Διαβάζουμε πια βιβλία και τι είδους; Στις ΗΠΑ υπάρχουν κάποιες ενθαρρυντικές ενδείξεις – αλλά για μία συγκεκριμένη κατηγορία βιβλίων – τα θρησκευτικού περιεχομένου.
Υπάρχει δε ένα βιβλίο του οποίου οι πωλήσεις καλπάζουν και αυτό δεν είναι άλλο από τη Βίβλο. Οι πωλήσεις της έχουν ενισχυθεί κατά 22% στις ΗΠΑ στο διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σύμφωνα με την υπηρεσία παρακολούθησης βιβλίων Circana BookScan. Την ίδια περίοδο οι συνολικές πωλήσεις έντυπων βιβλίων αυξήθηκαν λιγότερο από 1%, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της Wall Street Journal.
Τι εξηγεί την τόσο έντονη ζήτηση για τη Βίβλο; Η τοξικότητα στο πολιτικό κλίμα, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι πόλεμοι, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και προκλήσεις που τις συνοδεύουν – όλα όσα προκαλούν αγωνία.
«Οι άνθρωποι βιώνουν οι ίδιοι άγχος ή ανησυχούν για τα παιδιά και τα εγγόνια τους», εξήγησε στην αμερικανική εφημερίδα ο Τζεφ Κρόσμπι, πρόεδρος της Ένωσης Ευαγγελικών Χριστιανών Εκδοτών. «Το άγχος σχετίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη, τους εκλογικούς κύκλους… όλα όσα τροφοδοτούν την επιθυμία για διαβεβαίωση ότι θα είμαστε εντάξει».
Η Σέλι Βάσκεζ, 28χρονη καλλιτέχνις και influencer που έχει εμφανιστεί στο τηλεοπτικό ριάλιτι «Love Island USA», αγόρασε πρόσφατα την πρώτη της Βίβλο—μια από τη σειρά «She Reads Truth»—στο Barnes & Noble. «Είχα Βίβλους που μου έδωσε η μαμά μου, αλλά ένιωθα ότι χρειαζόμουν τις δικές μου για να ξεκινήσω το δικό μου ταξίδι, ότι συμβόλιζε ότι ξεκινούσα έναν περίπατο με τον Θεό», είπε στη WSJ. «Ένιωσα ότι κάτι έλειπε. Είναι ένας συνδυασμός του πού βρισκόμαστε στον κόσμο, του γενικού άγχους και της αίσθησης ότι το νόημα βρίσκεται στη Βίβλο».
Η Μπέθανι Μάρτιν, διευθύντρια του βιβλιοπωλείου Faith & Life στο Νιούτον, είπε από την πλευρά της ότι πολλοί πελάτες της αγοράζουν τη Βίβλο για πρώτη φορά. «Αναζητούν την ελπίδα μέσα στον κόσμο και στρέφονται στη Βίβλο», εξήγησε. Ο ιστότοπος του Faith & Life προσφέρει περισσότερες από 270 εκδόσεις της Βίβλου.
Τον Μάρτιο, ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έδωσε τη δική του «ψήφο» στο «God Bless the USA Bible», το οποίο πωλείται στο διαδίκτυο για 59,99 $ και δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία της Circana BookScan. Το εκπαιδευτικό τμήμα της Οκλαχόμα αγόρασε πρόσφατα περισσότερες από 500 από αυτές τις Βίβλους για τοπικά σχολεία, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας.
Λαχτάρα για απαντήσεις σε δύσκολες ερωτήσεις, αλλά και έξυπνο μάρκετινγκ
Η ζήτηση για Βίβλους αυξάνεται παρά τις ενδείξεις ότι η χώρα γίνεται όλο και πιο εκκοσμικευμένη. Το Ερευνητικό Κέντρο Pew διαπίστωσε ότι περίπου το 28% των ενηλίκων στις ΗΠΑ σήμερα θεωρούν τους εαυτούς τους άθρησκους. Ωστόσο, οι πωλήσεις της Βίβλου αυξήθηκαν στα 14,2 εκατομμύρια το 2023 από 9,7 εκατομμύρια το 2019 και έφτασαν τα 13,7 εκατομμύρια τους πρώτους 10 μήνες του τρέχοντος έτους. Οι αναγνώστες προμηθεύονται επίσης σχετικούς τίτλους που παρέχουν καθοδήγηση, πληροφορίες και ερμηνεία για τη Βίβλο.
Οι εκδότες λένε ότι η ζήτηση για τη Βίβλο είναι αυξημένη όχι μόνο στα θρησκευτικά βιβλιοπωλεία, αλλά και στο Amazon.com και σε φυσικά καταστήματα λιανικής, που πωλούν μεταξύ άλλων και βιβλία. Αρκετοί συμπληρώνουν τις έντυπες εκδόσεις με ηχητικά βιβλία.
Ο πολλαπλασιασμός νέων εκδόσεων και καινοτόμων σχεδίων κάνει πολλούς να μιλούν για τη χρυσή εποχή της έκδοσης της Βίβλου. «Η ζήτηση μπορεί να καθοδηγείται τόσο από πολύ εστιασμένες προσπάθειες μάρκετινγκ όσο και από ανθρώπους που αναζητούν απαντήσεις σε δύσκολες ερωτήσεις», σχολιάζει στη WSJ o Μαρκ Μπέρτραντ, ιδρυτής του Lectio.org, ενός ιστότοπου για το σχεδιασμό της Βίβλου. «Υπάρχει λαχτάρα για γνώση των Γραφών, αλλά και έξυπνο μάρκετινγκ», εξηγεί.