«Εάν δεν ληφθούν μέτρα και δεν λογοδοτήσουν οι επικεφαλής της Boeing, κάθε άτομο που επιβιβάζεται σε αεροσκάφος της εταιρείας, κινδυνεύει», δήλωσε o Σαμ Σάλεχπουρ, μηχανικός επί 17 χρόνια στη Boeing, καταθέτοντας στην αρμόδια Επιτροπή της Αμερικανικής Γερουσίας για την ασφάλεια των αεροπορικών συγκοινωνιών.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Εντ Πίρσον, πρώην διευθυντής στην Boeing στο πρόγραμμα ναυπήγησης των αεροσκαφών 737 MAX, κατήγγειλε ότι «δέχτηκε σωματικές απειλές για να σιωπήσει» και να μην αναφέρει τα τεχνικά προβλήματα. «Αν μου συμβεί κάτι, είμαι ήσυχος, γιατί έχω την αίσθηση ότι, με το να καταθέσω ανοιχτά, θα σώσω πολλές ζωές», είπε ο Πίρσον στους έκπληκτους γερουσιαστές.
Για «ανατριχιαστικές μαρτυρίες» που ακόμη ηχούν στην αίθουσα της Γερουσίας, κάνουν λόγο τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, αναφορικά με τα σοβαρά προβλήματα παραγωγής με τα αεροσκάφη Boeing 737 MAX και 787 Dreamliner και 777.
Ο Σάλεχπουρ εξήγησε ότι είχε παρατηρήσει «συντομεύσεις» στη διαδικασία συναρμολόγησης του 787 Dreamliner που προκάλεσαν «παραμόρφωση των σύνθετων υλικών (…), που θα μπορούσαν να αλλάξουν την απόδοση φθοράς, μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, περισσότερα από 1.000 αεροσκάφη τύπου Dreamliners που πετούν, θα μπορούσαν να παρουσιάσουν αυτό το πρόβλημα που βρίσκεται σε «δύο σημαντικούς κόμβους». Σχετικά με το Boeing 777, ένα αεροσκάφος γνωστό για την αξιοπιστία του, ισχυρίστηκε ότι «νέες διαδικασίες συναρμολόγησης», που εφαρμόστηκαν χωρίς να πραγματοποιηθεί «ο απαραίτητος επανασχεδιασμός των σχετικών ανταλλακτικών, οδήγησαν σε κακή ευθυγράμμιση των εξαρτημάτων».
«Το MAX δεν είναι ακόμα ασφαλές»
Το αεροσκάφος 737 MAX δεν είναι ακόμη ασφαλές, είπαν οι μάρτυρες. Το αεροπλάνο μεσαίων αποστάσεων, το οποίο ήταν καθηλωμένο για 21 μήνες σε όλο τον κόσμο μετά από δύο αεροπορικές τραγωδίες το 2018 και το 2019 με 346 νεκρούς, βρέθηκε ξανά στο επίκεντρο μετά το περιστατικό με την καταστροφή μιας πόρτας κατά τη διάρκεια της πτήσης στην αρχή του έτους. «Έκανα ό,τι μπορούσα για να πω στον κόσμο ότι το MAX δεν ήταν ακόμα ασφαλές και να ειδοποιήσω τις αρχές για τους κινδύνους της παραγωγής Boeing», εξήγησε ο Εντ Πίρσον. «Αλλά τίποτα δεν άλλαξε μετά τις δύο συντριβές», πρόσθεσε.
«Προτεραιότητα στο κέρδος»
Η Επιτροπή της Γερουσίας ξεκίνησε σειρά ακροάσεων για την εξέταση της ασφάλειας των αεροπλάνων του αμερικανικού κατασκευαστή αεροσκαφών.
Πριν από την έναρξη των ακροάσεων, ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ, πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής, έδωσε τον τόνο της ημέρας: «Αυτό που πρόκειται να ακούσουμε σήμερα από τους μάρτυρες είναι ένα παράδειγμα συμπεριφοράς από μεγάλες ομάδες που δίνουν προτεραιότητα στα κέρδη, σε σχέση με την ασφάλεια, στον ρυθμό παραγωγής πριν από σχεδόν όλα τα άλλα». Όπως είπε ο Αμερικανός γερουσιαστής, «οι σοβαρές κατηγορίες αυτές κατηγορίες δείχνουν ότι η κουλτούρα ασφάλειας της Boeing έχει σπάσει και οι πρακτικές της είναι απαράδεκτες».
Ο Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ έχει καλέσει πάντως το Υπουργείο Δικαιοσύνης να επαληθεύσει εάν η Boeing τήρησε τη συμφωνία που επιτεύχθηκε το 2021 για να αποφύγει μια δίκη που συνδέεται με τις δύο τραγωδίες. Οι αποκαλύψεις κατά την ακρόαση αναμφίβολα θα αυξήσουν περαιτέρω την πίεση.
Boeing: Η ελεύθερη πτώση ενός κολοσσού – Πώς έστρεψε τους πάντες εναντίον της
Η Boeing απορρίπτει τις κατηγορίες
Συνολικά τέσσερις μάρτυρες κατέθεσαν κατά την πρώτη σειρά των ακροάσεων στην Επιτροπή, παρουσία μάλιστα του διευθύνοντος συμβούλου της Boeing, Ντέιβ Κάλουν. Η Boeing απέρριψε αμέσως αυτές τις κατηγορίες και υπερασπίστηκε τα αεροπλάνα της, λέγοντας ότι εξακολουθεί να είναι «σίγουρη για την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα των 787 και 777». Δύο μηχανικοί της εταιρείας διέψευσαν κατά τη διάρκεια της ακρόασης ότι περίπου 1.400 αεροπλάνα της Boeing είχαν σημαντικά ελαττώματα ασφαλείας.
Ο Σκοτ Κίρμπι, ο γενικός διευθυντής της αμερικανικής εταιρείας United Airlines, η οποία κατέχει 71 Dreamliners, δήλωσε την στο CNBC ότι είχε «απόλυτη εμπιστοσύνη στην ασφάλεια » αυτού του αεροπλάνου. «Χιλιάδες από αυτά τα αεροπλάνα πετούν για δεκαετίες, με εκατομμύρια ώρες πτήσης», είπε ο Κίρμπι.
naftemporiki.gr