Μπορεί η εξωτερική εμφάνιση να προδιαθέτει τις πολιτικές απόψεις ενός ατόμου; Ναι, απαντάει μια ομάδα ερευνητών με έδρα τη Δανία και τη Σουηδία που διεξήγαγε μελέτη για να διαπιστώσει εάν «τεχνικές βαθιάς μάθησης», όπως η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου και τα predictive analytics, μπορούν να εφαρμοστούν στα χαρακτηριστικά του προσώπου για να προβλέψουν τις πολιτικές απόψεις ενός ατόμου.
Σκοπός της μελέτης «ήταν να αποδείξει τη σημαντική απειλή που συνιστά για την ιδιωτική ζωή η διασταύρωση τεχνικών βαθιάς μάθησης και οι άμεσα διαθέσιμες φωτογραφίες», όπως εξηγούν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην μελέτη.
Για να «τρέξουν» τη μελέτη τους, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν 3.233 δημόσια διαθέσιμες εικόνες Δανών πολιτικών υποψηφίων που έθεσαν υποψηφιότητα στις τοπικές εκλογές και τις έκοψαν για να περιλαμβάνουν μόνο τα πρόσωπά τους.
Μετά από αυτό, εφάρμοσαν προηγμένες τεχνικές για να αξιολογήσουν τις εκφράσεις του προσώπου τους και κατέταξαν τα άτομα που εικονίζονταν στις φωτογραφίες ανάλογα με τον «βαθμού ομορφιάς», τον οποίο προσδιόρισαν σύμφωνα με τα δεδομένα μιας σχετικής βάσης.
Χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα, οι επιστήμονες προέβλεψαν κατά πόσο τα άτομα που εικονίζονταν στις φωτογραφίες ασπάζονταν πολιτικά την αριστερά ή τη δεξιά. Η μελέτη διαπίστωσε ότι η τεχνολογία προέβλεψε με ακρίβεια τις πολιτικές απόψεις στο 61%.
Διαπιστώθηκε επίσης ότι οι παραλλαγές στις εκφράσεις του προσώπου συνδέονταν με τις πολιτικές απόψεις ενός υποψηφίου: Το εργαλείο προέβλεψε ότι οι συντηρητικοί υποψήφιοι «εμφανίζονταν πιο χαρούμενοι από τους αριστερούς ομολόγους τους» λόγω του χαμόγελού τους, ενώ οι φιλελεύθεροι υποψήφιοι ήταν πιο ουδέτεροι.
Οι γυναίκες που έδειχναν περιφρόνηση – μια έκφραση προσώπου που χαρακτηρίζεται από τα ουδέτερα μάτια και τη μια γωνία των χειλιών ανασηκωμένη – συνδέθηκαν με πιο φιλελεύθερες πολιτικές.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι το εργαλείο συσχέτισε το επίπεδο ελκυστικότητας ενός υποψηφίου με την πολιτική του. Οι γυναίκες που θεωρούνταν ελκυστικές από τις βαθμολογίες ομορφιάς τους προβλέφθηκε ότι έχουν συντηρητικές απόψεις, αν και δεν υπήρχε αντίστοιχη συσχέτιση μεταξύ του επιπέδου ελκυστικότητας των ανδρών – μετρούμενο από το πόσο αρρενωποί φαίνονται – και των δεξιών τάσεων.
Ενώ η συσχέτιση μεταξύ ελκυστικότητας και πολιτικής ιδεολογίας δεν είναι κάτι καινούργιο, τα ευρήματα της μελέτης αποκαλύπτουν πόσο ισχυρή μπορεί να είναι η τεχνητή νοημοσύνη στο να συνάγει αυτά τα συμπεράσματα και, όπως λένε οι συγγραφείς της μελέτης, «επιβεβαίωσαν την απειλή για την ιδιωτική ζωή από τις προσεγγίσεις βαθιάς μάθησης».
Οι προκαταλήψεις σχετικά με τα πρότυπα ομορφιάς και το φύλο που χρησιμοποιούνται συχνά στα μοντέλα AI μπορούν να ενισχύσουν τα στερεότυπα και να οδηγήσουν σε συγκεκριμένα αποτελέσματα, επηρεάζοντας, για παράδειγμα, τις προσλήψεις.
«Οι φωτογραφίες προσώπων είναι συνήθως διαθέσιμες σε πιθανούς εργοδότες και όσοι εμπλέκονται σε αποφάσεις πρόσληψης δηλώνουν ότι είναι πρόθυμοι να κάνουν διακρίσεις βάσει ιδεολογίας», έγραψαν οι ερευνητές. «Τα μέλη του κοινού μπορούν έτσι να βοηθηθούν αναγνωρίζοντας ποια στοιχεία των φωτογραφιών τους θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις πιθανότητές τους για απασχόληση».
Με πληροφορίες από Business Insider