Skip to main content

Πώς αποφεύγουν πλοία την επίθεση των Χούθι; Δηλώνουν… κινεζικά

Owen Foley/Handout via REUTERS

Πώς προσπαθούν να προστατευθούν τα πλοία που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα

Η κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα έχει βάλει πολλά εμπόδια και κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές. Η ένταση στην περιοχή κλιμακώνεται επικίνδυνα μετά τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη και τις απειλές για νέες επιθέσεις κατά της ναυτιλίας από τους Χούθι, με αποτέλεσμα αρκετές εταιρείες δεξαμενόπλοιων να αποφεύγουν πλέον την περιοχή για λόγους ασφαλείας.

Τα πλήγματα είχαν ως στόχο να αποτρέψουν τους Χούθι να επιτίθενται εναντίον πλοίων που θεωρούν ότι συνδέονται ή κατευθύνονται στο Ισραήλ, ωστόσο, από τους αναλυτές δεν θεωρείται πιθανό ότι θα σταματήσουν οι επιθέσεις. Αυτό δήλωσε άλλωστε και ο εκπρόσωπος των ανταρτών Χούθι, τονίζοντας ότι τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη δεν έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις ικανότητές τους να συνεχίσουν να εμποδίζουν τη διέλευση πλοίων που συνδέονται με το Ισραήλ από την Ερυθρά και την Αραβική Θάλασσα.

Ενδεικτικό της νέας κατάστασης είναι ότι το Σαββατοκύριακο τουλάχιστον τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διέκοψαν τον πλου τους από την περιοχή, κάνοντας «διάλειμμα για να λάβουν συμβουλές ασφαλείας».

Άλλα πλοία φαίνεται ότι δοκιμάζουν άλλους τρόπους για να προστατευθούν από τις επιθέσεις των Χούθι. Ορισμένα μάλιστα έχουν βρει μία ενδιαφέρουσα «γραμμή άμυνας».

Υεμένη: Οι ΗΠΑ επέλεξαν την λιγότερο κακή επιλογή αλλά χτύπησαν τη «σφηκοφωλιά» των Χούθι

Σύμφωνα με τα διεθνή μέσα, αρκετά φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια στην Ερυθρά Θάλασσα δηλώνουν ότι το πλήρωμά τους αποτελείται από Κινέζους, φαινομενικά ελπίζοντας ότι η σύνδεση με το Πεκίνο θα πείσει τους αντάρτες της Υεμένης να μην επιτεθούν.

Αυτή τη σκέψη φαίνεται ότι είχαν τουλάχιστον εννέα τέτοια πλοία που πλησίασαν ή διέσχισαν την Ερυθρά Θάλασσα. Αυτά τα πλοία δήλωσαν στο αυτόματο σύστημα αναγνώρισής τους (τον παγκόσμιο ιχνηλάτη που απαιτείται από τη διεθνή ναυτιλιακή σύμβαση) ότι το πλήρωμά τους είναι «ΚΙΝΕΖΙΚΟ» ή ότι «ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΙΝΕΖΟΙ».

Πέντε από αυτά τα πλοία αναγνωρίστηκαν από το Bloomberg ενώ το Business Insider εντόπισε τουλάχιστον άλλα τέσσερα μέσα ή κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα.

Για παράδειγμα, το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Great Ocean, το οποίο ταξιδεύει συχνά σε κινεζικά λιμάνια και φέρει σημαία Λιβερίας, έγραψε ότι είχε «ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΙΝΕΖΟΙ». Ένα άλλο πλοίο, το φορτηγό χύδην φορτίου Dias, το οποίο φέρει επίσης σημαία Λιβερίας και ταξίδεψε κυρίως σε λιμάνια της Ουκρανίας και της Κίνας πέρυσι, έγραψε «ΚΙΝΑ» ενώ έπλεε κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα.

Από τα 9 πλοία που εντοπίστηκαν, μόνο ένα έχει κινεζικό όνομα. Ωστόσο, το Business Insider δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τις εθνικότητες του πληρώματος σε όλα τα πλοία.

«Η νέα τακτική δείχνει ότι οι ιδιοκτήτες ή τα πληρώματα αυτών των πλοίων πιστεύουν ότι οι δεσμοί με την Κίνα μπορεί να τους βοηθήσουν να φανούν πιο συμπαθείς στους Παλαιστίνιους στη Γάζα ή τους Χούθι», σχολίασε το Business Insider.

Αν αληθεύει, συνεχίζει, επιβεβαιώνει την επιθυμία του Πεκίνου να πλασάρει την Κίνα ως μια χώρα αγαπητή σε όλο τον κόσμο που τηρεί συχνά ουδέτερη στάση στις παγκόσμιες συγκρούσεις και διατηρεί καλές σχέσεις με τα φτωχότερα έθνη.

Πάντως η Κίνα δεν είναι η μόνη χώρα που επιστρατεύουν τα πλοία για να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι.  Άλλα δηλώνουν σχέσεις με τη Ρωσία, άλλα εισέρχονται αναγράφοντας στο σύστημα AIS «ΟΠΛΙΣΜΕΝΟΣ ΦΡΟΥΡΟΣ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ», άλλα προσλαμβάνουν ιδιωτικούς ένοπλους φρουρούς και άλλα απενεργοποιούν το σύστημα AIS με την ελπίδα να περάσουν απαρατήρητα από τους Χούθι (κάτι που θεωρείται επικίνδυνο καθώς θα είναι δύσκολο να εντοπιστούν σε περίπτωση ανάγκης).