Μπορεί οι κάτοικοι της Νέας Υόρκης να μην συμφωνούν όλοι για το ποιο αστικό ζώο είναι το πιο ταιριαστό σύμβολο για την πόλη τους – ο ευέλικτος αρουραίος, η κατσαρίδα που αντέχει στα πυρηνικά ή το ατίθασο περιστέρι – αλλά το τελευταίο μπορεί σύντομα να έχει ένα πλεονέκτημα με τη μορφή ενός μνημείου ύψους 16 ποδών, δηλαδή περίπου 5 μέτρων που θα βρίσκεται στην κορυφή του υπερυψωμένου πάρκου High Line στη δυτική πλευρά της πόλης.
Η επόμενη παραγγελία που θα προσγειωθεί πάνω από τη Δέκατη Λεωφόρο στο περίοπτο βάθρο του πάρκου θα είναι ο δεινόσαυρος (2024), ένα υπερρεαλιστικό γλυπτό από αλουμίνιο ενός περιστεριού από τον Iván Argote, τον καλλιτέχνη που γεννήθηκε στη Μπογκοτά και ζει στο Παρίσι.
«Το όνομα Dinosaur παραπέμπει στην κλίμακα του γλυπτού και στους προγόνους του περιστεριού που πριν από εκατομμύρια χρόνια κυριαρχούσαν στον πλανήτη, όπως εμείς οι άνθρωποι σήμερα», ανέφερε ο Argote σε δήλωσή του. «Το όνομα χρησιμεύει επίσης ως αναφορά στην εξαφάνιση του δεινοσαύρου. Όπως και εκείνοι, μια μέρα δεν θα υπάρχουμε πια, αλλά ίσως ένα απομεινάρι της ανθρωπότητας να συνεχίσει να ζει -όπως τα περιστέρια- στις σκοτεινές γωνίες και τα κενά των μελλοντικών κόσμων. Νιώθω ότι αυτό το γλυπτό θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα αλλόκοτο αίσθημα έλξης, αποπλάνησης και φόβου στους κατοίκους της Νέας Υόρκης».
Όπως πολλοί κάτοικοι της Νέας Υόρκης, τα περιστέρια δεν είναι «ντόπιοι» στην περιοχή. Πιστεύεται ότι μεταφέρθηκαν στην πόλη τον 17ο αιώνα από Ευρωπαίους αποίκους. Και, όπως και οι γενιές των αποφοίτων MBA που μετακόμισαν στην πόλη για δουλειά στη Wall Street, τα περιστέρια ευδοκιμούν στο περιβάλλον που υιοθέτησαν και πλέον συνωστίζονται στα πεζοδρόμια με τα γυαλιστερά κοστούμια τους. Ο πληθυσμός των περιστεριών της πόλης εκτιμάται ότι είναι μεγαλύτερος από τον ανθρώπινο πληθυσμό της, με περίπου εννέα εκατομμύρια πουλιά σε σύγκριση με τα σχεδόν οκτώ εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν στην πόλη.
Κριτική, αλλά και αστεία προοπτική
«Ο Iván έχει μια γοητευτική ικανότητα ως καλλιτέχνης να παίρνει κάτι οικείο και να μας κάνει να το εξετάζουμε εκ νέου με βαθύ τρόπο», δήλωσε η Cecilia Alemani, διευθύντρια και επικεφαλής επιμελήτρια του High Line Art. «Το γλυπτό του για το High Line Plinth προσθέτει μια κριτική αλλά και αστεία προοπτική στον συνεχιζόμενο διάλογο της δημόσιας τέχνης».
Οι κριτικές στα παραδοσιακά μνημεία και τη δημόσια τέχνη – και η προτίμηση στα περιστέρια – επαναλαμβάνονται σε όλο το έργο του Argote, το οποίο έχει συμπεριλάβει την τεκμηρίωση της απομάκρυνσης ενός αγάλματος του Γάλλου αποικιοκρατικού διοικητή Joseph Gallieni από μια δημόσια πλατεία στο Παρίσι σε γλάστρες που έχουν κατασκευαστεί για να μοιάζουν με ιστορικά μνημεία. Όταν ήταν υποψήφιος για το κορυφαίο βραβείο σύγχρονης τέχνης της Γαλλίας, το Prix Marcel Duchamp, το 2022, η εγκατάσταση του Argote στο Centre Pompidou περιελάμβανε βίντεο με μνημεία που απομακρύνονται και αποσυναρμολογούνται, τα οποία προβάλλονταν σε μια γκαλερί γεμάτη με φαινομενικά αναποδογυρισμένους οβελίσκους.
Πότε θα αποκαλυφθεί
Το περίοπτο περιστέρι του Argote θα είναι η τέταρτη ανάθεση του High Line Plinth, μετά τα έργα των Pamela Rosenkranz, Simone Leigh και Sam Durant. Το γλυπτό της Rosenkranz, Old Tree (2023), ένα δέντρο σε ροζ νέον, θα παραμείνει στην έκθεση μέχρι τον Σεπτέμβριο. Ο δεινόσαυρος του Argote θα αποκαλυφθεί τον επόμενο μήνα και θα παραμείνει στην έκθεση για 18 μήνες.
Πηγή: CNN