Ένας πίνακας που ανακάλυψε ένας παλαιοπώλης στο υπόγειο μιας ιταλικής βίλας πριν από έξι δεκαετίες είναι στην πραγματικότητα έργο του Πάμπλο Πικάσο και θα μπορούσε να πουληθεί για εκατομμύρια, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Ο Luigi Lo Rosso συνήθιζε να περνάει τις μέρες του «χτενίζοντας» εγκαταλελειμμένα σπίτια και χωματερές σε αναζήτηση θησαυρού για να τον πουλήσει στο ενεχυροδανειστήριο της οικογένειας στην Πομπηία της Ιταλίας.
Το 1962, βρήκε έναν τυλιγμένο καμβά με έναν ασύμμετρο πίνακα μιας γυναίκας στο υπόγειο της βίλας στο κοντινό νησί Κάπρι. Ο πίνακας πιστεύεται τώρα ότι είναι μια παραμορφωμένη εικόνα της Γαλλίδας φωτογράφου και ποιήτριας Ντόρα Μάαρ, η οποία ήταν ερωμένη του Πικάσο, σύμφωνα με τον Λούκα Τζεντίλε Κανάλ Μαρκάντε, εμπειρογνώμονα τέχνης και επίτιμο πρόεδρο του μη κερδοσκοπικού ιδρύματος Arcadia Foundation που εδρεύει στην Ελβετία για την αποκατάσταση έργων τέχνης.
Η ελαιογραφία σε καμβά παρουσιάζει το ασύμμετρο στυλ του Πικάσο μιας γυναίκας με μπλε φόρεμα και κόκκινο κραγιόν.
Σε ηλικία μόλις 24 ετών, ο Λο Ρόσο δεν εκτιμούσε ότι η υπογραφή στην επάνω αριστερή γωνία του έργου τέχνης που έγραφε απλώς «Πικάσο» σήμαινε κάτι, δήλωσε ο γιος του Αντρέα Λο Ρόσο στο CNN την Τρίτη. Ο μεγαλύτερος Lo Rosso, ο οποίος πέθανε το 2021, το κόλλησε σε μια φτηνή κορνίζα και το έδωσε στη σύζυγό του – προς μεγάλη της απογοήτευση, είπε ο γιος του. Δεν τον θεώρησε αρκετά όμορφο για να τον πουλήσει, οπότε κρεμόταν στο σπίτι της οικογένειας για περίπου 50 χρόνια και αργότερα σε ένα εστιατόριο που τους ανήκε. «Όταν η μαμά τον κρέμασε στον τοίχο για να διακοσμήσει το σπίτι, μετονομάζοντάς τον σε «η μουτζούρα» λόγω της παραδοξότητας του προσώπου της γυναίκας που απεικονιζόταν, δεν είχα καν γεννηθεί ακόμα», δήλωσε ο Andrea Lo Rosso.
«Από τις ιστορίες του μπαμπά ξέρω ότι υπήρχαν δύο καμβάδες που ανακτήθηκαν από τη χωματερή του Κάπρι. Ωστόσο, μόνο ο ένας ήταν υπογεγραμμένος από τον Πικάσο. Και οι δύο ήταν καλυμμένοι με χώμα και ασβέστη και η μητέρα μου τους άπλωσε και τους έπλυνε με απορρυπαντικό, σαν να ήταν χαλιά».
Πώς ξεκίνησε το ταξίδι αναζήτησης της γνησιότητας
Τη δεκαετία του 1980, όταν ο Andrea Lo Rosso πήγαινε στο δημοτικό σχολείο, είδε το έργο του Πικάσο «Buste de femme Dora Maar» σε ένα βιβλίο ιστορίας της τέχνης και έμαθε ότι ο Ισπανός ζωγράφος πέρασε χρόνο στο Κάπρι τη δεκαετία του 1950.
Τότε είπε στους γονείς του ότι ο πίνακας μπορεί να έχει αξία.
Έτσι ξεκίνησε ένα ταξίδι δεκαετιών για να πιστοποιηθεί η γνησιότητα της υπογραφής στο έργο τέχνης.
Η οικογένεια δήλωσε ότι ήρθε σε επαφή με ιστορικούς τέχνης, πολλοί από τους οποίους τους είπαν ότι δεν ήταν αυθεντικό, αλλά προσφέρθηκαν να το πάρουν από τα χέρια τους. Καχύποπτοι, το κατέγραψαν στην αστυνομία κληρονομιάς της Ιταλίας, η οποία αρχικά θεώρησε ότι μπορεί να είναι κλεμμένο, αλλά, δεδομένου ότι δεν είχε επικυρωθεί τότε, επέτρεψε στην οικογένεια να το κρατήσει.
Το έργο τέχνης βρίσκεται κλειδωμένο σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο από το 2019. Τελικά, τον περασμένο μήνα η Cinzia Altieri, γραφολόγος σε δικαστήριο κληρονομιών στο Μιλάνο, κατάφερε να πιστοποιήσει την υπογραφή του Πικάσο ως αυθεντική. Η Altieri εργάστηκε επί μήνες πάνω στον πίνακα, συγκρίνοντας τον με άλλα έργα του Πικάσο και κάνοντας εγκληματολογικές εξετάσεις για να βεβαιωθεί ότι υπογράφηκε περίπου την ίδια εποχή που ζωγραφίστηκε. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του», ανέφερε σε δήλωσή της στα τοπικά ιταλικά μέσα ενημέρωσης τη Δευτέρα. «Δεν υπήρχαν στοιχεία που να αποδεικνύουν τον απόκρυφο χαρακτήρα της».
Ο εμπειρογνώμονας τέχνης Marcante, ο οποίος έχει συνεργαστεί με την οικογένεια Lo Russo, δήλωσε στο CNN ότι είναι βέβαιος ότι ο πίνακας είναι αυθεντικός.
Αξία εκατομμυρίων ευρώ
Ο πίνακας των Λο Ρόσσο είναι πιθανό να αξίζει περίπου 6 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Αλτιέρι και Μαρκάντε, με βάση την τρέχουσα αγορά τέχνης.
Εάν πιστοποιηθεί από το Ίδρυμα Πικάσο στο Παρίσι, θα γίνει ακόμη πιο πολύτιμος. «Είμαι χαρούμενος, αλλά ας περιμένουμε να κάνουμε πρόποση, υπάρχει ακόμη ένα βήμα που πρέπει να κάνουμε πριν θεωρήσουμε ότι αυτή η απίστευτη ιστορία τελείωσε», δήλωσε ο Andrea Lo Rosso. «Συνεχίζω να εργάζομαι όπως κάθε μέρα με την ελπίδα ότι ακόμη και στο Παρίσι θα πειστούν για την αυθεντικότητα του πίνακα».
Πηγή: CNN