Με ονόματα όπως Ghost Shark και Orca, και με σχήμα που ενίοτε θυμίζει γιγαντιαίο πλατύ ψάρι, μετά τους ουρανούς, έρχονται για να φέρουν την «επανάσταση» και στους υποθαλάσσιους πολέμους.
Τα νέα μη επανδρωμένα υποβρύχια, μπορούν να καταδύονται χιλιάδες πόδια κάτω από την επιφάνεια και να λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση για μέρες. Αυτή η ικανότητα τα καθιστά ιδανικά για τη συλλογή πληροφοριών, την προστασία των υποθαλάσσιων υποδομών και την αντιμετώπιση πιθανών απειλών στον Ειρηνικό, υποστηρίζουν οι υπέρμαχοί τους.
Η χρήση τους για την εκτέλεση εργασιών ρουτίνας προστατεύει εξάλλου από περιττούς κινδύνους τα ακριβά υποβρύχια και τα πληρώματά τους.
«Είναι η κατάλληλη στιγμή για αυτά τα σκάφη», δήλωσε στην Wall Street Journal, η Cynthia Cook, ανώτερη συνεργάτης στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών.
Τα μη επανδρωμένα υποβρύχια, χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες από ερευνητές και υπεράκτιες ενεργειακές εταιρείες. Για παράδειγμα, ένα τέτοιο βρήκε τον Τιτανικό το 1985. Οι ναυτικές δυνάμεις διαφόρων χωρών, χρησιμοποιούν επίσης εδώ και καιρό μικρότερα -συνήθως τηλεκατευθυνόμενα- υποβρύχια σκάφη για την εκκαθάριση ναρκών και άλλες εργασίες.
Μεγαλύτερα, πιο αυτόνομα σκάφη
Τώρα, οι αμυντικές εταιρείες αναπτύσσουν μεγαλύτερα, πιο αυτόνομα σκάφη που μπορούν να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις και να εκτελέσουν ακόμη περισσότερες αποστολές.
Η τελειοποίηση της τεχνολογίας τους ωστόσο, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η διατήρηση των επικοινωνιών βαθιά κάτω από το νερό είναι πιο δύσκολη από ό,τι στον ουρανό, επειδή τα ραδιοκύματα δεν μπορούν να ταξιδέψουν μέσα από το βαθύ νερό, ενώ οι συνθήκες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας μπορεί να είναι αντίξοες.
Τα σκάφη μπορούν, ωστόσο, μπορούν να αναδυθούν στην επιφάνεια για να λάβουν οδηγίες.
Ένας παράγοντας που βοηθά την ανάπτυξη αυτής της νέας κατηγορίας υποβρύχιων είναι η βελτίωση της τεχνολογίας. Οι μπαταρίες μπορούν να διαρκέσουν περισσότερο, οι αισθητήρες είναι πιο ακριβείς και τα ηλεκτρονικά μέρη είναι μικρότερα.
Φοβού την Κίνα…
Οι βελτιώσεις έρχονται σε μια κατάλληλη στιγμή για τους δυτικούς. Η Κίνα έχει κατασκευάσει, όχι μόνο τον μεγαλύτερο ναυτικό στόλο στον κόσμο αλλά και τα δικά της μεγάλα αυτόνομα υποβρύχια οχήματα.
Ενδιαφερόμενα κράτη, για την απόκτηση υποβρυχίων μη επανδρωμένων σκαφών, εκτός από τις ΗΠΑ, είναι η Βρετανία, Η Γαλλία, η Νότια Κορέα και η Γερμανία.
Η Ουκρανία δοκιμάζει ένα επιθετικό μη επανδρωμένο υποβρύχιο με την ονομασία Marichka.
Τα υπερμεγέθη «Orca» παραδίδονται στις ΗΠΑ
Η Boeing πρόκειται να παραδώσει πέντε από τα υπερμεγέθη μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα Orca στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Με μήκος έως και 85 πόδια, το Orca μπορεί να ταξιδέψει περίπου 12.000 χλμ με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση.
Η Ναύαρχος Lisa Franchetti, επικεφαλής των αμερικανικών ναυτικών επιχειρήσεων, έχει δηλώσει ότι η ανάπτυξη ρομποτικών και αυτόνομων συστημάτων είναι μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες του Ναυτικού για την προετοιμασία ενός πιθανού πολέμου με την Κίνα.
«Τα μη επανδρωμένα συστήματα έχουν τεράστιες δυνατότητες ώστε να πολλαπλασιάσουν τη μαχητική μας ισχύ», δήλωσε η Franchetti σε συνέδριο νωρίτερα φέτος.
To σουπερ Herne και οι ανησυχίες για το ενδεχόμενο να εξοπλιστεί με τορπίλες
Το Herne της εταιρείας BAE SYSTEMS, είναι ένα υποβρύχιο μη επανδρωμένο αεροσκάφος που έχει ήδη παραχθεί για την ενεργειακή βιομηχανία από την καναδική εταιρεία Cellula Robotics.
Η BAE, που εργάζεται για την Βρετανία, πρόσθεσε συστήματα υπολογιστών, κάμερες και αισθητήρες που επιτρέπουν στο σκάφος να λειτουργεί αυτόνομα καθώς και να συλλέγει και να αναλύει πληροφορίες.
Το Herne, το οποίο μοιάζει με μίνι υποβρύχιο, καθοδηγείται μόνο του στη θάλασσα χρησιμοποιώντας αισθητήρες που αντιστοιχίζουν το περιβάλλον του με προεγκατεστημένους χάρτες. Αναλύει τα σκάφη που βλέπει συγκρίνοντας τα με μια βάση δεδομένων, επιτρέποντάς του να διακρίνει μεταξύ στρατιωτικών και πολιτικών σκαφών. Τα δεδομένα που συλλέγει μπορούν να μεταδοθούν μέσω μιας κεραίας που μοιάζει με περισκόπιο
Την ίδια στιγμή διερευνάται και η πιθανότητα προσθήκης τορπιλών και ναρκών, κάτι που ωστόσο θα μπορούσε να εγείρει ηθικές ανησυχίες. Οι δυτικοί κανόνες εμπλοκής επιβάλλουν την υποχρέωση ύπαρξης ανθρώπινου παράγοντα που θα δώσει εντολή για επίθεση, κατά την διαδικασία της λεγόμενης αλυσίδας θανάτου.
Ο ο Tim O’Neill, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης στο τμήμα ναυτιλιακών υπηρεσιών της BAE δήλωσε πάντως ότι το Herne θα χρησιμοποιεί θανατηφόρα βία μόνο κατόπιν εντολής ανθρώπου.
naftempriki.gr