Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αισιόδοξος για τη ρότα της ναυλαγοράς στα containerships εμφανίσθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Γιάννης Κούστας κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου της εταιρείας του.
Για το 2020, ο κ. Κούστας εκτίμησε ότι η αύξηση της ζήτησης του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων θα ξεπεράσει την ανάπτυξη της προσφοράς για πρώτη φορά τα τελευταία 10 χρόνια. Το ΔΝΤ προβλέπει σήμερα αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 3,5% για το 2020 και αναμένουμε ότι ο πολλαπλασιαστής που αφορά την άνοδο του εμπορίου Containers θα υπερβεί ελαφρώς το 1%, άρα το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 4% το 2020, σημείωσε. Από την πλευρά της προσφοράς, πρόσθεσε, η άνοδος της μεταφορικής ικανότητας του στόλου δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 3% το 2020. Το προηγούμενο διάστημα παρατηρήθηκε απροθυμία για την τοποθέτηση νέων παραγγελιών λόγω και του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό και με την ισχύ των νέων κανονισμών για τα καύσιμα επιδρά θετικά στην ισορροπία προσφοράς – ζήτησης και αναμένεται στήριξη της αγοράς ναύλων, όπως είπε ο κ. Κούστας.
Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι η ναυλαγορά των containerships έχει ενισχυθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών, ιδίως για πλοία μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 5.500 TEU, αν και κατεγράφη βελτίωση των ναύλων και στα πλοία Panamax. Αυτό μπορεί εν μέρει να οφείλεται στη μείωση της μεταφορικής ικανότητας του στόλου, δεδομένου ότι τα πλοία βγαίνουν προσωρινά εκτός λειτουργίας προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubbers εν όψει του νέου κανονισμού «IMO 2020» για τις εκπομπές θείου. Η εικόνα αυτή θα ισχύει και το 2020, με αποτέλεσμα μια πιο υγιή αγορά ναύλων. Η κατάσταση αυτή συμπίπτει και με τη βελτίωση των βασικών θεμελιωδών αρχών της προσφοράς της ζήτησης στην αγορά.
Ο κ. Κούστας αναφερόμενος στην Danaos τόνισε ότι τα συμβολαιοποιημένα έσοδα της εταιρείας ανέρχονταν στις 30 Σεπτεμβρίου 2019 σε 1,4 δισ. δολ. Επίσης τα μεγαλύτερα πλοία του στόλου εξακολουθούν να απασχολούνται σε πολυετείς ναυλώσεις και η βελτίωση των συνθηκών της αγοράς λειτουργεί επωφελώς για τον στόλο. Τέλος, ο κ. Κούστας υπογράμμισε ότι η εταιρεία είναι έτοιμη να αξιοποιήσει ευκαιρίες ανάπτυξης λόγω της σημαντικά βελτιωμένης οικονομικής της θέσης.
Στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2019 η εισηγμένη στο NYSE, Danaos διέθετε 55 containerships όσα και το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Η απασχόληση του στόλου αυξήθηκε όμως το 2019 στο 98,7% από 97,4% έναν χρόνο πριν.
Τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν σε 37,9 εκατ. δολ. ή 2,46 δολ. ανά μετοχή για το τρίτο τρίμηνο του 2019 έναντι κερδών 37,5 εκατ. δολ. ή 3,17 δολ. ανά μετοχή το τρίτο τρίμηνο του 2018. Τα μη προσαρμοσμένα κέρδη που δεν περιλαμβάνουν έκτακτα χρηματοοικονομικά έσοδα ανήλθαν σε 33,9 εκατ. δολ. έναντι 127,2 εκατ. δολ. το τρίτο τρίμηνο του 2018 διάστημα στο οποίο η εταιρεία κατέγραψε κέρδη από πρόωρη απόσβεση χρέους, λόγω αναχρηματοδότησής του. Τα έσοδα μειώθηκαν 5,1% ή περί τα 6 εκατ. δολ στα 111,8 εκατ. δολ. το τρίτο τρίμηνο του 2019 έναντι εσόδων 117, 8 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Η μείωση των εσόδων προήλθε κυρίως από ορισμένα πλοία του στόλου της Danaos τα οποία ολοκλήρωσαν πολυετείς ναυλώσεις τους προηγούμενους μήνες και στη συνέχεια απασχολήθηκαν με χαμηλότερους ναύλους στη spot αγορά.
Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019 η εταιρεία κατέγραψε προσαρμοσμένα κέρδη ύψους 110,7 εκατ. δολ. έναντι 94,6 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν κατά 6,1 εκατ. δολ. στα 337 εκατ. δολ. από 343,1 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν.