Από την επιστημονική φαντασία, στην πραγματικότητα: Η Ελβετία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα υπόγειο δίκτυο τούνελ για τις εμπορευματικές μεταφορές, για να μειώσει την κυκλοφορία, αλλά και τις εκπομπές ρύπων.
Το έργο έχει αναλάβει η εταιρεία Cargo Sous Terrain (CST), καθώς το ελβετικό κοινοβούλιο έδωσε το πράσινο φως τον Αύγουστο του 2022 . «Αναζητούμε κεφάλαια για την κατασκευή, η οποία θα ξεκινήσει γύρω στο 2026 και στην πρώτη της φάση θα μπορούσε να κοστίσει περίπου 3,4 δισεκατομμύρια φράγκα (3,5 δισεκατομμύρια ευρώ)», εξήγησε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Πάτρικ Αέλινγκ. «Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από την ιδιωτική πρωτοβουλία», διευκρινίζει. «Το προτιμήσαμε έτσι, γιατί θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα σύστημα σύμφωνα με τις ανάγκες της εφοδιαστικής και της οικονομίας. Δεν θέλαμε μια “πολιτική” λύση όπου θα μπορούσαμε να αναγκαστούμε, για παράδειγμα, να κάνουμε μια στάση εδώ ή εκεί», λέει ο Αέλιγκ.
Οι κύριοι μέτοχοι της CST περιλαμβάνουν την Coop, την Credit Suisse, τη Migros και την Swiss Post. Άλλοι μέτοχοι περιλαμβάνουν την Cargo Domizil, DPD, Dreier, DSV, Zurich Airport, GO! Express & Logistics, Rhenus Logistics και Virgin Hyperloop.
Σε πρώτη φάση, θα κατασκευαστεί μια υπόγεια σήραγγα μεταξύ της Ζυρίχης και του Χάρκινγκεν, μιας μικρής πόλης περίπου 70 χιλιόμετρα δυτικά αλλά στρατηγικής σημασίας καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι των σημερινών μεγάλων εθνικών οδών μεταφοράς.
Αργότερα, το υπόγειο δίκτυο θα επεκταθεί σε άλλες μεγάλες πόλεις όπως η Βέρνη, η Γενεύη, η Βασιλεία και η Λουκέρνη, σχηματίζοντας ένα δίκτυο τουλάχιστον 500 χιλιομέτρων.
Το υπόγειο οδικό δίκτυο θα βρίσκεται περίπου 40 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους και η συνολική επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 30-36 δισεκατομμύρια ευρώ. Το υπόγειο σύστημα προορίζεται αποκλειστικά για την μεταφορά εμπορευμάτων. «Σε τεχνικό επίπεδο το έργο δεν θα είναι δύσκολο να κατασκευαστεί αυτό το δίκτυο, σε μια χώρα όπως η ορεινή Ελβετία, ήδη “συνηθισμένη” σε σήραγγες», τονίζει ο Αέλιγκ. «Η κύρια πρόκληση βρίσκεται στο σύστημα φόρτωσης, έναν ανελκυστήρα που μπορεί να μεταφέρει πολλά προϊόντα από πάνω προς τα κάτω ταυτόχρονα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα», εξηγεί.
Ηδη, έχουν πραγματοποιηθούν 29 διερευνητικές γεωτρήσεις σε απόσταση 50 χιλιομέτρων μεταξύ του Χάρκινγκεν και του αεροδρομίου της Ζυρίχης και ελήφθησαν δείγματα πετρωμάτων από το έδαφος.
Ταχύτητα 34,5 χιλιόμετρα
Οι προσομοιώσεις του συστήματος έχουν δείξει ότι η ταχύτητα των οχημάτων μεταφοράς στο υπόγειο δίκτυο θα φτάνει τα 34,5 χιλιόμετρα την ώρα «Δεν είναι τόσο ζωτικής σημασίας τα προϊόντα να φτάνουν από ένα μέρος όπως η Ζυρίχη σε ένα άλλο όπως η Βασιλεία σε χρόνο ρεκόρ. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να υπάρχει σταθερή και ασφαλής ροή των προϊόντων και να μην διακόπτεται από μποτιλιαρίσματα. Η υψηλή ταχύτητα δεν είναι απαραίτητη και φυσικά Ναι, θα είναι φθηνότερο το κόστος», εξήγησε ο εκπρόσωπος του CST.
Σχεδιαστής του δικτύου είναι ο αρχιτέκτονας από τη Βασιλεία, Πιέρ ντε Μερόν, που έχει σχεδιάσει και την ποδοσφαιρική έδρα της Μπάγερν, την Allianz Arena στο Μόναχο.
«Ζωντανοί» κόμβοι
Ο Ντε Μαρόν θεωρεί το έργο πρωτοποριακό επειδή δεν επηρεάζει το τοπίο. «Οι κόμβοι πρέπει να γίνουν μέρος της πόλης, ζωντανοί χώροι συνάντησης χάρη στις πολλαπλές χρήσεις τους και ως εκ τούτου να αποτελούν καταλύτες για τη ανάπτυξη των περιοχών», τόνισε ο Ελβετός αρχιτέκτονας .
Στην Ελβετία, τα δύο τρίτα των εμπορευμάτων μεταφέρονται με φορτηγά, τα υπόλοιπα με τρένο και οι προβλέψεις δείχνουν ότι με τον τρέχοντα ρυθμό η πυκνότητα κυκλοφορίας των οδικών εμπορευμάτων θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 30% έως το 2040.
«Γνωρίζουμε τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος, οι άνθρωποι δεν θέλουν να κατασκευαστούν απεριόριστοι δρόμο», τονίζει ο εκπρόσωπος της εταιρείας. Επισημαίνει μάλιστα ότι έχουν δείξει ήδη ενδιαφέρον για το έργο αυτό, χώρες όπως η Βρετανία, η Γερμανία και η Κίνα.