Καθαρίστε μαζί μου το μπάνιο, τακτοποιήστε το σαλόνι μόνο σε 15 λεπτά και δοκιμάστε ένα νέο κόλπο για να κάνετε τους αρμούς στα πλακάκια του μπάνιου να λάμψουν: Μόνο στο TikTok, τα βίντεο με το εν λόγω περιεχόμενο αγγίζουν περίπου τα τέσσερα εκατομμύρια! Και το σχετικό hashtag: #cleantok.
Η Λέα ντε Μπριν δίνει συμβουλές οικοκυρικής μέσω TikTok εδώ και περίπου έναν χρόνο. «Οι άνθρωποι πραγματικά απολαμβάνουν να βλέπουν βίντεο με το συγκεκριμένο περιεχόμενο», λέει η 25χρονη Γερμανίδα. «Τα βίντεο τους δίνουν επίσης κίνητρο κάποιες φορές να συμμαζέψουν, ενώ μπορεί κατά βάθος να μην έχουν όρεξη».
Τετραψήφια ποσά ανά βίντεο
Με τον λογαριασμό της @my.cleantok έχει ξεπεράσει τους 110.000 συνδρομητές στο TikTok, ενώ έχει περίπου 28.000 followers στο Instagram ως @leabloomz. Στα κοινωνικά δίκτυα υπάρχει μάλιστα ήδη ο κατάλληλος όρος για τους συγκεκριμένους influencers: cleanfluencers. Η Λέα ντε Μπριν κατάφερε να μετατρέψει το πάθος της για την καθαριότητα σε επάγγελμα. Όπως επισημαίνει βέβαια, ξοδεύει περίπου οκτώ με δέκα ώρες για την παραγωγή ενός βίντεο – με το αζημίωτο: αμείβεται με τετραψήφια ποσά για το καθένα. Η cleanfluencer δοκιμάζει συχνά νέα προϊόντα καθαρισμού. Σαπούνια, σφουγγάρια ή πανιά καθαρισμού – δείχνει ποια προϊόντα χρησιμοποιεί για να καθαρίσει καλά τα μαξιλάρια της για παράδειγμα ή τι μέθοδο χρησιμοποιεί στο σφουγγάρισμα.
«Στο παρελθόν, οι άνθρωποι παραδοσιακά ρωτούσαν τη γιαγιά ή τη μαμά τους για τα “μυστικά της καθαριότητας”, τώρα όμως οι περισσότεροι έχουν στραφεί στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα», λέει ο Άρνε Βέστερμαν, καθηγητής Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας στη Διεθνή Σχολή Διοίκησης ISM.
Εκτός από την καθαριότητα, υπάρχουν και αμέτρητες άλλες κατηγορίες στα κοινωνικά δίκτυα, οι οποίες στελεχώνονται από τους δικούς τους, εξειδικευμένους influencers. Άλλοι δείχνουν πώς μακιγιάρονται, πώς μαγειρεύουν, πώς ταξιδεύουν, τι φορούν, πώς εξοπλίζουν τα ποδήλατά τους, τι βιβλία διαβάζουν…
Και βέβαια όλη αυτή η τάση έχει αντίκτυπο και στις ίδιες τις εταιρείες, λέει ο καθηγητής, καθώς αυτές, εξετάζοντας τώρα την εκάστοτε τάση, προσπαθούν να εντάξουν τα προϊόντα τους.
Απογοήτευση και ενίσχυση των στερεότυπων
Εκτός από την οικονομική ελκυστικότητα, η ψυχολόγος Μπριγκίτε Μπέζενκοπφ εντοπίζει όμως και αρκετά προβλήματα με τέτοια βίντεο: «Θα ήταν βέβαια το ιδανικό, αν κατάφερναν να λειτουργήσουν ως εφαλτήριο για τον καθένα να συμμαζέψει το σπίτι του», λέει. «Ωστόσο, είναι στη φύση των κοινωνικών δικτύων να αιχμαλωτίζουν τελικά τους χρήστες και τελικά να μην κάνουν τίποτα από όσα ήθελαν».
Επιπλέον επισημαίνει πως η λογική της σύγκρισης του σπιτιού μας με τα καλοσυγυρισμένα αστραφτερά σπίτια που προβάλλουν τέτοια βίντεο μόνο σε απογοήτευση μπορεί να οδηγήσει: «Υπάρχουν πολλοί τελειομανείς στα κοινωνικά δίκτυα που καθαρίζουν τα σπίτια τους λες και πρόκειται για νοσοκομεία», εξηγεί η Μπέζενκοπφ. Το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά τα βίντεο επίσης δείχνουν γυναίκες να καθαρίζουν είναι επίσης αρκετά προβληματικό, τονίζει η ψυχολόγος, καθώς ενισχύει τα παραδοσιακά στερεότυπα.
Πηγή:Deutsche Welle