Οι Ουκρανοί πάντα αναζητούν τρόπους να αποποιηθούν το σοβιετικό τους παρελθόν, ενοχλώντας τη Ρωσία.
Στην τελευταία τους κίνηση, οι αρχές του Κιέβου αφαίρεσαν το έμβλημα του σφυροδρέπανου από το μνημείο της Μητέρας Πατρίδας που βρίσκεται στην καρδιά της ουκρανικής πρωτεύουσας.
Ύψους 102 μέτρων και βάρους περίπου 560 τόνων, το εμβληματικό μνημείο του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου απεικονίζει μια επιβλητική γυναίκα να κρατά μια ασπίδα και ένα σπαθί ψηλά πάνω από το κεφάλι της καθώς κοιτάζει την πρωτεύουσα της Ουκρανίας με περηφάνια και προστατευτικό βλέμμα.
Χτισμένο το 1981, το μνημείο είναι το κέντρο του Εθνικού Μουσείου της Ουκρανίας για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αποτίοντας φόρο τιμής στα εκατομμύρια των Ουκρανών στρατιωτών και αμάχων που έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα ενάντια στη Βέρμαχτ της Ναζιστικής Γερμανίας. Εγκαινιάστηκε την ημέρα της νίκης επί της χιτλερικής Γερμανίας το 1981 και αποτελεί αρχιτεκτονικό σύμβολο του Κιέβου και της Ουκρανίας.
Νωρίτερα φέτος, το υπουργείο Πολιτισμού της Ουκρανίας ανακοίνωσε τα σχέδιά του να αφαιρέσει το σοβιετικό έμβλημα από την ασπίδα της πατρίδας και να το αντικαταστήσει με μια τρίαινα, το ουκρανικό εθνικό σύμβολο που κοσμεί τη στολή των στρατιωτών που πολεμούν ενάντια στις ρωσικές δυνάμεις.
Οι εργασίες για την κατασκευή της μεταλλικής τρίαινας έχουν ξεκινήσει και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί την 24η Αυγούστου, όταν συμπληρώνεται η 32η επέτειος από την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας.
Το υπουργείο Πολιτισμού ανέφερε επίσης ότι εξετάζεται πρόταση για μετονομασία του μνημείου της Μητέρας Πατρίδας σε μνημείο της Μητέρας Ουκρανίας.
Πάντως πολλοί Ουκρανοί έχουν αμφιβολίες για την αναγκαιότητα της αλλαγής την ώρα που η χώρα βρίσκεται ακόμα σεπόλεμο με την Ρωσία. Όπως αναφέρει το Politico, δεν πιστεύουν όλοι οι Ουκρανοί ότι το να ξοδέψουν χρήματα για μια συμβολική κίνηση κατά της Ρωσίας είναι καλή ιδέα την ώρα που η Μόσχα αυξάνει την παραγωγή drones και όπλων της.
Το υπουργείο Πολιτισμού και Πολιτικής Πληροφοριών έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι το κράτος δεν έχει ξοδέψει ούτε μία γρίβνα για το έργο, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 700.000 ευρώ, και ότι τα χρήματα προέρχονται από μεγάλες επιχειρήσεις. Η δήλωση αυτή πάντως δεν κατάφερε να καθησυχάσει τις αντιδράσεις και είχε το αντίθετο αποτέλεσμα ξεσηκώνοντας περισσότερες αντιδράσεις για την διαχείριση των πόρων.
«Υπάρχει σοβαρή δημόσια απαίτηση για τη διαδικασία υπέρβασης των συνεπειών του σοβιετισμού, της ρωσοποίησης της Ουκρανίας», είχε δηλώσει νωρίτερα αυτό το μήνα ο Ολεξάντρ Τκατσένκο, πλέον πρώην υπουργός Πολιτισμού της Ουκρανίας.
Ο Τκατσένκο βρέθηκε στο επίκεντρο της κριτικής, με τη βασική κατηγορία εναντίον του να είναι οι μεγάλες κρατικές δαπάνες για τον πολιτισμό εν καιρώ πολέμου.Τις ανιδράσεις πυροδότησε το γεγονός ότι είχε εγκρίνει κονδύλι 800.000 ευρώ για τη χρηματοδότηση της παραγωγής μιας κωμικής τηλεοπτικής σειράς σχετικά με δύο νέους που πασχίζουν να ξεφύγουν από τον πόλεμο.
Το κύμα αντιδράσεων σε βάρος του ήταν τέτοιο που ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι κάλεσε, στις 20 Ιουλίου, την κυβέρνηση να απομακρύνει τον Τκατσένκο. Ο ίδιος είπε ότι παραιτήθηκε προτού ο Ζελένσκι ζητήσει την απομάκρυνσή του. «Κάποιοι λένε ότι δεν είναι η ώρα να ξοδέψουμε χρήματα για τον πολιτισμό κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αλλά πες μου τότε, για τι παλεύουμε; Δεν παλεύουμε για τον πολιτισμό, την ταυτότητα, τη γλώσσα και την ιστορία μας; Ο πολιτισμός κατά τη διάρκεια του πολέμου είναι εξίσου σημαντικός με τα drones», δήλωσε την ημέρα που το ουκρανικό κοινοβούλιο ενέκρινε την παραίτησή του.