Για δεύτερη φορά μέσα σε 25 χρόνια, μια μοναχική φιγούρα ανεβαίνει στη σκηνή, με μια υπερμεγέθη σημαία με φύλλα σφενδάμου να κυματίζει σε μια οθόνη πίσω του καθώς πλησιάζει το μικρόφωνο. Τα μαλλιά του είναι ίσως λίγο πιο γκρίζα, αλλά το μήνυμα παραμένει το ίδιο: «ο Καναδάς δεν θα υποκύψει στις Ηνωμένες Πολιτείες».
«Μπερδεύουν τη μετριοφροσύνη μας με πραότητα, την καλοσύνη μας με συναίνεση, το έθνος μας με ένα ακόμη αστέρι στη σημαία τους και την αγάπη μας για μια καυτή τυρένια poutine με την αγάπη τους για έναν καυτό τυρένιο Πούτιν», λέει ο άνδρας. «Αυτή είναι η γενέτειρα του φυστικοβούτυρου, των τσιπς με κέτσαπ και των παντελονιών γιόγκα. Είναι η χώρα της καθολικής υγειονομικής περίθαλψης και του καβγά στον πάγκο, της καινοτομίας και της αισιοδοξίας και του «gettin’ er done» …
«Είμαστε τέλειοι; Όχι. Αλλά δεν είμαστε το 51ο τίποτα». Πρόκειται για το remake μιας διάσημης διαφήμισης του 2000 για την καναδική μπύρα Molson.
Παρουσιάζει έναν ολοένα και πιο ενθουσιώδη «Joe Canadian» να δουλεύει μέσα από έναν κατάλογο εθνικών στερεοτύπων, περνώντας από τη δυσπιστία στην προκλητικότητα πριν από την κορυφαία κραυγή του πρωτότυπου: «Ο Καναδάς είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ξηρά! Το πρώτο έθνος του χόκεϊ! Και το καλύτερο μέρος της Βόρειας Αμερικής! Το όνομά μου είναι Τζο! Και είμαι Καναδός!»
Όταν πρωτοβγήκε, το σποτ έκανε θραύση και μπήκε στο πάνθεον της καναδικής λαϊκής κουλτούρας.
Και επανήλθε στο προσκήνιο από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ άρχισε να απειλεί την κυριαρχία του Καναδά. Η πρόταση του Αμερικανού προέδρου ότι η χώρα μπορεί να γίνει η 51η πολιτεία των ΗΠΑ προκάλεσε κύμα πατριωτικού ζήλου.
Ο στόχος του νέου βίντεο
Ο Jeff Douglas, πρωταγωνιστής του βίντεο, δήλωσε ότι η νέα έκδοση δημιουργήθηκε από μια ανώνυμη ομάδα Καναδών δημιουργών και επαγγελματιών της διαφήμισης. «Πρόκειται για επαγγελματίες που συνήθως είναι ανταγωνιστές, οι οποίοι έρχονται μαζί, προσφέροντας ό,τι έχουν, για έναν κοινό στόχο … Χωρίς λογότυπα, χωρίς εμπορικά σήματα … ο πελάτης σε αυτό το έργο είναι ο Καναδάς».
Το νέο βίντεο ανατρέχει σε εικόνες διάσημων Καναδών, όπως ο Terry Fox και ο Gordon Lightfoot, και την καναδική αντίδραση στην καταστροφή.
«Είμαστε οι πρώτοι που ενωνόμαστε στην κρίση, οι πρώτοι που χτίζουμε γέφυρες – όχι τείχη – και οι πρώτοι που στέκονται σε επιφυλακή για σένα», λέει ο Douglas στο κλιπ, μια αναφορά στον εθνικό ύμνο του Καναδά.
Για τον Douglas, στα χρόνια που μεσολάβησαν μεταξύ των δύο βίντεο υπήρξε προβληματισμός σχετικά με τη φύση του πατριωτισμού και τα ενωτικά νήματα του κοινού -και συχνά σκοτεινού- παρελθόντος του Καναδά.
«Η ιστορία μας, όπως μας δίδαξαν, ενώθηκε για να νιώθουμε καλά με τους εαυτούς μας και ότι είμαστε μια δύναμη για το καλό στον κόσμο. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι είμαστε μια δύναμη για το καλό σε αυτόν τον κόσμο. Αλλά σίγουρα, τα τελευταία 25 χρόνια αποκάλυψαν πώς δεν κάναμε πάντα καλά πράγματα. Κάναμε μερικά πραγματικά κακά πράγματα», δήλωσε στον Guardian.
Πηγή: Guardian