Αναπάντητα παρέμειναν τα ερωτηματικά για τις ακριβείς συνθήκες που έγινε το ατύχημα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, όταν ένα φορτηγό πλοίο έπεσε πάνω στη γέφυρα Key Bridge και προκάλεσε την κατάρρευσή της. Οι ενημερώσεις από τους αρμόδιους δεν διασαφήνισαν πολλά σημεία, κυρίως γιατί η γέφυρα κατέρρευσε μέσα σε δευτερόλεπτα, παρασύροντας μαζί της 6 εργάτες που εκτελούσαν έργα αλλά και αδιευκρίνιστο αριθμό αυτοκινήτων, πριν οι αρχές σταματήσουν την κυκλοφορία.
Όλοι όμως ξεκαθάρισαν-συμπεριλαμβανομένου και του Αμερικανού προέδρου, ότι δεν υπάρχει καμία υποψία τρομοκρατικής ενέργειας.
Το ίδιο το πλοίο τυλίχθηκε στις φλόγες και σφηνώθηκε στη γκρεμισμένη γέφυρα. Το πλήρωμα παραμένει πάνω στο πλοίο, αλλά είναι όλοι σώοι.
Μπάιντεν: «Οι αγνοούμενοι μπορεί να είναι περισσότεροι»
Εντωμεταξύ, σε δύσκολες συνθήκες γίνονται οι έρευνες, δια θαλάσσης και αέρος, για τους αγνοούμενους στον ποταμό ποταμό Πατάπσκο.
Η θερμοκρασία των νερών, την ώρα της κατάρρευσης ήταν 9 βαθμοί Κελσίου, τα νερά είναι ασταθή ενώ αναμένεται παλίρροια που θα κάνει τις προσπάθειες διάσωσης ακόμη πιο δύσκολες.
Συνολικά, 8 άνθρωποι φέρεται να παρασύρθηκαν, στο νερό, όλοι εργάτες που εκτελούσαν εργασίες πάνω στην γέφυρα. Δύο έχουν διασωθεί και αγνοούνται 6 ακόμη. Ωστόσο ο Αμερικανός πρόεδρος ανέφερε ότι οι «αγνοούμενοι μπορεί να είναι περισσότεροι».
Σωτήριο πάντως ήταν έως ένα βαθμό το γεγονός ότι το πλοίο πριν συγκρουστεί με την γέφυρα εξέπεμψε «mayday», με αποτέλεσμα να σταματήσει η ροή των αυτοκινήτων, ενέργεια που έσωσε ζωές. Αναπάντητο παραμένει το πόσα αυτοκίνητα έπεσαν στο νερό. Μέχρι στιγμής έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.
Αντίκτυπος στις αλυσίδες εφοδιασμού – Τι διακινείται από το λιμάνι
Την ίδια στιγμή, οι αρμόδιοι δεν δίνουν άμεσο χρονοδιάγραμμα, ούτε για το πόσο χρόνο μπορεί να μείνει κλειστό το λιμάνι τονίζοντας ωστόσο ότι θα υπάρξει «μεγάλος και παρατεταμένος αντίκτυπος στις αλυσίδες εφοδιασμού».
Αρκετές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν την Τρίτη ότι εργάζονται για την αλλαγή της διαδρομής των αποστολών αυτοκινήτων.
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην μεταφορά αυτοκινήτων. Το 2023 διακινήθηκαν από το λιμάνι, περισσότερα από 750.000 αυτοκίνητα και φορτηγά, σύμφωνα με τη Διοίκηση Λιμένος του Μέριλαντ. Επίσης κατέχει την πρώτη θέση στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην διακίνηση αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων, σύμφωνα με δήλωση του κυβερνήτη.
Το BBC αποκωδικοποιεί το βίντεο της πρόσκρουσης του Dali στην Key Bridge
Το τι προκάλεσε αυτό το τραγικό περιστατικό στη Βαλτιμόρη είναι ακόμα ασαφές, αλλά το BBC Verify εξετάζει το βίντεο της πρόσκρουσης και το ιστορικό ταξιδιού του Dali στην πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic και δίνει μία λεπτομερή περιγραφή των όσων συνέβησαν.
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ξεκίνησε από τον θαλάσσιο τερματικό σταθμό Seagirt της Βαλτιμόρης γύρω στις 00:24 τοπική ώρα (04:24 GMT) στις 26 Μαρτίου. Έχασε την πρόωση και προσέκρουσε. Γιατί συνέβη αυτό παραμένει αδιευκρίνιστο.
Η παράξενη πορεία του πλοίου
Η ταχύτητά του αυξανόταν σταθερά και διατήρησε μια ευθεία διαδρομή νοτιοανατολικά κατά μήκος του ποταμού Patapsco.
Στη συνέχεια, στη 01:25 τα δεδομένα MarineTraffic δείχνουν ότι το πλοίο ξαφνικά εκτράπηκε από την ευθεία πορεία του και άρχισε να επιβραδύνει.
Εκείνη τη στιγμή το βίντεο δείχνει ότι όλα τα φώτα στο εξωτερικό του πλοίου έσβησαν ξαφνικά και καπνός άρχισε να βγαίνει καπνός από τη χοάνη του πλοίου.
Στη συνέχεια, το Dali χτύπησε ένα τμήμα της γέφυρας στις 01:28, προκαλώντας την κατάρρευση. Σημειώνεται ότι παραμένει σφηνωμένο στα συντρίμμια της γέφυρας.
Ο (επίφοβος) δομικός συνδυασμός που προκάλεσε την κατάρρευση
Τις πρώτες εκτιμήσεις για την κατάρρευση της γέφυρας Key Bridge στη Βαλτιμόρη δίνουν ειδικοί που αναφέρουν ότι ενώ η γέφυρα δεν ήταν εγγενώς επισφαλής η δομή της ήταν επιρρεπής σε κατάρρευση εάν τα στηρίγματα της δέχονταν κάποιο ισχυρό πλήγμα.
Ο Τζούλιαν Κάρτερ, μέλος του Ινστιτούτου Πολιτικών Μηχανικών στη Βρετανία είπε στη MailOnline ότι το να χτυπήσει κανείς τον πυλώνα στήριξης θα είχε το ίδιο αποτέλεσμα με ένα χάρτινο πύργο που καταρρέει. «Όταν αφαιρεθεί ένα από τα στηρίγματα θα υπάρξει μια καταστροφική συνέπεια επειδή όλα αυτά τα μέρη που συνδέονται μεταξύ τους ξαφνικά υπερφορτώνονται», λέει ο Κάρτερ.