Skip to main content

Le boycott: Γάλλοι αποφεύγουν τα McDonald’s, την Coca Cola και την Tesla για να διαμαρτυρηθούν ενάντια στον Τραμπ

Το hashtag #BoycottUSA έχει εξαπλωθεί σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Περισσότεροι από έξι στους δέκα Γάλλους υποστηρίζουν το κίνημα «le boycott» που απορρίπτει τις αμερικανικές μάρκες και τα προϊόντα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τους εμπορικούς δασμούς και την αντιευρωπαϊκή ρητορική του Ντόναλντ Τραμπ.

Αυτό έδειξε μια δημοσκόπηση που κυκλοφόρησε στο εξώφυλλο της εφημερίδας Libération την περασμένη εβδομάδα. Σύμφωνα με την ίδια δημοσκόπηση, σχεδόν ένας στους τρεις Γάλλους τα αποφεύγει ήδη.

Το hashtag #BoycottUSA έχει εξαπλωθεί σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τους ερευνητές να λένε ότι αποτελεί μια «ιστορική κατάρρευση» της εικόνας των ΗΠΑ στη Γαλλία, τον τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Αμερικής στην Ευρώπη.

Οι μαθητές Mathieu, 16 ετών, Jade, 15 ετών, και Esther, 17 ετών, που κατευθύνονταν προς τα McDonald’s την Παρασκευή, δεν επρόκειτο ωστόσο να εκτραπούν από τους εμπορικούς δασμούς. «Καταλαβαίνω γιατί οι άνθρωποι προτείνουν να αποφεύγουμε τα αμερικανικά προϊόντα, αλλά είναι κάτι που οι άνθρωποι με χρήματα μπορούν να κάνουν. Ως μαθητές δεν μπορούμε», δήλωσε η Jade.

Η Coca-Cola, η McDonald’s, η Tesla, η Starbucks, η KFC και η X είναι μεταξύ των αμερικανικών εμπορικών σημάτων που έχουν αναφερθεί ως αυτά που πρέπει να αποφεύγονται. Οι ερωτηθέντες από τους δημοσκόπους ανέφεραν επίσης την Apple, τη Microsoft, τις πλατφόρμες κρατήσεων Airbnb και Tripadvisor, τη Nike και την Converse.

Ο Alain, 43 ετών, ένας εντομολόγος, πέρασε από το σημείο κρατώντας μια τσάντα Nike, έχοντας μόλις αγοράσει καινούργια αθλητικά παπούτσια. «Καταλαβαίνω το μποϊκοτάζ, αλλά είναι τα καλύτερα και αυτά αγοράζω πάντα», είπε.

Διαφορά μεταξύ λόγων και πράξεων

Το τι λένε οι Γάλλοι καταναλωτές και το τι κάνουν είναι διαφορετικά ζητήματα, δήλωσε ο François Kraus από το ινστιτούτο δημοσκοπήσεων Ifop, το οποίο διεξήγαγε τη μελέτη. «Αρχίζουμε να βλέπουμε μια κύρωση των ΗΠΑ και των πολιτικών τους στις στάσεις των ανθρώπων, αλλά υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ της θέσης που έχουν οι άνθρωποι κατ’ αρχήν και αυτού που κάνουν στην πράξη», δήλωσε ο Kraus στον Observer.

Η δημοσκόπηση έδειξε ότι οι υποστηρικτές των αριστερών Δημοκρατικών, όσοι είναι άνω των 65 ετών και όσοι έχουν καθαρό εισόδημα άνω των 2.400 ευρώ το μήνα τάσσονται περισσότερο υπέρ του μποϊκοτάζ. «Διαπιστώσαμε ότι το ένα τρίτο που δηλώνει ότι μποϊκοτάρει είναι κυρίως άνθρωποι μορφωμένοι και σχετικά εύποροι, οι οποίοι λαμβάνουν μια μελετημένη και ενημερωμένη απόφαση. Πρόκειται για ανθρώπους που μόλις αλλάξουν τις συνήθειές τους, τις τηρούν», πρόσθεσε ο Kraus. «Έχουν επίγνωση των διατλαντικών εντάσεων και, όσο ο Τραμπ είναι στην εξουσία, θα μποϊκοτάρουν τα αμερικανικά προϊόντα. Είναι δύσκολο να δούμε, ωστόσο, τι αντίκτυπο θα έχει αυτό μακροπρόθεσμα».

Η δημοσκόπηση διαπίστωσε ότι οι Γάλλοι είναι ιδιαίτερα εξοργισμένοι από τους εμπορικούς δασμούς, την επιβολή του Τραμπ στην πολυμορφία και την ένταξη και τη μεταχείριση του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στο Οβάλ Γραφείο. Οι απειλές του Τραμπ να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς στα γαλλικά και ευρωπαϊκά κρασιά και τη σαμπάνια στο 200% έχουν επίσης μειώσει τον ενθουσιασμό για τις ΗΠΑ.

Η υποστήριξη για το μποϊκοτάζ φάνηκε να υπερβαίνει τις κοινωνικές ομάδες που συνήθως συνδέονται με τον πολιτικό ακτιβισμό, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση. Ο Kraus δήλωσε ότι η δημοτικότητα των ΗΠΑ ως προορισμός για φοιτητές, διακοπές και επιχειρήσεις βρίσκεται σε χαμηλό 40 ετών.

Σήμερα, το 22% των ερωτηθέντων θα ήθελε να σπουδάσει στις ΗΠΑ σε σύγκριση με το 48% το 2010. Ο αριθμός όσων θέλουν να ζήσουν εκεί έχει μειωθεί από 30% σε 22%, και μόνο το 20% θέλει σήμερα να εργαστεί στις ΗΠΑ σε σύγκριση με 37% πριν από 15 χρόνια.

Πηγή: Guardian