Skip to main content

Επί τάπητος οι άξονες του μεγάλου επενδυτικού σχεδίου στον Πειραιά

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στη σημασία που έχει η έναρξη του μεγάλου επενδυτικού πλάνου της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κίνα, στάθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης με δηλώσεις που έκανε λίγα λεπτά μετά τη συνάντηση που  στο υπουργείο Ναυτιλίας με τον πρόεδρο του κινεζικού ναυτιλιακού ομίλου Σου Λιρόνγκ.

Η συνάντηση έγινε μετά το επίσημο ταξίδι του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα, και δύο ημέρες πριν από την επίσημη επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στη χώρα μας. 

Ο υπουργός κ. Πλακιωτάκης ενημέρωσε ότι μεταξύ άλλων στη συνάντηση τέθηκε και το θέμα της κατασκευής του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, την οποία θέλουν οι Κινέζοι ώστε να φτάσει η ετήσια δυναμικότητα διακίνησης κουτιών στα 10 εκατ. και να «ανέβει» ο Πειραιάς στο βάθρο, με τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης. 
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Cosco Σου Λιρόνγκ μετά το τέλος της συνάντησης δεν προέβη σε δηλώσεις και κράτησε αποστάσεις από τα δημοσιογραφικά μικρόφωνα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική πλευρά έθεσε το θέμα του ελληνικού ναυτιλιακού εξοπλισμού και της διευκόλυνσης των διαδικασιών, προκειμένου να καταστεί εφικτή η εγκατάστασή τους σε πλοία που ναυπηγούνται σε κινεζικά ναυπηγεία. Όπως έχει γράψει η «Ν», τόσο η Κίνα όσο και η Ν. Κορέα προωθούν πολιτικές ενίσχυσης των επιχειρήσεων των χωρών τους, με αποτέλεσμα να θεωρείται πολύ δύσκολη η συνεργασία μεταξύ Ελλήνων κατασκευαστών και κινεζικών ναυπηγείων.

Ο τέταρτος προβλήτας

Από την ημέρα που η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων δεν έδωσε το πράσινο φως για να κατασκευάσει η Cosco τον τέταρτο προβλήτα στον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ, έχει περάσει περίπου ένας μήνας. 
Στο διάστημα αυτό η ελληνική πλευρά έκανε σαφές στις κινεζικές αρχές ότι οι επενδύσεις που σχεδιάζουν πρέπει να είναι ώριμες, να έχουν αντίκρισμα στην ελληνική οικονομία και να υλοποιηθούν με βάση την κείμενη νομοθεσία και με σεβασμό στο περιβάλλον.

Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο διαμήνυσε στην Cosco ότι καλό είναι να ξεκινήσουν άμεσα το επενδυτικό σχέδιο που έχει εγκριθεί και περιλαμβάνει επενδύσεις περίπου 600 εκατ. ευρώ. Σε δεύτερη φάση, και εφόσον συναινέσει η τοπική κοινωνία, οι Κινέζοι θα μπορέσουν να προχωρήσουν τα σχέδιά τους. 

Η «Ν» ήρθε σε επαφή με ανθρώπους που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, οι οποίοι σημείωσαν ότι η επέκταση του ΣΕΜΠΟ είναι στρατηγικής σημασίας και ότι έχουν ήδη σχεδιάσει μια σειρά αντισταθμιστικών μέτρων για τους όμορους δήμους, προκειμένου να είναι όλοι κερδισμένοι. 

Σχέδια, όμως, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, υπάρχουν και για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και την ενίσχυση του όγκου εργασιών στον κλάδο.   

Κρίσιμο δίμηνο

Οι επόμενοι δύο μήνες αναμένεται να είναι κρίσιμοι, αφού θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, ειδικά για τα ζητήματα της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα, και της τοποθέτησης ελληνικού ναυτιλιακού εξοπλισμού στα κινεζικά ναυπηγεία. Πάντως, οι Κινέζοι σε κάθε περίπτωση θα ήθελαν μέχρι την έναρξη της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια, τον Ιούνιο του 2020, να έχουν πάρει έγκριση για τον τέταρτο προβλήτα του ΣΕΜΠΟ. 
 
Το σχέδιο των Κινέζων

Υπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό πλάνο των κινέζων για τον Πειραιά περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατασκευή ξενοδοχείων, νέας βάσης κρουαζιέρας, κατασκευή κτηρίου duty free, επέκταση του Car Terminal, ενώ ανοικτό είναι και το θέμα δημιουργίας μουσείου ενάλιων αρχαιοτήτων στο λιμάνι. Όσον αφορά τα σχέδια της Cosco για να λάβει άδεια ναυπηγείου και να μετατρέψει τη ΝΕΖ σε ναυπηγείο, κίνηση που έχει προκαλέσει την αντίδραση σύσσωμου του κλάδου των ναυπηγοεπισκευαστών, το θέμα έχει παραπεμφθεί, μετά από κατάθεση προσφυγής του ΟΛΠ, στο ΣτΕ. Χθες σύμφωνα με πληροφορίες συζητήθηκε η υπόθεση, ενώ η απόφαση αναμένεται με το νέο έτος.