Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δεν αποκάλυψε ότι βρισκόταν πίσω από μια διαφημιστική καμπάνια στη Google, αξίας 70.000 ευρώ, που παραβίαζε τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – κανόνες που μάλιστα εγκρίθηκαν κατά τη δική της θητεία.
Η διαφήμιση, που προβλήθηκε δεκάδες εκατομμύρια φορές στις υπηρεσίες αναζήτησης και στο YouTube της Google ανά την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρουσίαζε αποκλειστικά τη φον ντερ Λάιεν, μέσω βίντεο υψηλής παραγωγής, και τις ηγετικές της ιδιότητες. «Μπείτε στην καμπάνια μου! Λάβετε αποκλειστικές ενημερώσεις», ανέφερε μια διαφήμιση που προβλήθηκε σε επτά χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Φινλανδίας και της Ιταλίας.
Ωστόσο, καμία από τις διαφημίσεις που προωθούν τη φον ντερ Λάιεν, δεν αναφέρει την καμπάνια της ή το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα της (ΕΛΚ) ως τον επίσημο αγοραστή στο μητρώο διαφάνειας της Google, όπως διαπίστωσε το POLITICO.
Αντίθετα, η “MCC AdQuality”, μια εταιρεία συμβούλων με έδρα το Παρίσι, αναφέρεται ως η οντότητα που είναι υπεύθυνη για τα κομματικά ψηφιακά μηνύματα που υποστηρίζουν την εκστρατεία της φον ντερ Λάιεν. (Το όνομα άλλαξε αργότερα σε “MCC” στο μητρώο πολιτικών διαφημίσεων της Google αφού το POLITICO έκανε τις πρώτες του έρευνες σχετικά με το ποιος ήταν πίσω από τα πληρωμένα μηνύματα).
Ο εθελοντικός κώδικας συμπεριφοράς του ΕΛΚ
Όπως εξηγεί το Politico το να μην δηλώσεις το ποιος έχει αγοράσει αυτές τις διαφημίσεις δεν είναι παράνομο. Ωστόσο, η ΕΕ ψήφισε πρόσφατα νέους κανόνες για να ενισχύσει τη διαφάνεια στις διαδικτυακές εκστρατείες, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης οι πολιτικοί υποψήφιοι και τα κόμματα να αποκαλύπτουν ποιοι είχαν αγοράσει ψηφιακά κομματικά μηνύματα.
Το ΕΛΚ έχει επίσης υπογράψει έναν εθελοντικό κώδικα συμπεριφοράς για τις επικείμενες εκλογές στην ΕΕ, ο οποίος περιλαμβάνει δεσμεύσεις για «διασφάλιση της διαφάνειας της πολιτικής διαφήμισης και των μηνυμάτων εκστρατείας» και περιλαμβάνει τη δέσμευση να μην προβάλλονται πολιτικές διαφημίσεις μέσω ενδιάμεσων όπως διαφημιστικών γραφείων, χωρίς σωστή απόδοση του αγοραστή. Οι εκπρόσωποι της καμπάνιας της φον ντερ Λάιεν και της AdQuality δεν απάντησαν σε επανειλημμένα αιτήματα για σχολιασμό.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΛΚ Θανάσης Μπακόλας επιβεβαίωσε ότι η AdQuality ήταν υπεύθυνη για την αγορά των διαδικτυακών διαφημίσεων της ομάδας για την εκστρατεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Το ΕΛΚ, όπως όλα τα πολιτικά κόμματα, λειτουργεί με αυστηρούς κανόνες και κανονισμούς και υπόκειται σε εξαντλητικούς ελέγχους για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με όλες τις οικονομικές και νομικές διαδικασίες», ανέφερε σε email.
Ο εκπρόσωπος της Google, Καρλ Λάιαν, δήλωσε ότι η εταιρεία ερευνά τις διαφημίσεις. Αρνήθηκε να σχολιάσει όταν ρωτήθηκε εάν τα πληρωμένα μηνύματα παραβίαζαν τους κανόνες του τεχνολογικού γίγαντα.
Από 7.000 έως και 35.000 ευρώ η κάθε διαφήμιση
Η MCC AdQuality δαπάνησε 69.300 ευρώ συνολικά σε 17 διαφημίσεις στις υπηρεσίες της Google από τα μέσα Μαρτίου, όταν η φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την εκστρατεία της για την προεδρία της Επιτροπής, σύμφωνα με τα δεδομένα διαφάνειας της εταιρείας τεχνολογίας.
Αρκετές από αυτές τις διαφημίσεις, που κοστίζουν μεταξύ 7.000 και 35.000 ευρώ η καθεμία, αντιπροσωπεύουν μερικές από τις μεγαλύτερες δαπάνες για πολιτικές διαφημίσεις στη Google τους τελευταίους δύο μήνες στην Ευρώπη, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας.
Οι κανόνες της ΕΕ για τις διαδικτυακές διαφημίσεις θα καταστούν δεσμευτικοί μετά τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 6-9 Ιουνίου. Ωστόσο, η Επιτροπή έχει ήδη συμβουλεύσει τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένης της Google, να διασφαλίσουν ότι τα πολιτικά κόμματα πίσω από τα πληρωμένα μηνύματα αποκαλύπτονται.