Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και του Τουρισμού, η Γαλλία πρόκειται να διατηρήσει την πρώτη θέση της ως ο πιο δημοφιλής προορισμός στον κόσμο για τους διεθνείς επισκέπτες φέτος.
Επιπλέον, η Γαλλία είναι έτοιμη να παραμείνει η χώρα με τις περισσότερες επισκέψεις το 2025, προσελκύοντας περισσότερους από 93 εκατομμύρια διεθνείς ταξιδιώτες, με τους Αμερικανούς τουρίστες να λέγεται ότι τροφοδοτούν το κύμα.
Ωστόσο, μαζί με αυτή τη δημοτικότητα έρχεται και μια σειρά από προκλήσεις. Ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς τοποθεσίες της Γαλλίας υποφέρουν από τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού– σε ορισμένες περιπτώσεις, ο αριθμός των επισκεπτών απειλεί να καταστρέψει το εύθραυστο φυσικό περιβάλλον. Η γαλλική κυβέρνηση έχει καταρτίσει έναν οδικό χάρτη για την προώθηση του βιώσιμου τουρισμού – με τη δημιουργία ενός πιο πράσινου συστήματος ταξινόμησης ξενοδοχείων, τη βελτίωση των υποδομών ποδηλασίας και την επένδυση στις δημόσιες μεταφορές.
Ενώ το σχέδιο αναπτύσσεται σε βάθος δεκαετίας, έχουν ήδη δρομολογηθεί δράσεις μεγάλης κλίμακας: το 2023, η γαλλική κυβέρνηση απαγόρευσε όλες τις εσωτερικές πτήσεις προς προορισμούς που είναι προσβάσιμοι με τρένο σε λιγότερο από δυόμισι ώρες, και φέτος το καλοκαίρι δοκίμασε μια μηνιαία κάρτα τρένου αξίας 49 ευρώ για άτομα ηλικίας 16 έως 27 ετών, η οποία καλύπτει απεριόριστα ταξίδια στο περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο TER και στα υπεραστικά τρένα σε εθνικό επίπεδο, αλλά όχι τις ταχύτερες υπηρεσίες TGV.
«Συμβαίνουν πολλά», λέει η Marine Teste, επικεφαλής δημοσίων σχέσεων της Atout France, της Υπηρεσίας Τουριστικής Ανάπτυξης της Γαλλίας. «Στην εθνική κατάταξη των ξενοδοχείων της Atout France για πιο πράσινα ξενοδοχεία συμμετέχει πλέον πάνω από το 80% των ξενοδοχείων της Γαλλίας. Υπάρχει επίσης ένα σχέδιο για την ανάπτυξη των ποδηλατικών διαδρομών της χώρας, ώστε να γίνει ο νούμερο ένα ευρωπαϊκός προορισμός για ποδήλατο μέχρι το 2030, και προωθούμε λιγότερο γνωστούς προορισμούς ή εναλλακτικούς τρόπους εξερεύνησης γνωστών προορισμών».
Τα περιφερειακά τουριστικά γραφεία ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να αποφεύγουν το πολυεμφανιζόμενο στο Instagram Sénanque Abbey και τα γύρω χωράφια λεβάντας στην Προβηγκία ή τους ασβεστολιθικούς βράχους στο Ετρετά στη Νορμανδία, που πρόσφατα κατακλύστηκαν από επισκέπτες, χάρη στη δημοτικότητα της επιτυχημένης σειράς Lupin του Netflix.
Εναλλακτικές λύσεις
Τους προτείνεται να επισκεφθούν αντί αυτού παρόμοιες εναλλακτικές λύσεις, όπως το μεσαιωνικό χωριό Valaurie στο διαμέρισμα Drôme του νότιου τμήματος Auvergne-Rhône-Alpes και τα λιγότερο γνωστά χωράφια λεβάντας, ή να αποφύγουν να ταξιδέψουν κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής.
Στο Ετρετά, το δημοτικό συμβούλιο έχει καταργήσει ένα πάρκινγκ στην κορυφή του βράχου για να αποτρέψει τους ανθρώπους από το να περνούν από εκεί μόνο για φωτογραφίες και έχει εγκαταστήσει έναν φράχτη για να προστατεύσει το διαβρωμένο τοπίο. Το Εθνικό Πάρκο Calanques στη Μασσαλία έχει κλείσει εν μέρει για τους επισκέπτες κατά την περίοδο αιχμής για να μειωθεί η θαλάσσια ρύπανση και να προστατευθεί το ευαίσθητο οικοσύστημα των ασβεστολιθικών κολπίσκων. Η Νίκαια προωθεί τη χειμερινή της ατζέντα, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να συνδυάσουν ένα διάλειμμα στην πόλη με σκι στις νότιες Άλπεις, σε απόσταση μικρότερη των 50 χιλιομέτρων από την πόλη.
«Τον χειμώνα έχουμε πίσω το χωριό μας»
Και έπειτα υπάρχει το Σεν Τροπέ, ίσως το πιο διάσημο ψαροχώρι στον κόσμο, το οποίο ενθαρρύνει τους τουρίστες να μείνουν μακριά κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου με έναν όχι και τόσο διακριτικό τρόπο: «Μην έρχεστε το καλοκαίρι», δήλωσε η δήμαρχος του St-Tropez, Sylvie Siri, νωρίτερα φέτος στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης με τίτλο Secret St-Tropez, η οποία είχε σχεδιαστεί για να προωθήσει την πόλη ως προορισμό εκτός εποχής. «Ελάτε την άνοιξη, όταν θα είναι σαν το St-Tropez των παιδικών μας χρόνων».
Βρίσκεται στη γαλλική Ριβιέρα στα μισά του δρόμου μεταξύ Μασσαλίας και Νίκαιας, το Σαιν Τροπέ ήταν κάτι περισσότερο από ένα ήσυχο, δυσπρόσιτο ακρωτήρι μέχρι τον 20ό αιώνα, όταν μποέμ καλλιτέχνες και αργότερα αστέρες του κινηματογράφου προσελκύστηκαν από την ομορφιά της Προβηγκίας. Τις τελευταίες δεκαετίες, αυτή η κάποτε κοιμισμένη ψαροκοινότητα μεταμορφώθηκε σε ένα πολυτελές καταφύγιο για γιοτ και τζετ και στην πορεία έγινε ένας από τους πιο πολυσύχναστους καλοκαιρινούς προορισμούς στη Μεσόγειο, καθώς περισσότεροι από 80.000 επισκέπτες την ημέρα μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου κατακλύζουν το χωριουδάκι των 4.000 κατοίκων.
Σύμφωνα με την Clara Rondini, μέλος της οικογένειας Rondini των κατασκευαστών σανδαλιών Tropézien που ζουν και εργάζονται στο Σεν Τροπέ από το 1927, η πόλη έχει χάσει τη γοητεία της λόγω του υπερτουρισμού. «Γίνεται υπερβολικά πολύ για το χρήμα», είπε. «Une machine à fric» (μια μηχανή του χρήματος), θα λέγαμε στα γαλλικά. Είναι λυπηρό, γιατί τελικά το Σεν Τροπέ είναι ένας ήσυχος προορισμός για τη φύση, τον καθαρό αέρα, τα καλά μπάνια, το απλό ροζέ κρασί και το πετάνκ».
Η ξεναγός Frédérique Chagnon-Lecomte συμφωνεί ότι το St-Tropez είναι ένα διαφορετικό μέρος κατά την υψηλή περίοδο: «Αν έρθετε το καλοκαίρι θα δείτε τον ήλιο, τα εστιατόρια, τα beach clubs… αλλά μέχρι εκεί. Δεν μισούμε την υψηλή περίοδο, διότι μας επιτρέπει να επιβιώσουμε, αλλά είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι είναι μόνο ένα μέρος της εικόνας του St-Tropez. Είμαστε ευτυχισμένοι το καλοκαίρι, όταν είναι γεμάτο κόσμο, αλλά μας αρέσει και ο χειμώνας [όταν] μπορούμε να έχουμε πίσω το χωριό μας».
Προορισμός για όλο τον χρόνο
Υπό την ηγεσία της Siri, το St-Tropez προσπαθεί να γίνει περισσότερο ένας προορισμός για όλο το χρόνο. Ενώ το καλοκαίρι βλέπουμε διασημότητες, πολυτελή σκάφη και ξενοδοχεία και τη διαβόητη σκηνή των πάρτι στην παραλία Pampelonne, η επίσκεψη εκτός εποχής επιτρέπει στους ταξιδιώτες να γνωρίσουν την πόλη όπως ήταν κάποτε, όπου τα ψαροκάικα pointus παραδίδουν την ψαριά, τα άνθη γλιστρίδας προμηνύουν την άφιξη της μπουκαμβίλιας και οι προβλήτες δείχνουν στην καταγάλανη θάλασσα (η οποία δεν έχει τα πολλά ταχύπλοα, τους κολυμβητές και τις λέμβους που την κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι). Η δήμαρχος δεν θέλει το St-Tropez να είναι μόνο προορισμός για τους τουρίστες, σύμφωνα με τη Valérie Vanden-Bossche από τον Τουρισμό του St-Tropez- η Siri θέλει τοπικές υπηρεσίες για τους 4.000 κατοίκους της πόλης που ζουν όλο το χρόνο, και επενδύει σε μια καλύτερη βιβλιοθήκη, παντοπωλεία και προσιτά καταλύματα. Εξάλλου, λέει η Vanden-Bossche, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι οι ντόπιοι μπορούν να αντέξουν οικονομικά να ζήσουν σε ένα μέρος για να του δώσετε ζωή.
Μέρος της προσπάθειας του St-Tropez να εξαπλώσει τους επισκέπτες του περιλαμβάνει ένα νέο ημερολόγιο εκδηλώσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Υπάρχει η εποχή της ιστιοπλοΐας που κορυφώνεται τον Σεπτέμβριο με το θεαματικό Les Voiles de St-Tropez (28 Σεπτεμβρίου-6 Οκτωβρίου 2024), η εκπτωτική αγορά σχεδιαστών La Grande Braderie τον Οκτώβριο, ο Μαραθώνιος του Golfe de St-Tropez (30 Μαρτίου 2025), το ιστορικό φεστιβάλ Bravades τον Μάιο που γιορτάζει τον προστάτη της πόλης και πολλές γαστρονομικές εκδηλώσεις.
Προκλήσεις
Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το Σεν Τροπέ είναι να ενθαρρύνει τα ξενοδοχεία του να παραμείνουν ανοιχτά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Ακόμη και οι ταξιδιώτες που έχουν έρθει πολλές φορές στο Σεν Τροπέ θα βρουν κάτι νέο και αναζωογονητικό στην επίσκεψή τους την άνοιξη ή το φθινόπωρο. Χωρίς τον ασφυκτικό συνωστισμό και τη ζέστη, μπορείτε να δείτε πέρα από τα υπέρλαμπρα γιοτ, τα εστιατόρια μπροστά στο λιμάνι και τις μπουτίκ, δίνοντας χρόνο και χώρο στους τουρίστες για την ανακάλυψη των ήσυχων παραλιών και μιας πλούσιας ιστορίας.
Πηγή: BBC