Skip to main content

Γιατί η άγκυρα σερνόταν; Σε κλοιό πολεμικών πλοίων του ΝΑΤΟ κινεζικό πλοιο

Οι ερευνητές υποψιάζονται τους Ρώσους για την δολιοφθορά στην Βαλτική

Ένα κινεζικό εμπορικό πλοίο που έχει περικυκλωθεί από ευρωπαϊκά πολεμικά πλοία σε διεθνή ύδατα εδώ και μια εβδομάδα,  βρίσκεται στο επίκεντρο έρευνας ως ύποπτο για σαμποτάζ, γεγονός που απειλεί να αυξήσει τις εντάσεις μεταξύ του Πεκίνου και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων.

Οι ερευνητές υποψιάζονται ότι το πλήρωμα του πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου Yi Peng 3 – φορτωμένο με ρωσικό λίπασμα – έκοψε σκόπιμα δύο κρίσιμα καλώδια οπτικών ινών την περασμένη εβδομάδα, καθώς η άγκυρά του σύρθηκε κατά μήκος του βυθού της Βαλτικής για πάνω από 100 μίλια.

Η έρευνα, όπως αναφέρει το αποκλειστικό ρεπορτάζ της Wall Street  Journal, επικεντρώνεται τώρα στο κατά πόσον ο καπετάνιος του κινεζικής ιδιοκτησίας πλοίου, το οποίο αναχώρησε από το ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής Ust-Luga στις 15 Νοεμβρίου, υποκινήθηκε από τις ρωσικές μυστικές υπηρεσίες να πραγματοποιήσει το σαμποτάζ.

Εαν ισχύει αυτό θα πρόκειται για την τελευταία από μια σειρά επιθέσεων σε κρίσιμες υποδομές της Ευρώπης, οι οποίες, σύμφωνα με αξιωματούχους των υπηρεσιών επιβολής του νόμου και των μυστικών υπηρεσιών, έχουν ενορχηστρωθεί από τη Ρωσία.

«Απίθανο ο καπετάνιος να μην είχε προσέξει ότι η άγκυρα σερνόταν»

«Είναι εξαιρετικά απίθανο ο καπετάνιος να μην είχε παρατηρήσει ότι το πλοίο του έριξε και έσερνε την άγκυρά του», δήλωσε ανώτερος Ευρωπαίος ερευνητής που εμπλέκεται στην υπόθεση.

Η κινεζική πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, Ningbo Yipeng Shipping, συνεργάζεται με τους ερευνητές και έδωσε τη συγκατάθεσή της να σταματήσει το πλοίο σε διεθνή ύδατα, σύμφωνα με άτομα που έχουν γνώση του θέματος. Αρνήθηκε ωστόσο να σχολιάσει την υπόθεση.

Η ζημιά στα υποθαλάσσια καλώδια προκλήθηκε στα σουηδικά ύδατα στις 17-18 Νοεμβρίου, γεγονός που ώθησε τις αρχές της χώρας να ξεκινήσουν έρευνα για δολιοφθορά. Η Ρωσία έχει αρνηθεί ότι έχει διαπράξει κάποιο αδίκημα.

Έκλεισε το Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης πλεύσης

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πλοίο, στις 17 Νοεμβρίου γύρω στις 9 μ.μ. τοπική ώρα έριξε άγκυρα μα παρέμεινε εν πλω στα σουηδικά ύδατα. Η άγκυρα έκοψε το πρώτο καλώδιο μεταξύ Σουηδίας και Λιθουανίας λίγο αργότερα, σύμφωνα με πηγές.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο αναμεταδότης του πλοίου, ο οποίος καταγράφει τις κινήσεις του στο λεγόμενο Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης, έκλεισ, με το πλοίο να μπαίνει σε κατάσταση “dark incident”, όπως αναφέρεται στην ορολογία της θαλάσσιας κυκλοφορίας.

Το πλοίο συνέχισε την πλεύση του, ακόμη και όταν η άγκυρα που συρόταν μείωσε σημαντικά την ταχύτητά του, σύμφωνα με δορυφορικά και άλλα δεδομένα που εξέτασαν οι ερευνητές.

Οι ερευνητές λένε ότι γύρω στις 3 π.μ. της επόμενης ημέρας, έχοντας διανύσει περίπου 111 μίλια, το Yi Peng 3 έκοψε το δεύτερο καλώδιο μεταξύ Γερμανίας και Φινλανδίας. Λίγο αργότερα, το πλοίο άρχισε να κάνει ζιγκ ζαγκ, σήκωσε άγκυρα και προχώρησε.

Στη συνέχεια, πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας ξεκίνησαν να το καταδιώκουν αναγκάζοντάς το τελικά να αγκυροβολήσει στο στενό Kattegat, το οποίο συνδέει τη Βαλτική με τη Βόρεια Θάλασσα.

Η εξέταση της άγκυρας και του κύτους του πλοίου έδειξε ζημιές που συνάδουν με το ότι έσυρε την άγκυρά του και έκοψε τα καλώδια.

«Η πιθανότητα τυχαίας σύρσης της άγκυρας είναι ελάχιστη»

«Δεδομένων των ήπιων καιρικών συνθηκών και του διαχειρίσιμου ύψους των κυμάτων, η πιθανότητα τυχαίας σύρσης της άγκυρας είναι ελάχιστη», σύμφωνα με ανάλυση που ετοίμασε για την εφημερίδα The Wall Street Journal η Kpler, εταιρεία ανάλυσης που παρέχει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τη διεθνή ναυτιλία.

Ενώ τέτοια περιστατικά έχουν αντιμετωπιστεί με απόλυτη μυστικότητα στο παρελθόν, η ζημιά στα καλώδια του διαδικτύου προκάλεσε άμεσα δημόσιες τοποθετήσεις από κορυφαίους Ευρωπαίους ηγέτες.

Το κινεζικό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου επιτηρείται τώρα από έναν μικρό στολίσκο πλοίων του ΝΑΤΟ που ανήκουν στη Δανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία.

Σύμφωνα με το διεθνές ναυτικό δίκαιο, τα πλοία του ΝΑΤΟ δεν μπορούν να αναγκάσουν το Yi Peng 3 να καταπλεύσει σε κάποιο από τα λιμάνια τους. Οι σουηδικές και οι γερμανικές αρχές διαπραγματεύονται με τον ιδιοκτήτη του πλοίου για να αποκτήσουν πρόσβαση στο πλοίο και να ανακρίνουν το πλήρωμά του.

naftemporiki.gr