Ο πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, πρόκειται να επισκεφθεί την Ευρώπη την επόμενη εβδομάδα για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια, σε μια περιοδεία που θα περιλαμβάνει την τριπλέτα Γαλλία, Ουγγαρία και Σερβία.
Η Κίνα προσπαθεί να αποφύγει έναν εμπορικό πόλεμο με την ΕΕ
Η επίσκεψη πραγματοποιείται καθώς η Κίνα προσπαθεί να αποφύγει έναν εμπορικό πόλεμο με την ΕΕ, ενώ η στάση απέναντι στο Πεκίνο στο μπλοκ σκληραίνει μετά τα πολλαπλά σκάνδαλα κατασκοπείας και τη συνεχιζόμενη υποστήριξη της Κίνας προς τη Ρωσία στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Πρώτος σταθμός… Παρίσι
Τη Δευτέρα θα συναντηθεί με τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, και την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
«Η κινεζική ηγεσία είναι αρκετά ξεκάθαρη για το τι θέλει», λέει ο Abigaël Vasselier, διευθυντής εξωτερικών σχέσεων στο Merics, ένα γερμανικό thinktank που επικεντρώνεται στην Κίνα.
Ο Σι θα επικεντρωθεί στην άσκηση πίεσης κατά των ελέγχων της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων, ιδίως για τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) και στη σταθεροποίηση των διμερών σχέσεων, δήλωσε ο Vasselier.
Τον Σεπτέμβριο, η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι οι παγκόσμιες αγορές «κατακλύζονται από φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα … [των οποίων] η τιμή διατηρείται τεχνητά χαμηλή από τις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις».
Η έρευνα έχει προκαλέσει ευρεία ανησυχία στο Πεκίνο, το οποίο τη θεωρεί άδικη και πολιτικά υποκινούμενη.
«Οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να επιβληθούν έως τον Ιούνιο»
Την Πέμπτη, ο επικεφαλής του εμπορικού τμήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής άφησε να εννοηθεί ότι οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να επιβληθούν έως τον Ιούνιο, μετά την έναρξη έρευνας σχετικά με την κρατική στήριξη για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Η προθεσμία για την επιβολή τυχόν μέτρων είναι η 4η Ιουλίου.
Η Κίνα «δεν έχει την πολυτέλεια να έχει όλο και περισσότερους περιορισμούς στην ευρωπαϊκή αγορά», λέει ο Vasselier, αλλά ταυτόχρονα «η Κίνα δεν έχει προσφορά για την Ευρώπη σε αυτό το σημείο».
Και αυτό γιατί ένα από τα πάγια αιτήματα της Ευρώπης -και του Μακρόν- προς την Κίνα είναι να πιέσει ο Σι τον πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν να τερματίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.
«Δύο χρόνια μετά τον πόλεμο, οι Ευρωπαίοι έχουν συνειδητοποιήσει … ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί», λέει ο Vasselier.
Ο Μακρόν, η φον ντερ Λάιεν και ο Σι συναντήθηκαν για τελευταία φορά αυτοπροσώπως τον περασμένο Απρίλιο, όταν οι Ευρωπαίοι πέταξαν στο Πεκίνο.
Η προσωπική σχέση του Σι και του Μακρόν απογειώθηκε πέρυσι, όταν ο Κινέζος πρόεδρος πήρε τον Γάλλο ομόλογό του σε ένα σπάνιο προσωπικό ταξίδι στην Γκουανγκζού, μια πόλη στη νότια Κίνα.
Και ως αντάλλαγμα, την επόμενη εβδομάδα, ο Μακρόν θα ανταποδώσει τη χάρη με μια επίσκεψη στα Hautes-Pyrénées, μια ορεινή περιοχή της Γαλλίας.
Ο καταναλωτής ο μόνος… χαμένος
Η έρευνα της ΕΕ σχετικά με τη φερόμενη κρατική στήριξη στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι μία από μια σειρά εντολών των Βρυξελλών σχετικά με τις προμήθειες στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών συσκευών και των ανεμογεννητριών, οι οποίες πωλούνται στο 50% του κόστους εκείνων που κατασκευάζονται στην Ευρώπη – η οποία θεωρείται εδώ και καιρό πρωτοπόρος στον τομέα.
Η Κίνα υποστηρίζει ότι οι εμπορικές έρευνες έχουν πολιτικά κίνητρα και ότι ο μόνος χαμένος σε έναν πόλεμο δασμών θα ήταν ο καταναλωτής.
Η έμφαση στις διμερείς σχέσεις δίνεται καθώς η σχέση της Κίνας με το μπλοκ είναι όλο και πιο τεταμένη.
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι ακόμη πιο ανησυχητικοί για το Πεκίνο.
Πέρυσι, οι εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της ΕΕ από την Κίνα έφτασαν τα 11,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Rhodium Group.
Σύσφιξη σχέσεων μεταξύ Σι-Όρμπαν
Ο Σι θα επισκεφθεί επίσης έναν από τους στενότερους συμμάχους του στην Ευρώπη, τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτωρ Όρμπαν.
Οι σχέσεις Κίνας-Ουγγαρίας έχουν γίνει όλο και πιο στενές τα τελευταία χρόνια. Τον Φεβρουάριο, η Κίνα προσφέρθηκε να εμβαθύνει τους δεσμούς επιβολής του νόμου με την Ουγγαρία, μεταφέροντας την ήδη άνετη σχέση της πέρα από το οικονομικό πεδίο σε μια συμφωνία συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας που προκάλεσε ανησυχία σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Η Ουγγαρία είναι ήδη η μεγαλύτερη βάση της Huawei εκτός Κίνας και η χώρα θα φιλοξενήσει σύντομα το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας BYD.
Σε αντάλλαγμα, ο Όρμπαν έχει υποστηρίξει ηχηρά την Κίνα σε διεθνή φόρουμ. Σε αρκετές περιπτώσεις, η Ουγγαρία έχει αντιταχθεί σε προτάσεις της ΕΕ που επικρίνουν την Κίνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο πιο συμβολικός σταθμός της περιοδείας θα είναι η επίσκεψη του Σι στο Βελιγράδι, γύρω στην 25η επέτειο του βομβαρδισμού της κινεζικής πρεσβείας στη σερβική πρωτεύουσα από τις ΗΠΑ.
Γιατί υποστηρίζει το Πεκίνο τη Μόσχα
Η εχθρότητα της Κίνας προς το ΝΑΤΟ είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους το Πεκίνο διατηρεί την υποστήριξή του προς τη Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Η επίσκεψη του Σι «θα υπενθυμίσει στον κόσμο ότι, αν και η Κίνα και η Σερβία χωρίζονται γεωγραφικά από την ευρασιατική ήπειρο, μοιράζονται τα ίδια συμφέροντα ασφαλείας. Πρέπει να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας για να ξεπεράσουμε τις απειλές ασφαλείας από τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ”, λέει ο Σεν.
Η επίσκεψη στο Βελιγράδι δεν είναι τόσο σημαντική από στρατηγική άποψη όσο οι συναντήσεις στο Παρίσι και τη Βουδαπέστη. Αλλά, λέει ο Parton, «ταίριαζε στο χρονοδιάγραμμα. Και σίγουρα ταιριάζει με τις προθέσεις και τα συμφέροντά τους για την ανάδειξη της αμερικανικής συμπεριφοράς».
Πηγή: The Guardian