Μετράει αντίστροφα ο χρόνος για τα 5 μέλη του πληρώματος του τουριστικού υποβρυχίου Titan, το οποίο επεδίωκε να φτάσει στο ναυάγιο του Τιτανικού. Οι έρευνες, στις οποίες συμμετέχουν αεροσκάφη, πλοία, βαθυσκάφη και μη επανδρωμένα ρομποτικά οχήματα- έχουν επεκταθεί σε μία έκταση 10.000 τετραγωνικών μιλίων, καθώς πληθαίνουν οι ήχοι χτυπημάτων. Ωστόσο η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ξεκαθαρίζει πως κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος από πού προέρχονται οι ήχοι αυτοί. Οι ελπίδες λιγοστεύουν, καθώς μερίδα ειδικών υπολογίζει ότι οι πέντε επιβαίνοντες, δεν θα έχουν οξυγόνο μετά τις 14:00 περίπου το μεσημέρι, δεν σβήνουν όμως τελείως.
«Πρέπει να παραμείνουμε αισιόδοξοι, να συνεχίσουμε να ελπίζουμε» δήλωσε στο BΒC ο πλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ, που συμμετέχει στις έρευνες. Ο Ρίτσαρντ Γκάριοτ, πρόεδρος του Explorers Club, επίσης θέλησε να επισημάνει ότι οι ελπίδες δεν έχουν χαθεί. «Υπάρχει καλός λόγος να διατηρούμε τις ελπίδες μας» έγραψε σε ανάρτησή του στα social media και ευχαρίστησε για τη στήριξη και τη σκληρή δουλειά όλους όσους συμμετέχουν στις έρευνες διάσωσης. Δύο από τα 5 μέλη του πληρώματος του Titan, ο Βρετανός Χάμις Χάρντινγκ και ο Γάλλος Πολ Ανρί Ναρζολέ, είναι μέλη του Explorers Club, ενός διεθνού οργανισμού που μετράει πάνω από έναν αιώνα ζωής και συμμετέχει σε επιστημονικές επιχειρήσεις εξερεύνησης.
Τα πλοία που συμμετέχουν στις έρευνες
Το Πολεμικό Ναυτικό ΗΠΑ και Καναδά όπως και κρατικοί οργανισμοί, αλλά και ιδιωτικές επιχειρήσεις που ειδικεύονται σε αποστολές βαθέων υδάτων βρίσκονται σε πλήρη συντονισμό για τις έρευνες. Τα ακόλουθα σκάφη χτενίζουν την περιοχή, όπου πιθανολογείται ότι βρίσκεται το βαθυσκάφος.
- Deep Energy – Εμπορικό πλοίο τοποθέτησης καλωδίων με δύο ROV (απομακρυσμένα οχήματα) που μπορούν να λειτουργήσουν σε βάθος έως 3.000 μέτρων.
- Atlantic Merlin – Καναδικό πλοίο ανεφοδιασμού ανοικτής θαλάσσης με σύστημα βαρούλκου μήκους 4.000 μέτρων. Φέρει ROV αλλά είναι άγνωστο πόσο βαθιά μπορούν να λειτουργήσουν αυτά.
- Skandi Vinland – Υποθαλάσσιο υποστηρικτικό σκάφος με δύο ROV αλλά είναι άγνωστο πόσο βαθιά μπορούν να λειτουργήσουν
- L’Atalante – Γαλλικό πλοίο που κατευθύνεται προς τη σκηνή με ένα ROV που μπορεί να λειτουργεί στο βάθος των συντριμμιών του Τιτανικού
- Horizon Arctic – Εμπορικό σκάφος φορτωμένο με εξοπλισμό υποστήριξης
- Glace Bay – Πλοίο του καναδικού πολεμικού ναυτικού που μεταφέρει θάλαμο αποσυμπίεσης και είναι έτοιμο να παράσχει ιατρική βοήθεια
- John Cabot – Επιστημονικό ερευνητικό σκάφος με δυνατότητες αναζήτησης σόναρ που λειτουργεί από την Καναδική Ακτοφυλακή
Ναυάγιο Τιτανικού: Δείτε τη στιγμή που το Titan ξεκινά το μοιραίο ταξίδι του (βίντεο)
Γιατί δεν είμαστε σίγουροι για τη διάρκεια του οξυγόνου
Είναι σίγουρα μια κλειστοφοβική, άκρως τρομακτική προοπτική να βρίσκεται κανείς παγιδευμένος σε ένα υποβρύχιο χιλιάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η ακριβής τοποθεσία του υποβρυχίου και η κατάσταση του πληρώματος είναι άγνωστα. Θεωρείται ότι, εάν το σκάφος είναι ακόμα άθικτο, μπορεί να του απομένουν μόνο λίγες ώρες οξυγόνου. Ωστόσο, αυτό το χρονοδιάγραμμα δεν είναι απαραίτητα άκαμπτο. Ο Δρ Κεν Λεντέζ ειδικός στην υπερβαρική ιατρική στο Πανεπιστήμιο Memorial στο St John’s, είπε στο BBC News ότι, ανάλογα με τις συνθήκες, ορισμένοι από τους επιβαίνοντες θα μπορούσαν να επιβιώσουν περισσότερο από το αναμενόμενο.
«Εξαρτάται από το πόσο κρυώνουν και πόσο αποτελεσματικοί είναι στη διατήρηση του οξυγόνου», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το ρίγος θα καταναλώσει πολύ οξυγόνο, ενώ το να τυλιχτεί κανείς με μία κουβέρτα μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της θερμότητας.
Εξήγησε πως το να τελειώσει το οξυγόνο είναι μια σταδιακή διαδικασία. «Δεν είναι σαν να σβήνεις ένα φως, είναι σαν να σκαρφαλώνεις σε ένα βουνό – το πόσο γρήγορα πέφτει η θερμοκρασία και ο μεταβολισμός εξαρτάται από το πόσο γρήγορα ανεβαίνεις σε αυτό το βουνό» τόνισε.
Ενώ παραδέχτηκε ότι δεν γνωρίζουμε την πλήρη κατάσταση μέσα στο υποβρύχιο, ο Δρ Λεντέζ σημείωσε ότι οι συνθήκες μπορεί να είναι διαφορετικές από άτομο σε άτομο και ότι παρόλο που είναι μια «ενοχλητική συζήτηση», ορισμένοι θα μπορούσαν να επιβιώσουν περισσότερο από άλλους. «Δεν γνωρίζουμε τον ρυθμό κατανάλωσης οξυγόνου ανά επιβάτη στο υποβρύχιο», είπε ο Αντιναύαρχος Μάουγκερ στο BBC.
Το σκάφος μπορεί επίσης να έχει χάσει ηλεκτρική ισχύ, η οποία είναι πιθανό να παίζει ρόλο στον έλεγχο της ποσότητας οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα μέσα στο δοχείο. Καθώς το επίπεδο οξυγόνου πέφτει, το ποσοστό του διοξειδίου του άνθρακα που εκπνέει το πλήρωμα θα αυξάνεται, με δυνητικά θανατηφόρες συνέπειες. «Καθώς συσσωρεύονται επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα, τότε αυτό λειτουργεί σαν αναισθητικό αέριο».
Η υπερβολική ποσότητα αερίου στην κυκλοφορία του αίματος ενός ατόμου, γνωστή ως υπερκαπνία, μπορεί να τον σκοτώσει εάν δεν αντιμετωπιστεί. Ο πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων του Βασιλικού Ναυτικού Ράιαν Ράμσεϊ που παρακολούθησε βίντεο από το εσωτερικό του Titan λέει ότι δεν διακρίνει ένα σύστημα αφαίρεσης διοξειδίου του άνθρακα, γνωστό ως scrubbers. «Αυτό για μένα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα από όλα αυτά», σημείωσε.
Ναυάγιο Τιτανικού: Δείτε τη στιγμή που το Titan ξεκινά το μοιραίο ταξίδι του (βίντεο)