Skip to main content

UNICEF: Τα ακραία καιρικά φαινόμενα διατάραξαν τη μόρφωση για σχεδόν 250 εκατ. παιδιά

REUTERS/Nathalia Angarita

Παιδιά σε 85 χώρες αντιμετώπισαν πέρυσι προβλήματα που σχετίζονται με το κλίμα

Τουλάχιστον 242 εκατομμύρια μαθητές σε όλο τον κόσμο αντιμετώπισαν προβλήματα στην εκπαίδευσή τους το 2024 λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως τυφώνες, καύσωνες και πλημμύρες.

Πρόκειται για ένα παιδί στα επτά που πάνε από το νηπιαγωγείο ως το λύκειο —και αυτή είναι «συντηρητική» εκτίμηση, λόγω των κενών στα δεδομένα— σε 85 χώρες, όπως υπογράμμισε την Πέμπτη η UNICEF, στηλιτεύοντας αυτόν τον «παραμελημένο» αντίκτυπο της κλιματικής κρίσης.

Η ακραία ζέστη ήταν η κυριότερη αιτία, με τουλάχιστον 171 εκατομμύρια μαθητές και μαθήτριες να πλήττονται, ανάμεσά τους 118 εκατομμύρια μόνο τον Απρίλιο, ιδίως στο Μπανγκλαντές, στην Καμπότζη, στην Ινδία, στην Ταϊλάνδη και στις Φιλιππίνες. Στις χώρες αυτές, η απογείωση των θερμοκρασιών ήγειρε κινδύνους υπερθερμίας των παιδιών, ενώ χιλιάδες σχολεία που δεν διαθέτουν κλιματισμό έκλεισαν.

Το Αφγανιστάν ήταν μεταξύ πολλών χωρών που αντιμετώπισαν πολλαπλούς κλιματικούς κινδύνους, με τη χώρα να αντιμετωπίζει καύσωνα καθώς και σοβαρές πλημμύρες που κατέστρεψαν ή προκάλεσαν ζημιές σε πάνω από 110 σχολεία τον Μάιο, ανέφερε η UNICEF.

Οι παγκόσμιες θερμοκρασίες έφθασαν σε ιστορικό υψηλό το 2024, με τη μέση θερμοκρασία της επιφάνειας της Γης να αυξάνεται κατά 1,55 βαθμούς Κελσίου, πάνω από τον μέσο όρο του 1850-1900, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό.

«Πιο ευάλωτα τα παιδιά»

«Τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στις συνέπειες κρίσεων που συνδέονται με κρίσεις συνδεόμενες με τον καιρό, ιδίως με ισχυρότερους και πιο συχνούς καύσωνες, καταιγίδες, ξηρασίες και πλημμύρες, που είναι πιο έντονες και πιο συχνές» εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη, σημείωσε η επικεφαλής του Ταμείου των Ηνωμένων Εθνών για την Παιδική Ηλικία, η Κάθριν Ράσελ, σύμφωνα με δελτίο Τύπου που δημοσιοποιήθηκε χθες.

«Οι οργανισμοί των παιδιών είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι. Η θερμοκρασία τους αυξάνεται γρηγορότερα και κατεβαίνει πιο αργά, διότι η εφίδρωσή τους δεν είναι τόσο αποτελεσματική. Τα παιδιά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν μέσα σε τάξεις που δεν τους προσφέρουν καμιά ανακούφιση από την ασφυκτική ζέστη και δεν μπορούν καν να πάνε σχολείο αν ο δρόμος έχει καλυφθεί από νερά ή αν το σχολείο τους έχει παρασυρθεί από χειμάρρους», συνέχισε.

Η έκθεση της UNICEF σε αριθμούς

  • Συνολικά, σε 85 χώρες διαταράχθηκε η εκπαίδευση λόγω του κλίματος, συμπεριλαμβανομένων 20 χωρών στις οποίες τα σχολεία έκλεισαν σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με τη UNICEF.
  • Από τα σχεδόν 250 εκατ. μαθητές που επηρεάστηκαν, το 74% ήταν σε χώρες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος.
  • Η Νότια Ασία ήταν η περιοχή που επηρεάστηκε περισσότερο, με περίπου 128 εκατ. μαθητές να αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω του κλίματος. Ακολουθούν η Ανατολική Ασία και ο Ειρηνικός.
  • Τον Σεπτέμβριο, μήνα κατά τον οποίο ανοίγουν ξανά τα σχολεία σε μεγάλο αριθμό χωρών, διακόπηκαν οι παραδόσεις σε 18 χώρες, ιδίως εξαιτίας του καταστροφικού τυφώνα Γιάγκι που έπληξε κράτη στην ανατολική Ασία και στον Ειρηνικό.

Οι αριθμοί αυτοί υπάρχει κίνδυνος να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια αν ο κόσμος δεν κάνει αρκετά για να φρενάρει την άνοδο των θερμοκρασιών.

«Η εκπαίδευση είναι μια από τις υπηρεσίες που διακόπτονται συχνότερα λόγω των κλιματικών κινδύνων. Ωστόσο, συχνά παραβλέπεται στις συζητήσεις πολιτικής, παρά τον ρόλο του στην προετοιμασία των παιδιών για την προσαρμογή στο κλίμα», επεσήμερνα η Ράσελ. «Το μέλλον των παιδιών πρέπει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή όλων των σχεδίων και δράσεων που σχετίζονται με το κλίμα», πρόσθεσε.