Υπάρχει μια σουηδική έκφραση, που με την είσοδο της χώρας στο ΝΑΤΟ γίνεται επίκαιρη: Fredsskadad. Που σημαίνει κάτι σαν «Η ειρήνη μας έχει καταστρέψει».
Την ώρα που η Ρωσία κατατάσσει την Σουηδία επισήμως πια στους εχθρούς της, αυτή είναι απελπιστικά απροετοίμαστη.
Οι Σουηδοί επί μακρόν θεωρούσαν δεδομένη την ασφάλειά τους. Αλλά την ίδια ώρα οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι ξεπουλούσαν απερίσκεπτα δημόσια περιουσιακά στοιχεία και κρίσιμες υποδομές σε ξένες δυνάμεις, αναφέρει ο Martin Gelin στον Guardian.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 ήταν μία βίαιη αφύπνιση για τη χώρα, που αίφνης συνειδητοποίησε τα πολλαπλά τρωτά σημεία στην εθνική της ασφάλεια.
Η ουδέτερη Σουηδία, μετά από δύο και πλέον αιώνες ειρήνης, ως το 32ο μέλος του ΝΑΤΟ θα πρέπει να προσαρμοστεί γρήγορα σε έναν πολεμοχαρή νέο κόσμο.
Την πανηγυρική προσχώρησή της στην Σουηδία, σκίασε η ωμή προειδοποίηση από τον υπουργό πολιτικής άμυνας Carl-Oskar Bohlin, ότι «θα μπορούσε να γίνει πόλεμος».
Και αν αυτό δεν φάνηκε αρκετά ανησυχητικό, ακολούθησε ο επικεφαλής της άμυνας της Σουηδίας, Micael Bydén, λέγοντας ότι ο σουηδικός πληθυσμός πρέπει να «προετοιμαστεί ψυχολογικά» για το ενδεχόμενο πολέμου.
Και οι δύο δέχθηκαν επικρίσεις επειδή προκάλεσαν πανικό. Σουηδοί έφηβοι μπήκαν στο TikTok για να μοιραστούν τους φόβους τους.
Οι προειδοποιήσεις μπορεί να ήταν αδέξια διατυπωμένες, αλλά είχαν στόχο να ξυπνήσουν τη χώρα από τον μακρύ λήθαργο της γεωπολιτικής «αθωότητας».
Όπως επισημαίνει ένας όλο και αυξανόμενος αριθμός ειδικών, η σημερινή κατάσταση των σουηδικών υποδομών και η εκτεταμένη έκθεση υποδομών σε ξένες εταιρείες καθιστούν τη Σουηδία μοναδικά ευάλωτη.
«Όλα όσα γνωρίζει η MTR είναι επίσης γνωστά στο Πεκίνο»
Για παράδειγμα, ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο στη Στοκχόλμη λειτουργεί υπό την MTR, εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ και δεσμούς με το κινεζικό κομμουνιστικό κόμμα.
Σε περίπτωση που η Στοκχόλμη δεχόταν επίθεση από ξένες δυνάμεις, οι περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις κρίσιμες υποδομές και τις σήραγγες που διέρχονται κάτω από το κέντρο της πόλης – όπου βρίσκονται το σουηδικό κοινοβούλιο, η πρωθυπουργική κατοικία, το υπουργείο Εξωτερικών, το βασιλικό κάστρο – θα μπορούσαν να διαρρεύσουν στους εχθρούς.
«Πρέπει να υποθέσουμε ότι όλα όσα γνωρίζει η MTR για τις σήραγγες και τις υποδομές της Στοκχόλμης είναι επίσης γνωστά στο Πεκίνο», λέει ο Patrik Oksanen , ειδικός σε θέματα εθνικής ασφάλειας.
Γελοιοποίηση του δόγματος της «ολοκληρωτικής άμυνας»
Αυτό βεβαίως γελοιοποιεί το σουηδικό δόγμα της «ολοκληρωτικής άμυνας», όπου τα πάντα, από τις αλυσίδες εφοδιασμού σιτηρών έως τις πυροσβεστικές υπηρεσίες, υποτίθεται ότι συμμετέχουν στην προστασία της χώρας και του λαού σε περίπτωση καταστροφών ή εισβολής.
Οι ιδιωτικές εταιρείες που εξαγόρασαν τις πρώην δημόσιες υποδομές έθεσαν κατά προτεραιότητα τα κέρδη έναντι της ασφάλειας ενώ πολλές από τις πιο ευάλωτες παράκτιες περιοχές της Σουηδίας δεν διαθέτουν στοιχειώδη εφόδια για την πολιτική άμυνα, όπως καταφύγια.
Πρόσφατες εκθέσεις της Σουηδικής Υπηρεσίας Αμυντικών Ερευνών (FOI), καθώς και ανεξάρτητες αναλύσεις εργατικών συνδικάτων και επιχειρηματικών ομίλων, υποδεικνύουν αμέτρητα παραδείγματα σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ της εθνικής ασφάλειας και των συμφερόντων των επιχειρήσεων και των τοπικών κυβερνήσεων που επιθυμούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στις πόλεις.
Η αβάσταχτη ελαφρότητα της απερισκεψίας
Το πρόβλημα δεν είναι απαραίτητα οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές καθαυτές, αλλά ο απερίσκεπτος τρόπος με τον οποίο εκτελέστηκαν, συχνά χωρίς τη δέουσα επιμέλεια ή ελέγχους, παρατηρεί ο Guardian.
Σύμφωνα με τον αρθρογράφο της βρετανικής εφημερίδας, οι αρμόδιοι αξιωματούχοι απλώς επέλεγαν να κάνουν συμφωνίες με τους ιδιώτες εργολάβους που υπέβαλαν τις φθηνότερες προσφορές.
Η αισιοδοξία της παγκοσμιοποίησης της δεκαετίας του 1990, όταν προβλεπόταν ότι Ρωσία και Κίνα θα «άνοιγαν» σταδιακά και τελικά θα συμμαχούσαν με τις δυτικές φιλελεύθερες δημοκρατίες, στρώνοντας το δρόμο για την ειρήνη, ήταν τόσο βαθιά ριζωμένη στη σουηδική πολιτική, ώστε οι τοπικοί αξιωματούχοι μέχρι πολύ πρόσφατα έκλειναν συμφωνίες για κρίσιμες υποδομές σε επενδυτές με δεσμούς με αντίπαλες κυβερνήσεις.
Στο Τίμρα, η αξιωματούχος ασφαλείας της τοπικής αυτοδιοίκησης Johanna Hillgren παραιτήθηκε πρόσφατα λόγω της απόφασης της πόλης να επιτρέψει την εγκατάσταση ενός κινεζικού εργοστασίου μπαταριών ακριβώς δίπλα στο αεροδρόμιο Μιντλάντα, το οποίο θεωρείται κρίσιμο κεφάλαιο για την εθνική ασφάλεια.
Σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου των νέων ανεμογεννητριών, από το 2017 και μετά έχουν κατασκευαστεί από κινεζικές εταιρείες, γεγονός που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας σε ένα σενάριο αυξανόμενων εντάσεων ΕΕ-Κίνας.
Οι πολίτες «ακάλυπτοι»
Οι δεκαετίες λιτότητας και απορρύθμισης έχουν εξάλλου δημιουργήσει σοβαρές ελλείψεις σε θέματα αμυντικής ετοιμότητας και αστικών υποδομών προφύλαξης των πολιτών.
Η δημοτική κυβέρνηση του Lycksele στον αγροτικό βορρά της Σουηδίας ανησυχεί τόσο πολύ για την πρόσβαση στις προμήθειες τροφίμων ώστε να αγοράσει 10 αγελάδες, για την περίπτωση που ένας πόλεμος ή μια εθνική κρίση θέσει σε κίνδυνο τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Υπάρχει επίσης έλλειψη αξιόπιστων καταφυγίων. Τεράστιες νέες εγκαταστάσεις, όπως το πιο ακριβό νοσοκομείο στην ιστορία της Σουηδίας, το Nya Karolinska, στα βόρεια της Στοκχόλμης, έχουν κατασκευαστεί χωρίς να υπάρχει ούτε ένας χώρος για προστασία.
Η κυβερνητική υπηρεσία που είναι επιφορτισμένη με την επιθεώρηση του εθνικού δικτύου των 64.000 καταφυγίων – με χώρο για τη φιλοξενία 7 εκατομμυρίων ανθρώπων – έχει σήμερα μόλις δύο υπαλλήλους.
Με διακομματική συναίνεση η ζημιά
Οι συντηρητικοί και οι σοσιαλδημοκράτες που εναλλάσσονται στην κυβέρνηση τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες αλληλοκατηγορούνται. Αλλά στην πραγματικότητα, υπήρξε μια ως επί το πλείστον διακομματική συναίνεση σχετικά με την πώληση δημόσιας περιουσίας, ενώ προσκαλούσαν πρόθυμα τις κινεζικές επιχειρήσεις να επενδύσουν σε εργοστάσια και κρίσιμες υποδομές.
Η σημερινή κυβέρνηση, ένας δεξιός συνασπισμός, αλλάζει καθυστερημένα τις προτεραιότητες, με νέα κριτήρια για τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων. Η MTR θα χάσει ορισμένες από τις συμβάσεις λειτουργίας της τον Μάρτιο.
Αλαλούμ
Ωστόσο, παρά την αύξηση της χρηματοδότησης για την πολιτική άμυνα και τον στρατό, οι προσπάθειες υπονομεύονται συχνά από αναχρονιστικούς κανονισμούς ή από πολυδιασπασμένα οικονομικά δίκτυα, σχολιάζει ο Guardian.
Το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, για παράδειγμα, λειτουργεί υπό 60 διαφορετικές εταιρείες.
Η Σουηδική Υπηρεσία Αμυντικών Ερευνών (FOI) δεν μπορεί να τεστάρει τα προσφάτως αποκτηθέντα αμυντικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε υπάιθριους χώρους, αλλά αναγκάζεται να μισθώνει ανοιχτούς χώρους για να κάνει δοκιμαστικές πτήσεις.
Ένα τεράστιο νέο κυβερνητικό κτίριο για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο παρεμποδίστηκε από τοπικούς αξιωματούχους που ανησυχούσαν ότι η περίφραξη που θα περιβάλλει το κτίριο θα απαιτήσει την κοπή πέντε δέντρων.
Σε μια στρατιωτική βάση στο Linköping, τα ελικόπτερα δεν επιτρέπεται να κάνουν ασκήσεις μετά τις 3 το απόγευμα της Παρασκευής, επειδή οι ντόπιοι...προετοιμάζονται για την ραστώνη του Σαββατοκύριακου.
naftemporiki.gr