Skip to main content

Νότια Κορέα: Τι προκάλεσε τη χειρότερη αεροπορική τραγωδία στην ιστορία της χώρας – «Πολλά δεν βγάζουν νόημα»

REUTERS/Kim Hong-Ji

Και τα δύο μαύρα κουτιά ανακτήθηκαν - Επιβάτης είχε στείλει SMS στο οποίο ανέφερε ότι ένα πουλί χτύπησε στο φτερό - Όλα τα δεδομένα

Με μόλις 2 επιζώντες από τους 181 επιβαίνοντες, η συντριβή του Boeing 737 – 800 της Jeju Air είναι η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στην ιστορία της Νότιας Κορέας. Και είναι μία τραγωδία που γεννά σοβαρά ερωτήματα.

Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι ανέκτησαν και το δεύτερο μαύρο κουτί και η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος, που βύθισε τη χώρα στο πένθος, έχει ανοίξει. Αρχικά έγινε λόγος για δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ωστόσο, υπήρχαν πολλές μαρτυρίες που αντέκρουαν αυτή την εκδοχή. Το ίδιο το σοκαριστικό βίντεο από τη συντριβή δεν δείχνει να υπάρχει κάτι στον καιρό που θα προκαλούσε την αναγκαστική προσγείωση.

Το σενάριο για χτύπημα από ένα σμήνος πτηνών, που προκάλεσε πρόβλημα στον κινητήρα ή στο σύστημα προσγείωσης, είναι στο προσκήνιο. Τοπικά μέσα έχουν άλλωστε δώσει στη δημοσιότητα SMS που έλαβαν συγγενικά πρόσωπα ενός εκ των επιβαινόντων. Σε αυτό γίνεται λόγος για ένα πουλί που έχει πιαστεί στο φτερό, εμποδίζοντας το αεροσκάφος να προσγειωθεί κανονικά. «Μήπως πρέπει να αφήσω εδώ τις τελευταίες μου λέξεις;», γράφει ο επιβάτης και στη συνέχεια η επικοινωνία χάνεται.

Τα δεδομένα

  • Το αεροσκάφος που συνετρίβη ήταν ένα Boeing 737-800 της κορεατικής εταιρείας Jeju Air, η οποία δεν έχει άλλο δυστύχημα στην 20ετη ιστορία της
  • Η πτήση συνετρίβη στο διεθνές αεροδρόμιο Muan λίγο μετά τις 09:00 τοπική ώρα (00:00 GMT)
  • Στο αεροσκάφος επέβαιναν 181 άτομα. 179 σκοτώθηκαν, 2 ανασύρθηκαν ζωντανοί.
  • Ένα προσωρινό νεκροτομείο έχει στηθεί καθώς οι οικογένειες των θυμάτων συγκεντρώνονται στο αεροδρόμιο. Σκηνές θρήνου εκτυλίσσονται στο σημείο. Μέσα στον τερματικό σταθμό, οι αρχές του αεροδρομίου και ο Ερυθρός Σταυρός έχουν στήσει περισσότερες από δώδεκα κίτρινες σκηνές για τις οικογένειες των πενθούντων. Σε κάθε οικογένεια έχουν δοθεί μάλλινες κουβέρτες για να ζεσταθούν ή να κάτσουν στο χολ.
  • Οι περισσότεροι από τους επιβάτες ήταν Νοτιοκορεάτες με εξαίρεση δύο υπηκόους της Ταϊλάνδης
  • Οι ηλικίες των επιβατών κυμαίνονται από 3 έως 78 ετών, σύμφωνα με το νοτιοκορεατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
REUTERS/Kim Hong-Ji

Οι συγγενείς θρηνούν

Μέσα στον τερματικό σταθμό, οι αρχές του αεροδρομίου και ο Ερυθρός Σταυρός έχουν στήσει περισσότερες από δώδεκα κίτρινες σκηνές για τις οικογένειες των πενθούντων. Σε κάθε οικογένεια έχουν δοθεί μάλλινες κουβέρτες για να ζεσταθούν ή να κάτσουν στο χολ.

Όπως μεταδίδει ο ανταποκριτής του BBC, σε μια άλλη γωνία, υπάρχουν στοίβες από εμφιαλωμένο νερό και στιγμιαία noodles. Εργαζόμενοι του Ερυθρού Σταυρού με λευκά γιλέκα και εργαζόμενοι του αεροδρομίου με κίτρινα γιλέκα μοιράζουν προμήθειες. Εν τω μεταξύ, υπάλληλοι της πυροσβεστικής με πορτοκαλί χρώμα και κυβερνητικοί υπάλληλοι με πράσινα μπουφάν, πηγαινοέρχονται, παραδίδοντας ενημερώσεις κάθε μισή ώρα.

REUTERS/Kim Soo-hyeon
REUTERS/Kim Soo-hyeon

Σε μια δήλωση, η Boeing ανέφερε: «Είμαστε σε επαφή με την Jeju Air σχετικά με την πτήση 2216 και είμαστε έτοιμοι να τους υποστηρίξουμε. Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες που έχασαν τους αγαπημένους μας και οι σκέψεις μας παραμένουν με τους επιβάτες και το πλήρωμα».

Η Jeju Air έχει ένα μαύρο πανό στην κορυφή της ιστοσελίδας της που γράφει: «Ζητούμε βαθύτατη συγγνώμη από όλους όσους επηρεάστηκαν από το περιστατικό. Θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια για να επιλύσουμε την κατάσταση. Λυπούμαστε ειλικρινά».

Νωρίτερα σήμερα τα αφεντικά της Jeju Air κατέβασαν τα κεφάλια τους κατά τη διάρκεια μιας ενημέρωσης στα μέσα ενημέρωσης στην οποία απηύθυναν δημόσια συγγνώμη.

Η συγγνώμη των στελεχών της εταιρείας και αξιωματούχων/ Yonhap via REUTERS

Τι λένε οι ειδικοί, τι προκαλεί ερωτήματα

Μιλώντας στο BBC o Geoffrey Thomas, ειδικός σχολιαστής σε θέματα αεροπορίας και αεροναυπηγικής, σημείωε. «Φαίνεται σαν να υπήρξε ένα χτύπημα πουλιού. Χτυπήθηκε ο δεξιός κινητήρας, κάτι που σίγουρα θα προκαλούσε μεγάλη πίεση στο πιλοτήριο».

Ο ίδιος εκτιμά «με όλους τους ελέγχους και τις διασταυρώσεις και ειδοποιήσεις που πρέπει να γίνουν σχετικά με αυτήν την αστοχία του κινητήρα, θα μπορούσε κάλλιστα [οι] πιλότοι να ξέχασαν απλώς να κατεβάσουν το σύστημα προσγείωσης». Πράγματι στο βίντεο βλέπουμε το αεροσκάφος να προσγειώνεται χωρίς να έχουν κατέβει οι τροχοί και να σέρνεται στο έδαφος έως ότου τυλιχθεί στις φλόγες.

Από την άλλη, σημείωσε, πως αν δεν είχε αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης, θα είχαν ηχήσει προειδοποιήσεις στο πιλοτήριο, ενώ το κάτω μέρος θα μπορούσε να αναπτυχθεί χειροκίνητα εάν κάποιο πρόβλημα εμπόδιζε το σύστημα προσγείωσης να κατέβει.

Lee Geun-young/via REUTERS

«Αν η κατάσταση του κινητήρα ήταν τέτοια που ένιωθαν ότι δεν είχαν χρόνο να το κάνουν αυτό δεν το γνωρίζουμε», συνέχισε ο Thomas. «Αλλά θα είχαν κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ως εκ τούτου οι πυροσβεστικές μονάδες θα έπρεπε να ήταν στο διάδρομο προσγείωσης» και θα έπρεπε να είχαν προετοιμαστεί για μια ταχεία προσγείωση. Σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να στρωθεί και αφρός στον διάδρομο.

Ο Thomas λέει ότι η Νότια Κορέα και οι αεροπορικές της εταιρείες θεωρούνται ότι ακολουθούν «βέλτιστες πρακτικές του κλάδου». Τόσο η συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία όσο και το συγκεκριμένο αεροσκάφος έχουν «εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας», σχολίασε, προσθέτοντας: «Πολλά πράγματα σχετικά με αυτήν την τραγωδία δεν βγάζουν νόημα».

Και άλλοι ειδικοί εξέφρασαν απορία για το πώς το χτύπημα από ένα πτηνό μπορεί να οδηγήσει στην τραγωδία. Όλοι συμφωνούν πως θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα αποκαλύψουν τα δύο μαύρα κουτιά και συνολικά η επίσημη έρευνα. Κανένα σενάριο για τεχνική βλάβη ή ανθρώπινο σφάλμα δεν μπορεί να αποκλειστεί πλήρως.