Τουλάχιστον έξι εμπορικά πλοία, που ταξίδευαν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας αυτό το μήνα, δέχθηκαν επίθεση με drone και πυραύλους καθώς πλησίαζαν το στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ.
Τις επιθέσεις πραγματοποιούν οι αντάρτες Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν. Οι Χούθι, γνωστοί ως Ανσάρ Αλλάχ ή «παρτιζάνοι του Θεού», ελέγχουν μεγάλο τμήμα της δυτικής Υεμένης, συμπεριλαμβανομένων της πρωτεύουσας, Σαναά, και των παράκτιων περιοχών κατά μήκος της Ερυθράς Θάλασσας.
Οι σιίτες αντάρτες δηλώνουν ότι πραγματοποιούν τις επιθέσεις σε αλληλεγγύη προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας, όπου είναι σε εξέλιξη η επιχείρηση του Ισραήλ με στόχο την εξαφάνιση της Χαμάς.Υποστηρίζουν ότι οι επιθέσεις έχουν στόχο να τερματίσουν την ισραηλινή αεροπορική και χερσαία επίθεση στη Γάζα. Είναι άλλωστε μέρος του λεγόμενου «άξονα της αντίστασης», υπό το Ιράν, που πλήττει ισραηλινά και αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή. Το σλόγκαν τους είναι «θάνατος στο Ισραήλ, την Αμερική και τους Εβραίους».
Οι επιθέσεις θέτουν σε κίνδυνο τα πλοία που ταξιδεύουν μέσω του ζωτικού διαδρόμου, από τη Διώρυγα του Σουέζ στον Ινδικό Ωκεανό. Ήδη Maersk, Hapag-Lloyd, CMA CGM και Mediterranean Shipping Company (MSC) έχουν αναστείλει τις διελεύσεις των πλοίων τους στην Ερυθρά Θάλασσα, αναζητώντας εναλλακτικές διαδρομές.
Η γεωγραφία της περιοχής
Η Ερυθρά Θάλασσα ορίζεται από δύο στενές πλωτές οδούς: στα βόρεια, τη αιγυπτιακή πλωτή οδό της Διώρυγας του Σουέζ και στα νότια το στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ.
Το στενό έχει πλάτος μόλις 20 μίλια και συνορεύει με το Τζιμπουτί και την Ερυθραία στα δυτικά και την Υεμένη στα ανατολικά. Συγκριτικά, το στενό του Ορμούζ, το οποίο είναι η είσοδος στον Περσικό Κόλπο και συνορεύει με το Ιράν και το Ομάν, έχει πλάτος περίπου 30 μίλια.
Σχεδόν το 10% του συνόλου του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσης διέρχεται από αυτό το στενό. Επίσης εκτιμάται ότι μέσω του στενού διακινούνται ετησίως αγαθά αξίας 1 τρισ. δολαρίων.
Σύμφωνα με το MarineTracker, ένα από τα πλοία που δέχθηκε επίθεση την Παρασκευή, το MSC Palatium III, αφού δέχθηκε την επίθεση γύρισε πίσω αντί να συνεχίσει βόρεια και πιο κοντά στην ακτή που ελέγχεται από τους αντάρτες.
Τα προβλήματα στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων γύρω από τη ζώνη της σύγκρουσης κατά τη διάρκεια του πολέμου του Ισραήλ εναντίον της Χαμάς στη Γάζα απειλεί να αυξήσει τους ναύλους και να προκαλέσει καθυστερήσεις, επηρεάζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
«Από την περιοχή περνά κάθε χρόνο το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, το 10% του πετρελαίου και το 8% του LNG», τονίζουν στη «Ν» ευρωπαικές διπλωματικές πηγές. «Πλοία από όλο τον κόσμο ταξιδεύουν σε αυτές τις διαδρομές και οι Χούθι ανοίγουν πλέον αδιακρίτως πόλεμο εναντίον τους, μεταφέροντας τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς σε διεθνές επίπεδο». Διαβάστε εδώ περισσότερα.