Η ανατροφή ενός παιδιού στη Νότια Κορέα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Από τη στιγμή που τα νήπια τους μπορούν να περπατήσουν, πολλοί γονείς έχουν ήδη αρχίσει να αναζητούν ελίτ ιδιωτικά νηπιαγωγεία.
Ο στόχος τους; Όπως αναφέρει σε αναλυτικό ρεπορτάζ το CNN, οι γονείς επιθυμούν να δουν στα 18 έτη τα παιδιά τους να περνούν τις περιβόητες (ή διαβόητες κατά άλλους) 8ωρες εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γνωστές ως Suneung δίνουν την ευκαιρία στους μαθητές να κερδίσουν μία θέση σε ένα πανεπιστήμιο κύρους.
Για να φτάσουν εκεί όμως πρέπει παιδιά και γονείς να περάσουν ένα επίπονο και άκρως δαπανηρό ταξίδι. Εκπαιδευτικοί, γονείς, ερευνητές, έχουν επανειλημμένα καταγγείλει το σύστημα των εξετάσεων εισαγωγής ως ακατάλληλο, ως παράγοντα που οξύνει τις ανισότητες στην εκπαίδευση, αλλά και που ευθύνεται για άλλα δεινά, από τις ψυχικές ασθένειες στους εφήβους έως την κατακόρυφη πτώση του ποσοστού γονιμότητας στη χώρα.
Ελπίζοντας να λύσει ορισμένα από αυτά τα ζητήματα, η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας έκανε ένα αμφιλεγόμενο βήμα αυτή την εβδομάδα: αποφάσισε να κάνει τις εισαγωγικές εξετάσεις λιγότερο δύσκολες. Θα αφαιρεθούν οι γνωστές ως «δολοφονικές ερωτήσεις» από τις Suneung.
Αυτές οι διαβόητα δύσκολες ερωτήσεις περιλαμβάνουν μερικές φορές υλικό που δεν καλύπτεται στα προγράμματα σπουδών των δημόσιων σχολείων, όπως εξήγησε ο υπουργός Παιδείας, Λι Τζου – χο, γεγονός που προσδίδει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα στους μαθητές με πρόσβαση σε ιδιωτικό φροντιστήριο. Πρόσθεσε ότι ενώ ήταν «προσωπική επιλογή» για γονείς και παιδιά να αναζητήσουν φροντιστήριο, πολλοί αισθάνονται αναγκασμένοι να το κάνουν λόγω του έντονου ανταγωνισμού για να τα πάνε καλά στις εξετάσεις.
Το υπουργείο «επιδιώκει να σπάσει τον φαύλο κύκλο της ιδιωτικής εκπαίδευσης που αυξάνει το βάρος για τους γονείς και στη συνέχεια διαβρώνει τη δικαιοσύνη στην εκπαίδευση», υποσχέθηκε ο Λι.
Μέχρι τη στιγμή που οι Νοτιοκορεάτες έφηβοι μπαίνουν στο λύκειο μεγάλο μέρος της ζωής τους περιστρέφεται γύρω από τα ακαδημαϊκά αποτελέσματα και την προετοιμασία για την ημέρα των εξετάσεων – μια ημερομηνία που θεωρείται ευρέως στη χώρα ότι δημιουργεί ή καταστρέφει το μέλλον κάποιου.
Έχουν καλό λόγο να είναι ανήσυχοι. Οι «δολοφονικές ερωτήσεις» κυμαίνονται από προχωρημένους λογισμούς που προκαλούν πονοκέφαλο έως σκοτεινά λογοτεχνικά αποσπάσματα. Το υπουργείο δημοσίευσε αρκετά δείγματα ερωτήσεων αυτήν την εβδομάδα, προερχόμενα από τις εξετάσεις για να καταδείξει τους τύπους προβλημάτων που θα αφαιρεθούν σε μελλοντικές δοκιμασίες.
Μια ερώτηση μαθηματικών κρίθηκε «σαφώς πιο περίπλοκη από αυτές που καλύπτονται στα δημόσια σχολεία, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει ψυχολογική επιβάρυνση στους συμμετέχοντες στις εξετάσεις», έγραψε το υπουργείο. Ένα άλλο δείγμα ερώτησης ζήτησε από τους εξεταζόμενους να αναλύσουν ένα εκτενές απόσπασμα σχετικά με τη φιλοσοφία της συνείδησης.
Από το σχολείο στο φροντιστήριο και μετά σπίτι για διάβασμα
Οι περισσότεροι Κορεάτες μαθητές εγγράφονται σε ιδιωτικά φροντιστήρια που είναι γνωστά ως «hagwon». Είναι σύνηθες για τους μαθητές να πηγαίνουν από τα κανονικά μαθήματα του σχολείου τους κατευθείαν στα απογευματινά μαθήματα των hagwon και στη συνέχεια να συνεχίζουν να μελετούν μόνοι τους μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανία hagwon στη Νότια Κορέα είναι τεράστια και κερδοφόρα και οι Νοτιοκορεάτες έφηβοι εξαντλημένοι. Το 2022, οι Νοτιοκορεάτες ξόδεψαν συνολικά 26 τρισεκατομμύρια γουόν (σχεδόν 20 δισεκατομμύρια δολάρια) στην ιδιωτική εκπαίδευση, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας. Το ποσό αντιστοιχεί στο ΑΕΠ οικονομιών του μεγέθους της Ισλανδίας ή της Αϊτής.
Πέρυσι, ο μέσος μαθητής σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια ξόδεψε 410.000 γουόν Κορέας (περίπου 311 $) το μήνα σε φροντιστήρια. Το ποσό είναι το υψηλότερο από τότε που το υπουργείο Παιδείας άρχισε να παρακολουθεί τα στοιχεία το 2007.
Τα Hagwons έχουν γίνει τόσο διαδεδομένα στη Νότια Κορέα που πέρυσι το 78,3% όλων των μαθητών από το δημοτικό έως το λύκειο συμμετείχε στην ιδιωτική εκπαίδευση, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας. Αυτό ασκεί τεράστια πίεση στις ικογένειες και μαθητές που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα επιπλέον μαθήματα.
7 στους 10 μαθητές στη Νότια Κορέα εισέρχονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όταν το ποσοστό στις ΗΠΑ είναι 51% και στο Ηνωμένο Βασίλειο 57%. Υπάρχει ευρέως η αντίληψη πως ένα παιδί που δεν θα περάσει στο πανεπιστήμιο έχει αποτύχει, δεν έχει ουσιαστικές εναλλακτικές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί γονείς από τη Νότια Κορέα, σε διάφορα εισοδηματικά κλιμάκια, δίνουν όλη τους την περιουσία σστην εκπαίδευση των παιδιών τους, φοβούμενοι ότι διαφορετικά αυτά θα μείνουν πίσω.
Αλλά αυτό το σύστημα βαθαίνει και διαιωνίζει την εκπαιδευτική ανισότητα, τονίζουν οι ειδικοί.