί είναι οι αναλυτές και πλοιοκτήτες που αναμένουν μια επανάκαμψη της αγοράς τα επόμενα δυο χρόνια.