Skip to main content

Βιομηχανία των κόμικς: Πολλοί καλλιτέχνες ανησυχούν με την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης

Νέοι φόβοι έχουν προστεθεί σχετικά με την «επιβίωση» των κόμικς

Μπορεί για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τη βιομηχανία των κόμικς, να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι έχει βρεθεί στα πρόθυρα της κατάρρευσης πολλές φορές κατά τη διάρκεια των δεκαετιών. Τώρα τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης προσθέτουν νέους φόβους.

Από την πολιτική λογοκρισία έως την κατάρρευση των πωλήσεων στη δεκαετία του 1990 και τη σύγχρονη εποχή της ψηφιακής διανομής, οι δημιουργοί μπορεί να είναι δικαιολογημένα εχθρικοί απέναντι σε μια τεχνολογία που θεωρείται ευρέως ως μέσο κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων. Παρόλα αυτά, ορισμένοι καλλιτέχνες αγκαλιάζουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη παρά τις εντάσεις σχετικά με τη χρήση της, ελπίζοντας να καβαλήσουν το ανατρεπτικό κύμα, όπως έκαναν οι δημιουργοί κόμικς ξανά και ξανά για να επιβιώσουν.

Προσθήκη ταχύτητας και αποδοτικότητας

Τον Νοέμβριο, ο θρύλος των κόμικς Τζιμ Στάρλιν, δημιουργός του αρχηγού Thanos των ταινιών της Marvel, αποκάλυψε σε συνέντευξή του στο Popverse ότι θα ενσωματώσει την Τεχνητή Νοημοσύνη σε ένα μελλοντικό βιβλίο. Ενώ σημείωσε ότι θα είναι διαφανής σχετικά με το ποια μέρη του έργου του θα αγγίξει η Τεχνητή Νοημοσύνη, παρομοίασε επίσης τους πολέμιους της τεχνολογίας με Λουδίτες.

«Αγκαλιάστε το γεγονός ότι τώρα μπορείτε να κάνετε τρία έργα βιβλίου ταυτόχρονα, ενώ πριν δεν μπορούσατε να κάνετε ούτε ένα. Αγκαλιάστε το γεγονός ότι μπορείτε να πάρετε το έργο σας και να το προεκτείνετε, μπορείτε ουσιαστικά να δημιουργήσετε έναν κόσμο βοηθών», δήλωσε στο CNN ο εικονογράφος και εκπαιδευτής τέχνης της ΤΝ Steve McDonald. «Υπάρχει ένας θετικός τρόπος να το δεις αυτό, αυτό θέλω να πω».

Η πλατφόρμα έκδοσης κόμικς WEBTOON συμφωνεί. Στην κατάθεσή της στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την IPO της νωρίτερα φέτος, ο ψηφιακός εκδότης επεσήμανε τα νέα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύσσει για τους δημιουργούς για την επιτάχυνση της παραγωγής.

«Αξιοποιήσαμε την τεχνητή νοημοσύνη και το πλεονέκτημα των δεδομένων μας για να λανσάρουμε προϊόντα που αποσκοπούν στη μείωση του φόρτου εργασίας των δημιουργών για την παραγωγή περιεχομένου υψηλής ποιότητας», ανέφερε η κατάθεση, αναφέροντας ως προσφορές τα εργαλεία ζωγραφικής και μοντελοποίησης 3D και 2D.

Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει τα επώδυνα σημεία των μικρών επιχειρήσεων, αναπτύσσοντας θέσεις, διεκπεραιώνοντας επαναλαμβανόμενες εργασίες και βοηθώντας στην έρευνα, δήλωσε στο CNN ο δικηγόρος Gamal Hennessy, ο οποίος ειδικεύεται στη συνεργασία με δημιουργούς κόμικς.

«Όταν χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη γι’ αυτό, εκεί είναι που ενθουσιάζονται που θα μπορούσαν πραγματικά να επιταχύνουν κατά κάποιο τρόπο τη διαδικασία παραγωγής τους», είπε. «Γιατί όταν είσαι ανεξάρτητος εκδότης, σου παίρνει τέσσερις φορές περισσότερο χρόνο για να βγάλεις ένα κόμικ από ό,τι αν είσαι, όπως η Marvel, η DC ή η Image».

Απώλειες θέσεων εργασίας και κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας

Αλλά για πολλούς δημιουργούς, τα πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης δεν αντισταθμίζουν ακόμα τα πιθανά μειονεκτήματα. Η Amy Reeder, μια καταξιωμένη καλλιτέχνης που έχει δουλέψει για τη Marvel και τη DC, δήλωσε ότι πιστεύει ότι έχασε πιθανή δουλειά λόγω της τεχνολογίας. «Είμαι αρκετά σίγουρη ότι μου προσφέρθηκε και στη συνέχεια έχασα μια δουλειά εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης», δήλωσε. «Το ξέρω αυτό επειδή είχαν ένα mood board που ήταν όλο καθαρά δουλειά με AI».

Ο φόβος ότι η αυτοματοποίηση θα αντικαταστήσει τις θέσεις εργασίας δεν είναι βέβαια μόνο στα κόμικς. Ο ηθοποιός και μεγιστάνας Ben Affleck έγινε viral για την άποψή του σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη στη δημιουργία ταινιών: «Δεν θα ήθελα να ασχοληθώ με τα οπτικά εφέ. Έχουν πρόβλημα γιατί αυτό που κόστιζε πολλά χρήματα θα κοστίζει τώρα πολύ λιγότερο και θα σφυροκοπήσει αυτόν τον χώρο, και ήδη το κάνει». Ενώ ο Affleck είναι σε μεγάλο βαθμό αισιόδοξος για το μέλλον του Χόλιγουντ που καθοδηγείται από τους δημιουργούς, η απώλεια εξειδικευμένων τεχνιτών που αποκτούν εμπειρία ανεβαίνοντας στην ιεραρχία για να γίνουν οι ίδιοι δημιουργοί μπορεί να είναι ένας βαθύτερος φόβος στα κόμικς.

Ο Steve Ellis, ένας βετεράνος του κλάδου και καθηγητής τέχνης, δήλωσε ότι εξακολουθεί να ανησυχεί για τα πιθανά εμπόδια εισόδου που μπορεί να δημιουργήσει η τεχνητή νοημοσύνη στη βιομηχανία των κόμικς. Τόνισε «τις μικρές δουλειές που παίρνουν και όλες αυτές οι μικρές δουλειές αφαιρούν τις βοηθητικές ρόδες, την ανάπτυξη δεξιοτήτων» για τους νέους καλλιτέχνες. «Μιλώντας με τους φοιτητές, πραγματικά ανησυχούν και επηρεάζονται και δεν ξέρουν τι να κάνουν, και νομίζω ότι κάποιοι από αυτούς πιθανώς σκέφτονται πώς θα το χρησιμοποιήσω αυτό στη δουλειά μου», πρόσθεσε ο Ellis.

Ακόμη και ορισμένοι καθιερωμένοι καλλιτέχνες με ασφαλή θέση στη βιομηχανία δεν αισθάνονται ασφαλείς, φοβούμενοι ότι το υλικό τους που προστατεύεται με πνευματικά δικαιώματα κλέβεται χωρίς αποζημίωση, χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση των μοντέλων διάχυσης και προστίθεται σε εμπορικές εργασίες χωρίς να έχουν λόγο.

Ο καλλιτέχνης κόμικ Μπεν Κάλντγουελ υποστήριξε ότι οι υποστηρικτές της ΤΝ συχνά απηχούν τις απόψεις ενός ευρύτερου «κινήματος κατά της πνευματικής ιδιοκτησίας» που επιδιώκει να απελευθερώσει τα πνευματικά δικαιώματα των μεγάλων εταιρειών, όπως αυτά που ανήκουν στη Disney, «κάτι που είναι κατανοητό από την άποψη ότι θέλουν να αποτρέψουν το κλείδωμα της δημιουργικότητας, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις έχει χρησιμοποιηθεί τυφλά, σε άλλες περιπτώσεις σκόπιμα, ως όπλο εναντίον των μικρών δημιουργών».

Προστατευτικά μέτρα

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι ορισμένοι από τους πιο φανατικούς δημιουργούς κατά της ΤΝ θα θεωρούσαν οποιαδήποτε χρήση της ΤΝ αποδεκτή. Αλλά πριν από λίγο καιρό οι ψηφιακές λήψεις προκάλεσαν τεράστιο πονοκέφαλο στη βιομηχανία ψυχαγωγίας και βρήκε τρόπο να ξεπεράσει αυτή τη φαινομενικά υπαρξιακή απειλή.

«Ίσως να θυμάστε όταν είχαμε παρόμοιες ανησυχίες για την πειρατεία μουσικής και ταινιών στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και αυτό που συνέβη ήταν ότι είχαμε πράγματα όπως το Spotify, άλλες πλατφόρμες, που εμφανίστηκαν όπου οι άνθρωποι απλά βασικά έπαιρναν άδειες», δήλωσε ο Jeff Trexler, προσωρινός επικεφαλής του Comic Book Legal Defense Fund.

Αν και ο Trexler σημείωσε ότι τα δικαιώματα του Spotify δεν είναι τόσο πολύ περισσότερα από τα μηδενικά δολάρια που θα έβγαζε ένας μουσικός από την πειρατεία, η δημοφιλής υπηρεσία streaming ήχου έκανε μια καριέρα στη μουσική τουλάχιστον πιο «βιώσιμη» από ό,τι διαφορετικά. Για τους εικαστικούς καλλιτέχνες που εξετάζουν παρόμοιες αμοιβές αδειοδότησης για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης, δήλωσε: «Νομίζω ότι αυτή είναι η κατεύθυνση που ακολουθούμε όσον αφορά το περιεχόμενο στην τεχνητή νοημοσύνη».

Για άλλες βιομηχανίες μέσων ενημέρωσης, τα τελευταία χρόνια έχουν ξεκινήσει πολυάριθμες αγωγές για πνευματικά δικαιώματα, οι οποίες συνεχίζονται στα δικαστήρια. Διασημότητες όπως η κωμικός Sarah Silverman και ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως οι New York Times δοκιμάζουν το νομικό σύστημα για να δουν αν μπορούν να υπερασπιστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία πριν καν γραφτούν νέοι νόμοι.

Ενώ όλοι περιμένουν τις δικαστικές αποφάσεις, μια ομάδα δικηγόρων διοργάνωσε ένα πάνελ νομικής εκπαίδευσης στο New York Comic Con τον Οκτώβριο, το οποίο ασχολήθηκε με ορισμένες συμβατικές προστασίες για τους δημιουργούς, όπως η γλώσσα που αποκλείει τα έργα από το να χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης.

«Υπάρχουν πολλά που νομίζω ότι εμείς οι δικηγόροι πρέπει να κάνουμε για να εκπαιδεύσουμε τους πελάτες μας, ώστε να μην τρέξουν ολοταχώς και να υιοθετήσουν μια πλατφόρμα με τεχνητή νοημοσύνη και στη συνέχεια να ανακαλύψουν ότι θα δυσκολευτούν πραγματικά να βγάλουν χρήματα», δήλωσε ο δικηγόρος Thomas Crowell στο πάνελ.

Πηγή: CNN