Skip to main content

Όχι, η Taylor Swift δεν στηρίζει τον Τραμπ: Τα fake news ως προεκλογικό «όπλο»

REUTERS/Kim Kyung-Hoon

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρίθουν ψεύτικων αναρτήσεων ενόψει των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ- Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης

Ο Ντόναλντ Τραμπ δημοσίευσε φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την Taylor Swift και θαυμαστές της να τον στηρίζουν. Όχι, η Taylor Swift δεν υποστήριξε τον Ντόναλντ Τραμπ.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρίθουν ψευδών ισχυρισμών ενόψει των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές του News Literacy Project, μιας μη κομματικής εκπαιδευτικής ομάδας που εγκαινίασε την Πέμπτη μια νέα βάση δεδομένων που καταγράφει περισσότερες από 550 μοναδικές περιπτώσεις παραπληροφόρησης που σχετίζονται με τις εκλογές.

Το τελευταίο και πιο ορατό παράδειγμα αυτών των ψευδών ισχυρισμών εμφανίστηκε την Κυριακή, όταν ο Τραμπ μοιράστηκε μια ανάρτηση στην πλατφόρμα Truth Social που περιείχε εικόνες που δημιουργήθηκαν με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και υποδήλωναν ένα κύμα υποστήριξης από τους θαυμαστές της Swift που αυτοαποκαλούνται «Swifties». Σε απάντηση της υποτιθέμενης υποστήριξης από το ποπ είδωλο, ο Τραμπ έγραψε: «Δέχομαι!».

Η Swift, η οποία στο παρελθόν είχε επιτεθεί στον Τραμπ ως «υποδαύλιση της φωτιάς της λευκής υπεροχής και του ρατσισμού» κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, υποστήριξε τον Τζο Μπάιντεν το 2020, αλλά δεν έχει υποστηρίξει ακόμη κάποιον προεδρικό υποψήφιο στην κούρσα του 2024.

Παραπληροφόρηση… α λα Τραμπ

Ενώ μια εικόνα στο κολάζ που δημοσίευσε ο Τραμπ, που δείχνει τη Σουίφτ με στολή «θείου Σαμ», ήταν προφανώς παραποιημένη, μια άλλη που δείχνει μια νεαρή γυναίκα σε μια συγκέντρωση φάνηκε σαν να είναι αυθεντική.

Οι άλλες εικόνες που υποτίθεται ότι δείχνουν μεγάλες ομάδες χαμογελαστών οπαδών να πανηγυρίζουν τον Τραμπ περιείχαν μερικά από τα χαρακτηριστικά των εικόνων που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με τον Λούκας Χάνσεν, συνιδρυτή της CivAI, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που ευαισθητοποιεί για τις αυξανόμενες δυνατότητες και τους κινδύνους της τεχνητής νοημοσύνης.

Οι εικόνες αυτές εμφανίζονταν «σούπερ επεξεργασμένες με το εργαλείο airbrush, έχουν υψηλή ποιότητα κάμερας» και «όλοι είναι πραγματικά όμορφοι», δήλωσε ο Hansen. Οι εικόνες κάνουν χρήση του «βαρέως bokeh και της θόλωσης του φόντου», κοινά χαρακτηριστικά των εικόνων που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, είπε.

Viral ψεύδη

Το News Literacy Project αναφέρει ότι εγκαινίασε το ταμπλό παραπληροφόρησης την Πέμπτη για να ευαισθητοποιήσει τους χρήστες σχετικά με τα viral ψεύδη, τα οποία πιστεύει ότι αποτελούν «υπαρξιακή απειλή για τη δημοκρατία» και είναι καλύτερο να εξετάζονται μέσω μαζικής ανάλυσης εκατοντάδων παραδειγμάτων, αντί για μεμονωμένους ελέγχους γεγονότων.

Η βάση δεδομένων, η οποία θα ενημερώνεται τακτικά, παρακολουθεί διάφορες κατηγορίες πολιτικής παραπληροφόρησης – θεωρίες συνωμοσίας, ψέματα σχετικά με τις πολιτικές απόψεις των υποψηφίων και ψεύτικες εγκρίσεις – αλλά η ομάδα δεν μετράει πόσες φορές μοιράζονται αυτές οι viral αναρτήσεις.

Περίπου 1 στις 10 viral αναρτήσεις που αναλύθηκαν από το News Literacy Project περιείχαν ψεύτικες δηλώσεις υποστήριξης, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν αποκλειστικά στο CNN. Αυτές οι αναρτήσεις περιέγραφαν υποτιθέμενες επιδοκιμασίες – ή εναλλακτικά, δημόσιες αποδοκιμασίες – από διασημότητες όπως ο πασαδόρος του NFL Aaron Rodgers, ο ηθοποιός Morgan Freeman, ο μουσικός Bruce Springsteen και πολιτικές προσωπικότητες όπως η πρώην Πρώτη Κυρία Michelle Obama.

Οι αναρτήσεις που επικαλέστηκαν αυτές τις τέσσερις προσωπικότητες συγκέντρωσαν τουλάχιστον 10 εκατομμύρια προβολές, όπως έδειξε η βάση δεδομένων.

Κατά καιρούς, οι ερευνητές βρήκαν ξεχωριστές αναρτήσεις να κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ισχυριζόμενες ταυτόχρονα ότι η ίδια διασημότητα είχε υποστηρίξει και είχε καταγγείλει έναν υποψήφιο, υπογραμμίζοντας το χαοτικό και παραπλανητικό περιβάλλον που συναντούν οι χρήστες.

«Ως γενικός κανόνας, αν δείτε μια διασημότητα να φοράει ένα μπλουζάκι με ρητά πολιτικό μήνυμα, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι ψεύτικο», δήλωσε ο Dan Evon, ανώτερος διευθυντής στο News Literacy Project.

Τα κιγκλιδώματα πέφτουν

Οι ψεύτικες δηλώσεις που πολλαπλασιάζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έρχονται καθώς οι τεχνολογικές πλατφόρμες καταργούν τις προστατευτικές μπάρες και τις πολιτικές μετριοπάθειας που έχουν σχεδιαστεί για να μειώσουν τη διάδοση της επικίνδυνης παραπληροφόρησης.

Οι αλλαγές αυτές ήταν πιο έντονες στο X, πρώην γνωστό ως Twitter, αφού ο δισεκατομμυριούχος Elon Musk αγόρασε την εταιρεία και εκκαθάρισε τις εσωτερικές ομάδες που εργάζονταν για να σταματήσουν τη διάδοση της προεκλογικής παραπληροφόρησης και επανέφερε τους απαγορευμένους λογαριασμούς επιφανών θεωρητικών συνωμοσίας και εξτρεμιστών.

Οι ειδικοί λένε ότι το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί από το chatbot της X με τεχνητή νοημοσύνη, το Grok, το οποίο έχει ήδη προκαλέσει την οργή των εκλογικών λειτουργών επειδή διέδωσε ψευδείς πληροφορίες σχετικά με την επιλεξιμότητα της Harris στις εκλογές του 2024. Την περασμένη εβδομάδα, η X άρχισε να επιτρέπει στους χρήστες να χρησιμοποιούν το Grok για να δημιουργούν εικόνες που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη από προτροπές κειμένου, εξαπολύοντας μια πλημμύρα ψεύτικου περιεχομένου για τον Τραμπ και τη Χάρις.

«Μελλοντικά, το Grok είναι πιθανό να είναι μία από τις κύριες πηγές τέτοιου είδους εικόνων, επειδή παράγει εικόνες υψηλής ποιότητας, είναι εύκολα διαθέσιμο και έγινε σκόπιμα έτσι ώστε να έχει χαμηλό ποσοστό απόρριψης», δήλωσε ο Hansen, προσθέτοντας ότι μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το Grok για να δημιουργήσει εικόνες “Swifties for Trump” που μοιάζουν πολύ με αυτές που μοιράστηκε ο Trump.

Ακόμη και μετά την διάψευση, μπορεί να υπάρξει αντίκτυπος

Η Meta, στην οποία ανήκουν το Facebook και το Instagram, έχει επίσης περικόψει κάποιο προσωπικό από τις ομάδες της για την ακεραιότητα των εκλογών, όπως είχε αναφέρει προηγουμένως το CNN. Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δήλωσε πέρυσι ότι «καμία εταιρεία τεχνολογίας δεν κάνει περισσότερα ή δεν επενδύει περισσότερο για την προστασία των εκλογών» και ανακοίνωσε ότι θα απαιτήσει από τους διαφημιζόμενους πολιτικούς φορείς να αποκαλύπτουν εάν χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για τη δημιουργία ή την αλλοίωση εικόνων.

Αλλά ακόμη και καθώς ορισμένες διαδικτυακές πλατφόρμες προσπαθούν να επισημάνουν τις εικόνες που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη και οι ελεγκτές γεγονότων ξεσκεπάζουν τα τελευταία viral ψέματα, ο κατακλυσμός του κατασκευασμένου υλικού μπορεί να έχει αντίκτυπο.

«Εάν βλέπετε επανειλημμένα αυτά τα ψεύδη που υπερβάλλουν τη δημοτικότητα ενός υποψηφίου, μπορεί να παραμείνουν, ακόμη και αν γνωρίζετε ότι δεν είναι νόμιμα καθώς τα προσπερνάτε στο feed σας», δήλωσε στο CNN ο Peter Adams, ανώτερος αντιπρόεδρος έρευνας του News Literacy Project.

Πηγή: CNN