Η ανταρσία της Wagner, στις 24 Ιουνίου, συγκλόνισε τη Ρωσία, θέτοντας, για πολλούς αναλυτές, τις προϋποθέσεις για την αρχή του τέλους του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Οι μαχητές της μισθοφορικής ομάδας είχαν καταλάβει για πολλές ώρες το γενικό επιτελείο του ρωσικού στρατού στην πόλη Ροστόφ (νοτιοδυτική Ρωσία) και κατευθύνθηκαν προς τη Μόσχα. Η εξέγερση δεν κατάφερε όμως να ολοκληρώσει δύο εικοσιτετράωρα.
Το ίδιο ακαριαία δόθηκε χάρη στον ενορχηστή της ανταρσίας και ηγέτη της Wagner Γεβγκένι Πριγκόζιν, ο οποίος έπρεπε να εξοριστεί στη Λευκορωσία προκειμένου να αποσυρθούν οι κατηγορίες εναντίον του. Ούτε η εξορία όμως κράτησε για πολύ καθώς, όπως έκανε χθες γνωστό ο Λευκορώσος πρόεδρος Αλεξάντερ Λουκασένκο, ο επικεφαλής της Wagner βρίσκεται πλέον και πάλι στη Ρωσία. Αν έφυγε ποτέ, καθώς υπάρχουν αναφορές πως, όπως και ο Ρώσος πρόεδρος, χρησιμοποιεί σωσίες.
Την ίδια ώρα το Κρεμλίνο επιβεβαιώνει την είδηση και δηλώνει πως δεν έχει ούτε την δυνατότητα ούτε την επιθυμία να παρακολουθεί τις κινήσεις του Πριγκόζιν.Λες και αυτός ο άνθρωπος δεν προσπάθησε να απομακρύνει την στρατιωτική ηγεσία της χώρας.
Παράλληλα με την προσπάθεια της Μόσχας να υποβαθμίσει την προφανή δυσκολία της να διαχειριστεί και να τιμωρήσει τον Πριγκόζιν, τα ρωσικά μέσα έχουν αναλάβει να συνεισφέρουν σε μια επιχείρηση γελοιοποίησης του ηγέτη της Wagner: μετέδωσαν εικόνες από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην κατοικία του Πριγκόζιν στην Αγία Πετρούπολη.
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, οι ερευνητές βρήκαν μετρητά, όπλα, μια τεράστια βαριοπούλα που φέρει το μήνυμα «Σε περίπτωση σημαντικών διαπραγματεύσεων» και μια παράξενη συλλογή από περούκες. Δίπλα μια σειρά από selfies του Πριγκόζιν φορώντας διάφορες στολές και περούκες, σε περίεργες μεταμφιέσεις. Πολλοί έχουν ήδη εντοπίσει την ομοιότητα μίας αμφίεσης με τον χαρακτήρα του Σάσα Μπάρον Κοέν στην ταινία «Ο Δικτάτορας».
Αλλά τι μας λέει αυτή η πρόθυμη διαρροή φωτογραφιών από την επιδρομή «με την μέθοδο της κλειδαρότρυπας» για την κατάσταση μεταξύ Πούτιν και Πριγκόζιν, διερωτάται ο διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Mayak Intelligence, συγγραφέας και ειδικός στις ισορροπίες εξουσίας στο Κρεμλίνο, καθηγητής Μαρκ Γκαλεότι.
«Ο τρόπος με τον οποίο προβλήθηκαν αυτές οι φωτογραφίες στο ειδησεογραφικό κανάλι της κρατικής τηλεόρασης Vesti Rossii υποδηλώνει μια σαφή εκστρατεία για την υπονόμευση και τον εξευτελισμό του Πριγκόζιν», απαντάει.
Συνοψίζοντας τα όσα γνωρίζουμε, ο Γκαλεότι υπογραμμίζει ότι η κατάσταση φαίνεται να έχει περιέλθει σε αδιέξοδο καθώς:
- Ο Πριγκόζιν παραμένει ελεύθερος.
- Οι μισθοφόροι της Wagner δεν φαίνεται να μετακινούνται στη Λευκορωσία ούτε και να εντάσσονται στο συμβατικό ρωσικό στρατό, σύμφωνα με τους όρους που έχουν συμφωνηθεί ώστε να μην διωχθούν από τις ρωσικές αρχές.
- Yπάρχουν ενδείξεις ότι ο τακτικός στρατός έχει οικειοποιηθεί όλα ή τα περισσότερα από τα άρματα μάχης και τον υπόλοιπο βαρύ εξοπλισμό της Wagner.
- Μερικές επιχειρήσεις του Πριγκόζιν κλείνουν, άλλες λειτουργούν κανονικά και σε άλλες βάζουν χέρι οι ανταγωνιστές.
Για τον καθηγητή αυτή η κατάσταση αποδεικνύει ένα πράγμα, ότι ο Πριγκόζιν είναι πιο επικίνδυνος από ποτέ. Οι εικόνες των Ρώσων πολιτών που τον αποθέωναν στο Ροστόφ το αποδεικνύουν, υπογραμμίζοντας τον βαθμό στον οποίο θα μπορούσε εύκολα να γίνει καταλύτης για τη δημόσια δυσαρέσκεια.
«Δεν είναι ότι επικροτούν απαραιτήτως έναν γκάνγκστερ που είναι σχεδόν σίγουρα εγκληματίας πολέμου. Αντίθετα, αυτό είναι μια αντανάκλαση της εκτεταμένης δυσαρέσκειας που προκαλείται από μια σειρά ανησυχιών», αναφέρει ο καθηγητής.
«Υπάρχουν εκείνοι που αποδέχονται τον μύθο της Wagner ως την πιο αποτελεσματική μαχητική δύναμη από την πλευρά της Ρωσίας, οι οποίοι αισθάνονται ότι έχουν προδοθεί. Υπάρχουν εκείνοι που βλέπουν στον Πριγκόζιν ένα σπάνιο υπόδειγμα διοικητή πρόθυμου να πατήσει πόδι για τους άνδρες του. Και υπάρχουν εκείνοι που απλώς απαντούν σε κάποιον, οποιονδήποτε, πρόθυμο να διαμαρτυρηθεί για τη διαφθορά και την ανικανότητα στην κορυφή του συστήματος», εξηγεί.
Για όλα αυτά, είναι πολύ επικίνδυνος για να συλληφθεί ή να εξοντωθεί (για την ώρα), αλλά τουλάχιστον το Κρεμλίνο θέλει να υπονομεύσει τη δημόσια αξιοπιστία και τη νομιμότητά του. Γι’ αυτό και οι selfies, και οι πιθανές μελλοντικές πληροφορίες που θα προκύψουν από τις μυστικές υπηρεσίες.
«Υπάρχει ένα συγκεκριμένο κάρμα εδώ: ο άνθρωπος που διηύθυνε το διάσημο εργοστάσιο τρολ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ένα κτίριο γεμάτο με νέους και ειδικευμένους επιστήμονες υπολογιστών που χτυπούσαν τη Δύση για χρόνια με ψεύτικες αναρτήσεις και fake news) ”σκοτώνεται” από χιλιάδες memes», καταλήγει.