Μια Αμερικανίδα δικαστής έκρινε ότι ο τεχνολογικός κολοσσός Google έχει μονοπώλιο στην τεχνολογία διαφήμισης στο διαδίκτυο.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, μαζί με 17 πολιτείες, μήνυσαν τη Google, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία κυριαρχεί παράνομα στην τεχνολογία που καθορίζει ποιες διαφημίσεις προβάλλονται στο διαδίκτυο και πού. Αυτή είναι η δεύτερη υπόθεση αντιμονοπωλιακής φύσεως που χάνει η Google μέσα σε ένα χρόνο, μετά την απόφαση ότι διαθέτει επίσης μονοπώλιο στην αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Η Google δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης.
«Οι εκδότες έχουν πολλές επιλογές και επιλέγουν τη Google επειδή τα εργαλεία διαφήμισής μας είναι απλά, οικονομικά και αποτελεσματικά», δήλωσε η υπεύθυνη κανονιστικών υποθέσεων της εταιρείας, Lee-Ann Mulholland. Η δικαστής Leonie Brinkema δήλωσε στην απόφασή της ότι η Google «σκόπιμα επιδόθηκε σε μια σειρά αντι-ανταγωνιστικών ενεργειών» που της επέτρεψαν να «αποκτήσει και να διατηρήσει μονοπωλιακή δύναμη» στην αγορά. «Αυτή η αποκλειστική συμπεριφορά έβλαψε σημαντικά τους πελάτες-εκδότες της Google, τη διαδικασία του ανταγωνισμού και, τελικά, τους καταναλωτές της πληροφορίας στο ανοιχτό διαδίκτυο», πρόσθεσε. Η Google έχασε στις δύο από τις τρεις κατηγορίες, ενώ η τρίτη απορρίφθηκε.
«Κερδίσαμε το μισό της υπόθεσης και θα ασκήσουμε έφεση για το υπόλοιπο μισό», δήλωσε η Mulholland. «Το δικαστήριο έκρινε ότι τα εργαλεία μας για διαφημιζόμενους και οι εξαγορές μας, όπως η DoubleClick, δεν βλάπτουν τον ανταγωνισμό.»
Ο δικηγόρος της Google υποστήριξε ότι η υπόθεση εστιάζει υπερβολικά σε παρελθόντα γεγονότα και οι εισαγγελείς αγνοούν άλλους μεγάλους παρόχους διαφημιστικής τεχνολογίας όπως η Amazon. «Η Google έχει επανειλημμένα χρησιμοποιήσει τη δεσπόζουσα θέση της για να προωθήσει τα δικά της προϊόντα, εμποδίζοντας την καινοτομία και στερώντας από κορυφαίους εκδότες παγκοσμίως κρίσιμα έσοδα που χρειάζονται για τη διατήρηση ποιοτικής δημοσιογραφίας και ψυχαγωγίας», δήλωσε ο Jason Kint, επικεφαλής του Digital Content Next, ενός εμπορικού συλλόγου που εκπροσωπεί διαδικτυακούς εκδότες.
«Διαρθρωτικές αλλαγές»
Η Google κατέχει μεγάλες εταιρείες τόσο από την πλευρά των αγοραστών όσο και των πωλητών στην αγορά διαδικτυακής διαφήμισης, καθώς και ένα χρηματιστήριο διαφημίσεων που συνδέει την προσφορά με τη ζήτηση. Οι χρήστες του διαδικτύου δεν θα παρατηρήσουν κάποια διαφορά ως αποτέλεσμα της απόφασης, σύμφωνα με τον καθηγητή νομικής και τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Georgetown, Anupam Chander. Ωστόσο, η απόφαση επηρεάζει «την κατανομή των εσόδων μεταξύ διαφημιστών, εκδοτών και παρόχων διαφημιστικών υπηρεσιών». «Η δικαστής φαίνεται διατεθειμένη να διατάξει διαρθρωτικές αλλαγές στις πρακτικές ανταλλαγής διαφημίσεων της Google, κάτι που μπορεί να επηρεάσει κάπως τα έσοδά της, αλλά δεν φαίνεται να απειλεί απαραίτητα τον βασικό ρόλο της ως μεσάζοντα στη διαφήμιση», πρόσθεσε.
Στο πλαίσιο μιας σειράς αντιμονοπωλιακών αγωγών, η αμερικανική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η Google και η μητρική της εταιρεία, Alphabet, πρέπει να διασπαστούν – κάτι που θα μπορούσε να περιλαμβάνει την πώληση μερών της εταιρείας, όπως ο φυλλομετρητής Chrome.
Η υπόθεση στις ΗΠΑ θα προχωρήσει τώρα στη δεύτερη φάση, τη φάση των «μέτρων αποκατάστασης», η οποία θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε διάσπαση της Alphabet, δήλωσε ο καθηγητής Οικονομικών του Πανεπιστημίου Northeastern, John Kwoka.
Τον Σεπτέμβριο, η αρμόδια αρχή ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου διαπίστωσε προσωρινά ότι η Google χρησιμοποιεί αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές για να κυριαρχήσει στην αγορά τεχνολογίας διαδικτυακής διαφήμισης.
Πηγή: BBC