Skip to main content

Κίνα-Ουγγαρία: Φιλία «τόσο απαλή και πλούσια όσο το κρασί», λέει ο Σι

EPA/VIVIEN CHER BENKO HANDOUT HUNGARY OUT

Η πολιτική ευθυγράμμιση αποδίδει επίσης οικονομικά οφέλη, καθώς η Κίνα «λούζει» την Ουγγαρία με επενδύσεις, ιδίως σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Καθότι η Κίνα είναι ο νούμερο 1 ξένος επενδυτής της Ουγγαρίας, η Βουδαπέστη προχωρά δυναμικά στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε μια ανοιχτή επιστολή προς την Ουγγαρία που σε ορισμένα σημεία μοιάζει περισσότερο με ερωτικό σημείωμα παρά με επίσημο κυβερνητικό μήνυμα -όπως σχολιάζει το Politico– ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζιπίνγκ αναφέρθηκε σε μια φιλία «τόσο απαλή και πλούσια όσο το κρασί Tokaji».

Ο Σι προετοιμάζει την Ουγγαρία να γίνει κυρίαρχος παίκτης στα ηλεκτρικά οχήματα

Όσο γλυκό κι αν είναι το κρασί της Ουγγαρίας, η συνεργασία της με την Κίνα είναι πολύ πιο επικερδής, τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά – και προετοιμάζει την Ουγγαρία για να γίνει κυρίαρχος παίκτης στη μετάβαση της ηπείρου στα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο Όρμπαν πιο κοντά στον Σι από την ΕΕ

Παρά το γεγονός ότι κυβερνά μια χώρα που είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ και 20 χρόνια, ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν ταυτίζεται πιο στενά με τον Σι παρά με τους ομολόγους του στο μπλοκ, συχνά βάλλοντας κατά της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας, απορρίπτοντας τις μεταναστευτικές και κοινωνικές πολιτικές της και καταγγέλλοντας την κριτική της για την οπισθοχώρηση της κυβέρνησής του στο κράτος δικαίου.

«Βλέπουμε ο ένας τον άλλον ως εταίρο προτεραιότητας για συνεργασία», έγραψε ο Σι. «Έχουμε περάσει μαζί από δυσκολίες και έχουμε αψηφήσει μαζί τις πολιτικές εξουσίας εν μέσω ασταθών διεθνών καταστάσεων».

Η πολιτική ευθυγράμμιση αποδίδει επίσης οικονομικά οφέλη, καθώς η Κίνα λούζει την Ουγγαρία με επενδύσεις, ιδίως σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μπαταρίες.

Νέο κινεζικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων

Η στενή σχέση του Σι και του Όρμπαν ήταν σε πλήρη «έξαρση» αυτή την εβδομάδα, καθώς ο Κινέζος ηγέτης ολοκληρώνει την πρώτη του περιοδεία στην Ευρώπη μετά από πέντε χρόνια, επισκεπτόμενος την Ουγγαρία – μια έντονη αντίθεση με την έναρξη του ταξιδιού του στο Παρίσι, η οποία επισκιάστηκε από μια τεταμένη συνάντηση με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν για το εμπόριο και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Οι δύο ηγέτες αναμένεται να ανακοινώσουν ένα νέο κινεζικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, το οποίο κατασκευάστηκε από την Great Wall Motor (GWM) στο Πέτς.

Ο κινεζικός γίγαντας των ηλεκτρικών οχημάτων BYD έχει ήδη θεμελιώσει το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιό του στο Szeged, μια πόλη στο νότιο τμήμα της Ουγγαρίας, κοντά στα σύνορά της με την επίσης κινεζική Σερβία, το οποίο εκτιμάται ότι θα παράγει 200.000 αυτοκίνητα ετησίως.

Οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει 16 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ουγγαρία, καθιστώντας την Κίνα τον Νο 1 επενδυτή της χώρας, δήλωσε ο Péter Szijjártó, υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με το Chatham House την Τετάρτη.

Ο Σι κερδίζει το χαμένο έδαφος από την ΕΕ στα μάτια του Όρμπαν

Η Κίνα βλέπει την Ουγγαρία ως σύμμαχο σε μια εποχή που πολλές άλλες χώρες της ΕΕ είναι όλο και πιο επιφυλακτικές απέναντι στο Πεκίνο και ως κόμβο παραγωγής που θα επιτρέψει στους παραγωγούς αυτοκινήτων της να παρακάμψουν τους πιθανούς δασμούς της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της έρευνας κατά των επιδοτήσεων για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να επιβάλει νέους δασμούς στα οχήματα αυτά, το συντομότερο δυνατόν αυτό το καλοκαίρι.

Ωστόσο, οι δασμοί, οι οποίοι αναμένεται να κυμαίνονται μεταξύ 15 και 30 τοις εκατό, είναι απίθανο να είναι αρκετά υψηλοί ώστε να αποτρέψουν τους κινέζους κατασκευαστές, ιδίως μεγάλους παίκτες όπως η BYD, οι οποίοι μπορούν να παράγουν αυτοκίνητα με χαμηλό κόστος χάρη στις ισχυρές αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Η Ουγγαρία αντιστρατεύεται μια περιφερειακή τάση όσον αφορά τη συμμαχία της με το Πεκίνο. Άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης αποστασιοποιούνται από την Κίνα, αποχωρώντας από την πρωτοβουλία 17+1 του Πεκίνου λόγω της συμμαχίας της με τη Μόσχα στον πόλεμο για την Ουκρανία. Η ομάδα έχει μειωθεί σε 14+1 μετά την αποχώρηση της Λιθουανίας, της Λετονίας και της Εσθονίας.