Skip to main content

Airbus Beluga: Το πιο περίεργο αεροπλάνο στον κόσμο αποκτά τη δική του αεροπορική εταιρεία

Πηγή φωτ.: Airbus

Το παράξενο, υπερμεγέθες αεροπλάνο μεταφοράς εμπορευμάτων βρίσκεται σε λειτουργία εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες

Το Airbus Beluga, ένα από τα πιο παράξενα αεροπλάνα στον κόσμο, έχει τώρα τη δική του αεροπορική εταιρεία.

Το παράξενο, υπερμεγέθες αεροπλάνο μεταφοράς εμπορευμάτων – ένα από τα αγαπημένα αεροπλάνα των αεροπόρων σε όλο τον κόσμο – βρίσκεται σε λειτουργία εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Μεταφέρει κυρίως ανταλλακτικά αεροσκαφών μεταξύ των εγκαταστάσεων κατασκευής της Airbus που βρίσκονται διασκορπισμένες σε όλη την Ευρώπη.

Τώρα, μια νέα έκδοση του Beluga αντικαθιστά τον αρχικό στόλο, ο οποίος έχει προχωρήσει στην τροφοδοσία μιας αυτόνομης αεροπορικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών με την ονομασία Airbus Beluga Transport.

«Υπάρχουν πολύ λίγες επιλογές στην αγορά για υπερμεγέθη αντικείμενα», λέει ο Benoît Lemonnier, επικεφαλής της Airbus Beluga Transport. «Τις περισσότερες φορές υπάρχει η ανάγκη μερικής αποσυναρμολόγησης ενός ωφέλιμου φορτίου για να χωρέσει σε ένα αεροσκάφος – ενώ στο Beluga, απλά χωράει».

Ο αρχικός στόλος

Το πρώτο Beluga ήταν αρχικά γνωστό ως Airbus Super Transporter. Αλλά αφού το παρατσούκλι του – που προέρχεται από την ομοιότητα με τη λευκή αρκτική φάλαινα – απέκτησε δημοτικότητα, η Airbus αποφάσισε να μετονομάσει το αεροσκάφος σε Beluga ST, διατηρώντας το αρχικό όνομα στο ακρωνύμιο.

Πέταξε για πρώτη φορά το 1994 και μπήκε σε χρήση το 1995, ενώ με την πάροδο των ετών ακολούθησαν άλλα τέσσερα παραδείγματα, το τελευταίο από τα οποία κυκλοφόρησε στα τέλη του 2000.

«Το Beluga αναπτύχθηκε για τη μεταφορά μεγάλων τμημάτων αεροσκαφών της Airbus από τα εργοστάσιά της στη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Τουρκία στις γραμμές τελικής συναρμολόγησης που βρίσκονται στην Τουλούζη και το Αμβούργο», εξηγεί ο Lemonnier. «Πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο σχέδιο, διότι στην πραγματικότητα είναι μια μετατροπή ενός A300-600, από το οποίο αφαιρέθηκε ολόκληρο το κεφάλι και στη συνέχεια εξοπλίστηκε με ειδικά κελύφη ατράκτου, μια μεγαλύτερη πόρτα και ειδικό εξοπλισμό πτήσης».

Πριν από το Beluga, η Airbus χρησιμοποιούσε έναν στόλο Super Guppies, τροποποιημένες εκδόσεις επιβατικών αεροσκαφών Boeing Stratocruiser της δεκαετίας του 1950, τα οποία στο παρελθόν είχαν τεθεί σε υπηρεσία με τη NASA για τη μεταφορά εξαρτημάτων διαστημοπλοίων. Τώρα, η ιστορία επαναλαμβάνεται, καθώς το αρχικό Beluga αντικαθίσταται από ένα πιο ευρύχωρο και προηγμένο μοντέλο, το Beluga XL.

Μακρύτερο και μεγαλύτερο από το ST, το Beluga XL είναι ικανό να μεταφέρει και τα δύο φτερά, αντί για το ένα, του Airbus A350, του τελευταίου αεροσκάφους μεγάλων αποστάσεων της εταιρείας που ανταγωνίζεται τα Boeing 787 και 777.

«Το XL βασίζεται σε μια πολύ πιο σύγχρονη πλατφόρμα, το A330», προσθέτει ο Lemonnier. «Από το 2018 έχουν κατασκευαστεί έξι XL και το τελευταίο θα παραδοθεί πολύ σύντομα στην εσωτερική αεροπορική εταιρεία Airbus. Το Beluga XL μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως το Beluga ST στο εσωτερικό δίκτυο της Airbus, έτσι ώστε τα ST να καταστούν διαθέσιμα για εναλλακτικές υπηρεσίες».

Πηγή: CNN