Skip to main content

Σε νέους «μπελάδες» η Boeing – Τι ισχυρίζεται πληροφοριοδότης

EPA/YOAN VALAT

Την Τρίτη οι μετοχές της Boeing(BA) σημείωσαν πτώση 2%.

Την ώρα που σημειώνονται αλλεπάλληλα περιστατικά με αεροσκάφη της Boeing,οι ομοσπονδιακές αρχές δηλώνουν ότι ερευνούν την εταιρεία, αφού ένας πληροφοριοδότης εξέφρασε επανειλημμένα ανησυχίες σχετικά με δύο μοντέλα αεροσκαφών ευρείας ατράκτου και ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία του «απάντησε» με αντίποινα.

Ταυτόχρονα, όλα τα περιστατικά φαίνεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις καθώς την Τρίτη οι μετοχές της Boeing(BA) σημείωσαν πτώση 2%.

«Οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να γίνουν καταστροφικοί καθώς τα αεροπλάνα γερνούν»

Ο πληροφοριοδότης Sam Salehpour, μηχανικός της Boeing, ισχυρίζεται ότι η Boeing έκανε συντομεύσεις κατά την κατασκευή των αεροσκαφών 777 και 787 Dreamliner και ότι οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να γίνουν καταστροφικοί καθώς τα αεροπλάνα γερνούν.

Η επίσημη καταγγελία του προς την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που κατατέθηκε τον Ιανουάριο και δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη, δεν αφορά συγκεκριμένα το νεότερο αεροσκάφος 737 Max, το οποίο έχει καθηλωθεί δύο φορές από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Επιπλέον, ο Salehpour δήλωσε την Τρίτη ότι η καταγγελία του εγείρει «δύο ζητήματα ποιότητας που μπορεί να μειώσουν δραματικά τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών».

«Η αλήθεια είναι ότι η Boeing δεν μπορεί να συνεχίσει να πορεύεται με τον τρόπο που πορεύεται. Πρέπει να τα πάει λίγο καλύτερα, νομίζω», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κενά στο Dreamliner

Τα αεροσκάφη 787 Dreamliner της Boeing, τα οποία τέθηκαν σε υπηρεσία το 2011, θα μπορούσαν να έχουν διάρκεια ζωής 50 ετών – περίπου 44.000 πτήσεις το καθένα, λέει η εταιρεία.

Αλλά η καταγγελία του Salehpour ισχυρίζεται ότι τα συνεργεία που συναρμολογούσαν το αεροπλάνο απέτυχαν να συμπληρώσουν σωστά μικροσκοπικά κενά κατά την ένωση των ξεχωριστά κατασκευασμένων τμημάτων της ατράκτου.

Αυτό προκαλεί μεγαλύτερη φθορά στο αεροπλάνο, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του και διακινδυνεύοντας “καταστροφική” βλάβη, ισχυρίζονται οι δικηγόροι του Salehpour.

Οι ισχυρισμοί δεν είναι εντελώς νέοι

Για σχεδόν δύο χρόνια, από το 2021, η FAA και η Boeing σταμάτησαν τις παραδόσεις των νέων Dreamliners, ενώ εξέταζαν τα κενά.

Η Boeing δήλωσε ότι έκανε αλλαγές στη διαδικασία κατασκευής και οι παραδόσεις τελικά συνεχίστηκαν.

«Ενσωματώσαμε τη δραστηριότητα επιθεώρησης και επαλήθευσης της ένταξης στο σύστημα παραγωγής μας, ώστε τα αεροπλάνα που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής να πληρούν αυτές τις προδιαγραφές», δήλωσε η Boeing.

Τα 787 Dreamliners δεν καθηλώθηκαν, αλλά η FAA διερεύνησε δύο φορές ερωτήματα σχετικά με τον ποιοτικό έλεγχο κατά τη διαδικασία συναρμολόγησης του αεροσκάφους.

Η εταιρεία υποστήριξε ότι τα αεροπλάνα ήταν και είναι ασφαλή προς πτήση.

Οι δικηγόροι του Salehpour δήλωσαν ότι η FAA εξεπλάγη όταν ανακάλυψε μέσω της καταγγελίας του ότι τα κενά εξακολουθούσαν να αποτελούν ζήτημα.

«Είδα κυριολεκτικά ανθρώπους να πηδούν πάνω στα κομμάτια του αεροπλάνου για να τα ευθυγραμμίσουν. Με το να πηδάς πάνω-κάτω, παραμορφώνεις τα κομμάτια έτσι ώστε οι τρύπες να ευθυγραμμιστούν προσωρινά … και δεν κατασκευάζεται έτσι ένα αεροπλάνο».

Τα υποτιθέμενα αντίποινα οδήγησαν σε μια άλλη ανακάλυψη

Ο Salehpour δήλωσε ότι η Boeing άσκησε αντίποινα εναντίον του αφού εξέφρασε μια άλλη ανησυχία σχετικά με το 787 και ένα διαφορετικό μοντέλο αεροπλάνου.

Η καταγγελία του πληροφοριοδότη ανέφερε ότι επεσήμανε στη διοίκηση την ύπαρξη ζητημάτων γεώτρησης με το 787 και στη συνέχεια αγνοήθηκε και τελικά μεταφέρθηκε από το πρόγραμμα 787 στο πρόγραμμα 777.

Συνολικά, ο Salehpour δήλωσε ότι τα ζητήματα αφορούν περισσότερα από 400 777 και 1.000 787.

Με πληροφορίες από cnn, The New York Times